Women generally have been categorized and placed under the chain of business
industry, sometimes highly regarded and other times merely. The social construction
of womanhood does not in all sense support a woman going into business let alone
succeed in it because it is believed that it a man’s world. In a typical patriarchal
setting, a woman is expected to know nothing more domestic roles. For some women
this is not the case as they have been able to break these barriers to excel in business
amidst these social setting and stereotypes.
This study examines media representation of Nigerians business women. It is using
content analysis of TV interviews as media text, framing analysis as a method.This
study further aims to analyze media frames of two Nigerian business women:
Folorunsho Alakija a business woman in the petroleum industry with current net
worth 1.1 billion U.S dollars, emerging as the richest black women in the world
2014. Mosunmola Abudu, a media corporate owner in Nigeria who launched the first
Africa’s global black entertainment and lifestyle network in 2013. This study used
six predefined frames: the business woman, the myth of business women, the non
traditional woman, women in leading roles, the family woman, the religous woman
and the philantropist woman to analyse the representation of Nigerian business
women in the media.
The analysis of aforementined frames on TV interviews with these women reveals
that the media perpetually reproduces existing gender stereotypes and do not
challenge patriarchy. Women face challenges in trying to succeed in business whiletrying to keep their homes stable. This study concludes that the media represent and
reproduce gender stereotypes in spite of the expectation of empowering women.The
media reduce those women accidential case rather than a role model for women in
society.
ÖZ:
Kadınlar iş hayatında bazen saygınlıkla anılır bazen de görmezden gelinirler.
Kadınlığın sosyal inşası bir kadını iş hayatında başarısını değil iş hayatına girmesini
bile desteklemez çünkü iş dünyası erkeklerin dünyasıdır. Tipik bir ataerkil ortamda
kadınların sadece özel alan rollerini bilmesi beklenir. Ancak bazı kadınlar için bu
böyle değildir; Onlar iş hayatına girerek başarıları ile bu kalıp yargıları yıkmış ve bu
engelleri kırmıştır.
Bu çalışma Nijerya’daki iki iş kadınının medyadaki temsilini incelemektedir.
Çalışmada TV söyleşileri üzerine içerik analizi ve çerçeve analizini yöntem olarak
kullanmaktadır. Bu kadınlardan Folorunsho Alakija 2014 yılında 1.1 milyar Dolarlık
serveti ile dünyanın en zengin siyah kadınlarından biridir. Mosunmola Abudu, 2013
yılında Afrika’nın ilk küresel siyah eğlence ve yaşam tarzı network’ünü kuran medya
patronudur.
Bu iş kadınları ile yapılan TV röportajlarındaki iş kadını temsillerine bakıldığına altı
çerçeve öne çıktığı görülmüştür: iş kadını çerçevesi, iş kadını miti, geleneksel
olmayan kadın, lider kadın, aile kadını, dindar kadın, cinsiyetçi medya.
Yukarıda tanımlanan çerçevelerin analizi bu iş kadınları ile yapılan TV
röportajlarının varolan toplumsal cinsiyet kalıpyargılarını ısrarla yeniden ürettiğini
ve ataerkilliğe meydan okumadığını göstermiştir. Kadınlar aile hayatlarını dengede
tutmaya çalışırken iş hayatında başarılı olmakta zorlanmaktadırlar. Bu çalışma
medyanın kadınları güçlendirmesi beklenirken toplumsal cinsiyet kalıpyargılarını
temsil ederek yeniden ürettiği sonucuna varmıştır. Medya bu iş kadınlarını sıradışı
vakalar olarak görmekte ve topluma rol modeli olarak göstermemektedir.