The Internet and communication technologies have grown dramatically in recent
decades, and these technologies have played an important role in education and
learning. The main objective of current research was to evaluate Eastern
Mediterranean University (EMU) students’ social media and technology usage and
attitudes. The subjects of current research were all undergraduate students registered
to the 2018-2019-fall semester in EMU. The data collection tool had two sections.
The first part of the questionnaire included questions about sex, age, class level, and
faculty of participants. The second part of the questionnaire contained questions
related to students' usage and attitude toward social media and technology. T-test and
ANOVA were used for analyzing data. SPSS software version 22 was used to
analyze the data. The results showed that EMU students had a positive attitude
toward the use of technology. Also, EMU students generally have moderate anxiety
when they do not have access to technology. Meanwhile, the results showed that
students do not have a negative attitude toward the application of technology.
However, the score of the preference for task switching subscale was 12.44,
suggesting the students’preference for task switching and simultaneous work on
multiple projects. Based on the results achieved in this study, it can be said that there
is a possibility to use the technology and the social media in EMU students'
education. Using these tools, we can expect to improve student performance in
research and academic affairs.
Keywords: social media, technology, attitude, usage
ÖZ:
İnternet ve iletişim teknolojileri son yıllarda çarpıcı bir şekilde büyüdü ve bu
teknolojiler eğitim ve öğrenimde önemli bir rol oynadı. Mevcut araştırmanın temel
amacı DAÜ öğrencilerinin medya ve teknoloji kullanımlarını ve tutumlarını
değerlendirmekti. Mevcut araştırma konuları Doğu Akdeniz Üniversitesi'ndeki 2018-
2019 Güz döneminde kayıtlı olan tüm lisans öğrencileriydi. Veri toplama aracı iki
bölümden oluşmaktadır. Anketin ilk kısmı cinsiyet, yaş, sınıf düzeyi ve katılımcı
fakültesi hakkında sorular içermekteydi. Anketin ikinci kısmı, öğrencilerin sosyal
medya ve teknolojiye karşı kullanımı ve tutumu ile ilgili sorular içermektedir.
Verilerin analizinde T testi ve ANOVA kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS
versiyon 22 kullanılmıştır Sonuçlar DAÜ öğrencilerinin teknoloji kullanımına karşı
olumlu bir tutum sergilediklerini göstermiştir. Ayrıca, DAÜ öğrencileri genellikle
teknolojiye erişemediklerinde orta derecede kaygı duyuyorlar. Bu arada, sonuçlar
öğrencilerin teknolojinin uygulanmasına karşı olumsuz bir tutumunun olmadığını
göstermiştir. Bununla birlikte, görev değiştirme alt ölçeği tercihinin puanı, 12.44'tür;
bu da öğrencilerin görev değiştirme konusundaki tercihini ve birden fazla projede
eşzamanlı çalışmayı önermektedir. Bu çalışmada elde edilen sonuçlara dayanarak,
DAÜ öğrencilerinin eğitiminde teknoloji ve sosyal medyayı kullanma ihtimalinin
olduğunu söyleyebiliriz. Bu araçları kullanarak, araştırma ve akademik işlerde
öğrenci performansını iyileştirmeyi bekleyebiliriz.
Anahtar kelimeler: sosyal medya, teknoloji, tutum, kullanım