ÖZ:
Bu araştırma, gastronomi turizmi kapsamında Kuzey Kıbrıs sokak lezzetlerinin
tüketici tercihleri açısından değerlendirilmesini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Araştırma, 20 Kasım 2021 ile 23 Şubat 2022 tarihleri arasında Kuzey Kıbrıs Türk
Cumhuriyeti’nde bulunan 6 ilçede yapılmıştır. Araştırma, pandemi dolayısı ile ilk
olarak internet üzerinden yapılmış olup daha sonra pandemi kuralları çerçevesinde
sokak lezzeti deneyimleyenler ve sokak lezzeti satışı yapan yerlerin olduğu noktalarda
yapılmıştır. Çalışma 448 kişi ile anket çalışması şeklinde yapılmıştır. Araştırma
sonuçları SPSS programı kullanılarak t testi ve anova kullanılarak yorumlanmıştır.
Demografik değişkenlerde %61,8’inin erkek, %65’inin bekar ve çocuksuz, %49,8’inin
lisans eğitimli, %29,9’unun 1800 TL ve daha az geliri olduğu ile %54,9’unun da
öğrenci olduğu belirlenmiştir. Katılımcıların çok büyük bir çoğunluğunun sokak
lezzetlerini tüketmek ile ilgili sağlık sorunu olmadığı %96,2 görülmüştür. Bir ayda 1-
5 arası sokak lezzeti tüketenlerin sayısı 176 kişi ile %39,3 olduğu, 200-400 TL
arasında bir ayda sokak lezzetleri için harcama yapanların sayısı ise 133 kişi ile %29,7
olmuştur. Mevsimlere göre sokak lezzeti tüketim sıklığı sorusuna katılımcılar kış ve
sonbahar aylarında sokak lezzetlerini daha fazla tükettikleri belirlenmiştir. Öğünlere
göre sokak lezzeti tüketim sıklığına katılımcılar, sabahları %47,8 ile hiç tercih
etmediklerini akşamları ise %32,4 ile sıklıkla tercih ettikleri belirlenmiştir.
Katılımcılar tüketim tutumuna ilişkin sorulara hijyen konusundaki değerlendirmeleri
ortalamanın biraz üzerinde olduğu, hizmet kalitesi alt boyutunda ise sokak lezzeti
tezgahlarında yemek sipariş etmek kolaydır sorusu en yüksek ortalamaya sahip
olmuştur.
This research was carried out to determine the evaluation of Northern Cyprus
street flavors in terms of consumer preferences within the scope of gastronomic
tourism. The research was carried out in 6 districts in the Turkish Republic of Northern
Cyprus between 20 November 2021 and 23 February 2022. The research was first
conducted on the internet due to the pandemic, and then within the framework of the
pandemic rules, it was carried out at the points where those who experience street
flavors and places that sell street flavors. The study was conducted in the form of a
questionnaire study with 448 people. The results of the research were interpreted by
using SPSS program, t test and anova. In demographic variables, 61.8% are male, 65%
are single and childless, 49.8% have undergraduate education, 29.9% have an income
of 1800 TL or less, and 54.9% are students. determined. It was seen that the vast
majority of the participants did not have any health problems related to consuming
street delicacies, 96.2%. The number of people consuming 1-5 street foods in a month
was 39.3% with 176 people, while the number of people spending 200-400 TL on
street foods in a month was 29.7% with 133 people. It was determined that the
participants consumed more street flavors in winter and autumn months when asked
about the frequency of consumption of street flavors according to the seasons.
According to the frequency of consumption of street flavors according to the meals, it
was determined that the participants did not prefer it at all with 47.8% in the mornings
and they preferred it frequently with 32.4% in the evenings. Participants were asked
about their consumption attitude that their evaluations on hygiene were slightly above
the average, and in the service quality sub-dimension, it is easy to order food from
street food stalls had the highest average.