This research aims to find out the real-life experiences of founders and managers of
hotels about management control systems (MCS) with a link to the business outcomes
and imprinting theory. The entrepreneurship and family business literature have
largely emphasized the role of founders in the management and operations of
businesses (Bayon et al., 2015). In this study, founder’s imprint on a hotel organization
is explored with particular attention to its influences on the management control
systems.
The study utilizes a case study approach with multiple methods of data collection.
Arkın Palm Beach Hotel (APBH) is chosen as the case hotel. A qualitative research
method is used to create the ideal environment for understanding management and
operations on a day-to-day basis and therefore, to allow collection of data on the
decision-making processes. Data is collected through interviews with management
team of the hotel, observation of operational aspects and documentation of formal
control elements.
Some key findings of this research are discussed in relation to founder, control systems
and key factors noted in the data. The founder is a pioneering person in his
entrepreneurial activities and he focuses primarily working on boutique scale and
manner. His success-orientation and building team work is believed to bring
excellence in business. During exploration of MCS, it became apparent that APBH’s
communication, whether through formal or informal channels, is a significant
management control tool where budget stands as the most formal control measure.
Confidence and loyalty issues became apparent when employment and guest
visitations are studied in detail.
Keywords: Management Control Systems, Founder’s Imprint, Business Outcomes,
Case Study
ÖZ:
Bu araştırma, otel kurucularının ve yöneticilerinin yönetim kontrol sistemleri
hakkındaki gerçek yaşam deneyimlerinin iş sonuçları ve baskı teorisi ile bağlantısını
bulmayı amaçlamaktadır. Girişimcilik ve aile şirketi literatürü, büyük ölçüde
kurucuların işletmelerin yönetimi ve operasyonlarındaki rolünü vurgulamıştır (Bayon
vd, 2015). Bu çalışmada, kurucunun bir otel organizasyonu üzerindeki etkisi, yönetim
kontrol sistemleri üzerindeki etkilerine özellikle dikkat edilerek araştırılmaktadır.
Çalışma, birden fazla veri toplama yöntemiyle bir vaka çalışması yaklaşımı
kullanmaktadır. Vaka oteli olarak Arkın Palm Beach Otel seçilmiştir. Yönetim ve
operasyonları günlük bazda anlamak için ideal ortamı yaratmak ve dolayısıyla karar
verme süreçleri hakkında veri toplanmasına izin vermek için nitel bir araştırma
yöntemi kullanılır. Veriler, otelin yönetim ekibiyle yapılan görüşmeler, operasyonel
yönlerin gözlemlenmesi ve resmi kontrol unsurlarının belgelenmesi yoluyla toplanır.
Bu araştırmanın bazı önemli bulguları, kurucu, kontrol sistemleri ve verilerde belirtilen
kilit faktörlerle ilgili olarak tartışılmaktadır. Kurucu, girişimcilik faaliyetlerinde öncü
bir kişidir ve öncelikle butik ölçek ve tarzda çalışmaya odaklanır. Başarı odaklılığı ve
ekip oluşturma çalışmasının iş dünyasında mükemmelliği getirdiğine inanılıyor.
Yönetim kontrol sistemlerinin araştırılması sırasında, Arkın Palm Beach Otel'in resmi
veya gayri resmi kanallardan iletişiminin, bütçenin en resmi kontrol önlemi olduğu ve
önemli bir yönetim kontrol aracı olduğu ortaya çıktı. İstihdam ve misafir ziyaretleri
ayrıntılı olarak incelendiğinde güven ve sadakat konuları ortaya çıktı.
Anahtar Kelimeler: Yönetim Kontrol Sistemleri, Baskı Teorisi, İş Sonuçları, Kurucu