dc.contributor.advisor |
Hoşkara, Şebnem(Supervisor) |
|
dc.contributor.advisor |
Hoşkara, Şebnem |
|
dc.contributor.author |
Dehghanmongabadi, Abolfazl |
|
dc.date.accessioned |
2024-06-05T06:11:21Z |
|
dc.date.available |
2024-06-05T06:11:21Z |
|
dc.date.issued |
2019-01 |
|
dc.date.submitted |
2019 |
|
dc.identifier.citation |
Dehghanmongabadi, Abolfazl. (2019). An Integrated Framework for Planning Complete Streets towards Sustainable Mobility. Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Architecture, Famagusta: North Cyprus. |
en_US |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11129/5896 |
|
dc.description |
Doctor of Philosophy in Architecture. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Architecture, 2019. Supervisor: Prof. Dr. Şebnem Hoşkara. |
en_US |
dc.description.abstract |
This Ph.D. dissertation addresses the relationship between planning successful
complete streets and promoting the use of active modes of transportation towards
enhancing the level of sustainability in transportation sector within the communities.
In this regard, this research by qualitative grounded study has an intention to provide
a comprehensive explanation on the concept of sustainable transportation and active
transportation in order to enhance the knowledge about the relationship of these two
main concepts. Besides, this study is going to clarify the main variables that must be
considered by planners in the process of promoting the use of active modes of
transportation in communities.
Furthermore, a wide-ranging of clarification by focusing on policy and planning
approaches related to complete streets movement provided based on existing literature,
technical reports, and guidelines. In this way, the study clarifies the main elements
related to the policy of complete street, components, and design treatments and the
determinative variables and steps that consideration of them are substantial in the
planning process of complete streets.
The outcome of this study reveals that the main determinative variables that must be
considered in process of planning successful complete streets towards promoting the
use of active modes of transportation are categorized in two main groups include
variables related to the social and the built environment contexts. Besides, the study
also recommended a new framework towards planning successful complete streets by
considering the determinative variables that can guide decision-makers, planners, and
designer to get appropriate decisions in the way of increasing the level of sustainable
mobility within the communities. |
en_US |
dc.description.abstract |
ÖZ:
Bu Doktora tez çalışması, başarılı tamamlanmış (eksiksiz) sokakların planlanması ile
aktif ulaşım yöntemlerinin kullanılmasının teşvik edilmesinin arasındaki ilişkiyi,
toplum içindeki ulaştırma sektörünün sürdürülebilirlik seviyesinin artması yönünde
ele almaktadır. Bu bağlamda, nitel temelli bir çalışma ile yapılan bu araştırma, bu iki
ana kavramın ilişkisi hakkında bilgiyi arttırmak için sürdürülebilir taşımacılık ve aktif
taşımacılık kavramları hakkında kapsamlı bir açıklama yapmayı hedeflemektedir.
Ayrıca, bu çalışma, aktif ulaştırma yöntemlerinin kullanılmasının teşviki sürecinde,
plancılar tarafından göz önünde bulundurulması gereken temel değişkenleri açıklığa
kavuşturacaktır.
Çalışma aynı zamanda, tamamlanmış (eksiksiz) sokak akımı ile ilgili politika ve
planlama yaklaşımlarına odaklanarak, ve mevcut literatüre, teknik raporlara ve
kılavuzlara dayanarak geniş kapsamlı bir açıklama sağlamaktadır. Böylece, çalışma,
sokakların planlama sürecinde dikkate alınması gereken belirleyici değişkenleri ve
basamakları, ve tamamlanmış (eksiksiz) sokak politikası, bileşenleri ve tasarım
davranışı ile ilgili ana unsurları netleştirmektedir. Bu çalışmanın sonucu, aktif
ulaştırma modlarının kullanımını teşvik etmeye yönelik başarılı tamamlanmış
(eksiksiz) sokakların planlanması sürecinde göz önünde bulundurulması gereken
temel belirleyici değişkenlerin, sosyal ve yapılı çevre bağlamları ile ilgili değişkenleri
içeren iki ana grupta kategorize edildiğini ortaya koymaktadır.
Bunun yanı sıra, çalışma aynı zamanda, topluluklarda sürdürülebilir mobilite düzeyini
arttırma yolunda uygun kararlar almak için gereken belirleyici değişkenleri göze alarak
başarılı tamamlanmış (eksiksiz) sokakların planlanması yönünde karar merciine,
planlamacılara ve tasarımcılara rehberlik edebilen yeni bir çerçeve önermektedir. |
en_US |
dc.language.iso |
eng |
en_US |
dc.publisher |
Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
en_US |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
en_US |
dc.subject |
Architecture Department |
en_US |
dc.subject |
Sustainable Transportation--Complete Streets |
en_US |
dc.subject |
Roads--Architecture |
en_US |
dc.subject |
Streets--Sustainability |
en_US |
dc.subject |
Sustainable transportation |
en_US |
dc.subject |
sustainable mobility |
en_US |
dc.subject |
active transportation |
en_US |
dc.subject |
complete streets |
en_US |
dc.title |
An Integrated Framework for Planning Complete Streets towards Sustainable Mobility |
en_US |
dc.type |
doctoralThesis |
en_US |
dc.contributor.department |
Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Architecture |
en_US |