Study of How User Experience (UX) Design Effects Costumers’ Behavior on Online Marketing

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Köksal, Mehmet Haluk (Supervisor)
dc.contributor.author Motlagh, Sorour Mojtabaei
dc.date.accessioned 2024-03-12T12:48:32Z
dc.date.available 2024-03-12T12:48:32Z
dc.date.issued 2022-02
dc.date.submitted 2022
dc.identifier.citation Motlagh, Sorour Mojtabaei. (2022). Study of How User Experience (UX) Design Effects Costumers’ Behavior on Online Marketing. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Business Administration, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/5870
dc.description Master of Arts in Marketing Management. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration, 2022. Supervisor: Prof. Dr. Mehmet Haluk Köksal. en_US
dc.description.abstract Electronic media, currently, is regarded as the most modern way by which information is transferred throughout the global market. In this regard, user experience focuses on the whole aspects of experience, which include a person, not just a user totally (LaSalle.D& Britton.A, 2003). The study’s focus is basically on websites and the logic behind this is that compared to other platforms, the websites are most frequently used by the firms. The purpose of the study and the content of the questionnaire were thoroughly presented to the respondents. A total of 249 people were questioned, each one answering 27 distinct questions. The IBM SPSS v20 Statistics program was used to analyze the data and offer results for marketing reasons and observations. Questionnaires were gathered via online surveys. In our model costumer behavior was considered as dependent variable and visual design, information quality, entertainment, education, aesthetic and escapist were considered as independent variables. Multiple regression analysis was used to analyze the data. According to the results, the effects of entertainment and escapist are significant in a positive way. Moreover, the effect of information quality can be regarded as a borderline figure scoring the number of 0.05 which could be significantly positive under special circumstance. The rest of independent variables did not show significant effect on costumer behavior. Keywords: Costumer Behavior, Web Design, User Experience. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Elektronik medya, şu anda bilginin küresel pazarda aktarılmasının en modern yolu olarak kabul edilmektedir. Bu bağlamda, kullanıcı deneyimi, yalnızca bir kullanıcıyı değil, bir kişiyi de içeren deneyimin tüm yönlerine odaklanır (LaSalle.D& Britton.A, 2003). Çalışmanın odak noktası temel olarak web siteleridir ve bunun mantığı, diğer platformlara kıyasla web sitelerinin firmalar tarafından en sık kullanılmasıdır. Araştırmanın amacı ve anketin içeriği katılımcılara ayrıntılı olarak sunulmuştur. Toplam 249 kişi sorgulandı ve her biri 27 ayrı soruyu yanıtladı. IBM SPSS v20 İstatistik programı, verileri analiz etmek ve pazarlama nedenleri ve gözlemler için sonuçlar sunmak için kullanıldı. Anketler çevrimiçi anketler yoluyla toplanmıştır. Modelimizde müşteri davranışı bağımlı değişken olarak, görsel tasarım, bilgi kalitesi, eğlence, eğitim, estetik ve kaçış bağımsız değişkenler olarak ele alınmıştır. Verileri analiz etmek için çoklu regresyon analizi kullanıldı. Sonuçlara göre eğlence ve kaçışın etkileri olumlu yönde anlamlıdır. Ayrıca, bilgi kalitesinin etkisi, özel koşullar altında önemli ölçüde pozitif olabilen 0,05 sayısını puanlayan sınırda bir rakam olarak kabul edilebilir. Geri kalan bağımsız değişkenler, müşteri davranışı üzerinde önemli bir etki göstermedi. Anahtar Kelimeler: Müşteri Davranışı, Web Tasarımı, Kullanıcı Deneyimi. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Business Administration en_US
dc.subject Marketing Management en_US
dc.subject Online Marketing--Internet marketing en_US
dc.subject Consumer Satisfaction--Customer Loyalty--Marketing Management--Online Marketing en_US
dc.subject Customer Relations--Marketing Management en_US
dc.subject Customer services--Evaluation en_US
dc.subject Costumer Behavior en_US
dc.subject Web Design en_US
dc.subject User Experience en_US
dc.title Study of How User Experience (UX) Design Effects Costumers’ Behavior on Online Marketing en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Business and Economics, Dept. of Business Administration en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record