Electronic media, currently, is regarded as the most modern way by which
information is transferred throughout the global market. In this regard, user
experience focuses on the whole aspects of experience, which include a person, not
just a user totally (LaSalle.D& Britton.A, 2003). The study’s focus is basically on
websites and the logic behind this is that compared to other platforms, the websites
are most frequently used by the firms. The purpose of the study and the content of
the questionnaire were thoroughly presented to the respondents.
A total of 249 people were questioned, each one answering 27 distinct questions. The
IBM SPSS v20 Statistics program was used to analyze the data and offer results for
marketing reasons and observations. Questionnaires were gathered via online
surveys. In our model costumer behavior was considered as dependent variable and
visual design, information quality, entertainment, education, aesthetic and escapist
were considered as independent variables. Multiple regression analysis was used to
analyze the data.
According to the results, the effects of entertainment and escapist are significant in a
positive way. Moreover, the effect of information quality can be regarded as a
borderline figure scoring the number of 0.05 which could be significantly positive
under special circumstance. The rest of independent variables did not show
significant effect on costumer behavior.
Keywords: Costumer Behavior, Web Design, User Experience.
ÖZ:
Elektronik medya, şu anda bilginin küresel pazarda aktarılmasının en modern yolu
olarak kabul edilmektedir. Bu bağlamda, kullanıcı deneyimi, yalnızca bir kullanıcıyı
değil, bir kişiyi de içeren deneyimin tüm yönlerine odaklanır (LaSalle.D& Britton.A,
2003). Çalışmanın odak noktası temel olarak web siteleridir ve bunun mantığı, diğer
platformlara kıyasla web sitelerinin firmalar tarafından en sık kullanılmasıdır.
Araştırmanın amacı ve anketin içeriği katılımcılara ayrıntılı olarak sunulmuştur.
Toplam 249 kişi sorgulandı ve her biri 27 ayrı soruyu yanıtladı. IBM SPSS v20
İstatistik programı, verileri analiz etmek ve pazarlama nedenleri ve gözlemler için
sonuçlar sunmak için kullanıldı. Anketler çevrimiçi anketler yoluyla toplanmıştır.
Modelimizde müşteri davranışı bağımlı değişken olarak, görsel tasarım, bilgi kalitesi,
eğlence, eğitim, estetik ve kaçış bağımsız değişkenler olarak ele alınmıştır. Verileri
analiz etmek için çoklu regresyon analizi kullanıldı.
Sonuçlara göre eğlence ve kaçışın etkileri olumlu yönde anlamlıdır. Ayrıca, bilgi
kalitesinin etkisi, özel koşullar altında önemli ölçüde pozitif olabilen 0,05 sayısını
puanlayan sınırda bir rakam olarak kabul edilebilir. Geri kalan bağımsız değişkenler,
müşteri davranışı üzerinde önemli bir etki göstermedi.
Anahtar Kelimeler: Müşteri Davranışı, Web Tasarımı, Kullanıcı Deneyimi.