Visual quality of the recreation spaces is important for every individual but particularly
for infants, toddler and children since they learn through play. It has been observed
that recreation spaces are not designed specifically for a toddler. Several visual
element weaknesses have been observed in toddler recreational areas such as improper
visual elements, arbitrary choices of form, color, light, material, and texture. This study
aimed to investigate the use of visual quality elements as an important factor that plays
a vital role on the formation of visual quality of toddler recreation spaces. In this thesis
study, a theoretical framework is developed as a result of reviewing literature on the
visual quality elements and their role on visual quality formation. 10 case study areas
were then selected as a result of a systematic filtering method and framework was
implemented in order to investigate use and role of visual quality elements on the
formation of visual quality of toddler recreation areas. This qualitative method has
evaluated the use and role of five visual quality elements (VQE) that are: form, color,
light, material, and texture. Particular use of each element was determined and then
their role on the formation of visual quality of toddler recreation spaces was discussed.
This thesis study concludes with a list of recommendations for a betterment of toddler
recreation spaces indoor visual quality. The findings suggest proper penetration of
natural light into recreation spaces rather than over-use of artificial light, use of natural
materials and textures besides creating sub spaces with rectilinear forms for different
functions in order to improve visual quality of the indoor recreation spaces for this
particular user group.
Keywords: Visual quality elements, visual quality, toddlers’ recreation centers,
toddler recreation indoor spaces.
ÖZ:
Bebekler, yeni yürümeye başlayan çocuklar ve çocuklar oyun yoluyla öğrendikleri için
oyun mekanlarının görsel kalitesi onların gelişiminde önemli rol oynamaktadır. Bu tür
mekanların özellikle yeni yürümeye başlayan çocukların gereksinimleri dikkate
alınmadan tasarlandığı gözlemlenmiştir. Bu kullanıcı grubuna ait rekreasyon
alanlarının görsel unsurlarında; uygun olmayan görsel öğeler, biçim, renk, ışık,
malzeme ve doku seçimi açısından rastgele ve uygun olmayan uygulamalar olduğu
saptanmıştır. Bu bağlamda bu çalışma, yeni yürümeye başlayan çocukların rekreasyon
alanlarında kullanılan görsel öğelerin mekanın görsel kalitesini nasıl etkilediğini
araştırmayı amaçlamaktadır. Araştırma görsel kalite elemanları ve iç mekanın görsel
kalite oluşum sürecindeki rollerinin incelendiği literatür taraması sonucunda bir
kuramsal analiz çerçevesinin geliştirilmesi ile başlar. Geliştirilen çerçeve ile sistematik
filtreleme yöntemi sonucunda belirlenen 10 adet yeni yürümeye başlayan çocuklar için
tasarlanmış rekreasyon alanının, iç mekan görsel kalitesinde etkili rol oynayan görsel
kalite elemanları saptanmıştır. Belirlenen nitel araştırma yöntemi ile analiz edilen iç
mekanların görsel kalitesinin oluşumunda etkili rol oynayan 5 görsel eleman: biçim,
renk, ışık, malzeme ve doku’ya ilişkin tespitler yapılmıştır. Her bir elemanın rolüne
ilişkin bulgular sonucunda bu tür rekreasyon alanlarının iç mekanlarında görsel
kalitenin iyileştirilmesine yönelik öneriler geliştirilmiştir. Bu bağlamda bu tür iç
mekanlarda yoğun doğal ışık entegrasyonunun önemi; doğal malzeme kullanımı ve bu
tür malzemelerin yüzey kalitesi ile oluşan dokunun mekana olumlu etkisi ve
mekandaki çeşitli işlevlerin yalın biçimlerin kullanılması ile mekan içinde yaratılan alt
mekanlarla tanımlanmasına ilişkin önerilerin bu grup kullanıcı üzerinde olumlu etkisi
olacağı vurgulanmaktadır.
Anahtar Kelimeler: Görsel kalite elemanları, görsel kalite, küçük çocuklar için
rekreasyon merkezleri, çocuk rekreasyon iç mekanları.