Investigating Visual Quality of Toddler Recreation Spaces

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Şahin, Nil Paşaoğluları (Supervisor)
dc.contributor.author Eruz, Ersun
dc.date.accessioned 2024-03-14T09:12:18Z
dc.date.available 2024-03-14T09:12:18Z
dc.date.issued 2021-02
dc.date.submitted 2021
dc.identifier.citation Eruz, Ersun. (2021). Investigating Visual Quality of Toddler Recreation Spaces. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Interior Architecture, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/5881
dc.description Master of Science in Interior Architecture. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.S.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Interior Architecture, 2021. Supervisor: Prof. Dr. Nil Paşaoğluları Şahin. en_US
dc.description.abstract Visual quality of the recreation spaces is important for every individual but particularly for infants, toddler and children since they learn through play. It has been observed that recreation spaces are not designed specifically for a toddler. Several visual element weaknesses have been observed in toddler recreational areas such as improper visual elements, arbitrary choices of form, color, light, material, and texture. This study aimed to investigate the use of visual quality elements as an important factor that plays a vital role on the formation of visual quality of toddler recreation spaces. In this thesis study, a theoretical framework is developed as a result of reviewing literature on the visual quality elements and their role on visual quality formation. 10 case study areas were then selected as a result of a systematic filtering method and framework was implemented in order to investigate use and role of visual quality elements on the formation of visual quality of toddler recreation areas. This qualitative method has evaluated the use and role of five visual quality elements (VQE) that are: form, color, light, material, and texture. Particular use of each element was determined and then their role on the formation of visual quality of toddler recreation spaces was discussed. This thesis study concludes with a list of recommendations for a betterment of toddler recreation spaces indoor visual quality. The findings suggest proper penetration of natural light into recreation spaces rather than over-use of artificial light, use of natural materials and textures besides creating sub spaces with rectilinear forms for different functions in order to improve visual quality of the indoor recreation spaces for this particular user group. Keywords: Visual quality elements, visual quality, toddlers’ recreation centers, toddler recreation indoor spaces. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Bebekler, yeni yürümeye başlayan çocuklar ve çocuklar oyun yoluyla öğrendikleri için oyun mekanlarının görsel kalitesi onların gelişiminde önemli rol oynamaktadır. Bu tür mekanların özellikle yeni yürümeye başlayan çocukların gereksinimleri dikkate alınmadan tasarlandığı gözlemlenmiştir. Bu kullanıcı grubuna ait rekreasyon alanlarının görsel unsurlarında; uygun olmayan görsel öğeler, biçim, renk, ışık, malzeme ve doku seçimi açısından rastgele ve uygun olmayan uygulamalar olduğu saptanmıştır. Bu bağlamda bu çalışma, yeni yürümeye başlayan çocukların rekreasyon alanlarında kullanılan görsel öğelerin mekanın görsel kalitesini nasıl etkilediğini araştırmayı amaçlamaktadır. Araştırma görsel kalite elemanları ve iç mekanın görsel kalite oluşum sürecindeki rollerinin incelendiği literatür taraması sonucunda bir kuramsal analiz çerçevesinin geliştirilmesi ile başlar. Geliştirilen çerçeve ile sistematik filtreleme yöntemi sonucunda belirlenen 10 adet yeni yürümeye başlayan çocuklar için tasarlanmış rekreasyon alanının, iç mekan görsel kalitesinde etkili rol oynayan görsel kalite elemanları saptanmıştır. Belirlenen nitel araştırma yöntemi ile analiz edilen iç mekanların görsel kalitesinin oluşumunda etkili rol oynayan 5 görsel eleman: biçim, renk, ışık, malzeme ve doku’ya ilişkin tespitler yapılmıştır. Her bir elemanın rolüne ilişkin bulgular sonucunda bu tür rekreasyon alanlarının iç mekanlarında görsel kalitenin iyileştirilmesine yönelik öneriler geliştirilmiştir. Bu bağlamda bu tür iç mekanlarda yoğun doğal ışık entegrasyonunun önemi; doğal malzeme kullanımı ve bu tür malzemelerin yüzey kalitesi ile oluşan dokunun mekana olumlu etkisi ve mekandaki çeşitli işlevlerin yalın biçimlerin kullanılması ile mekan içinde yaratılan alt mekanlarla tanımlanmasına ilişkin önerilerin bu grup kullanıcı üzerinde olumlu etkisi olacağı vurgulanmaktadır. Anahtar Kelimeler: Görsel kalite elemanları, görsel kalite, küçük çocuklar için rekreasyon merkezleri, çocuk rekreasyon iç mekanları. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Interior Architecture en_US
dc.subject Indoor Recreation Centers - Architecture en_US
dc.subject Indoor recreation centers en_US
dc.subject Visual quality elements en_US
dc.subject visual quality en_US
dc.subject toddlers’ recreation centers en_US
dc.subject toddler recreation indoor spaces en_US
dc.title Investigating Visual Quality of Toddler Recreation Spaces en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Interior Architecture en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record