This study aimed at determining the perceptions of Eastern Mediterranean University
Information Technology students on learning with Social Media, particularly
Facebook. The study involved 180 participants, 134 of them were males and 46 were
females. The qualitative research method and a survey questionnaire were used to
collect the data. Moreover, descriptive analysis, ANOVA test, t-test, frequency, and
percentage were chosen for the analysis process.
The research found out that participants are divided into two groups according to
their perceptions on Social Media, i.e. Facebook. Many of them support the idea of
Facebook being an educational platform. However, many others see it as only a
social platform. It was also found that gender plays a role in determining the
participants’ views. Females use Facebook more than males. Yet, the difference was
not too big. Finally, it was revealed that younger ages are more attached to Facebook
in their daily life. However, the older ages are more into using it for education.
ÖZ:
Bu çalışma, Doğu Akdeniz Üniversitesi Bilgi Teknolojileri öğrencilerinin Sosyal
Medya ile öğrenme konusundaki algılarını belirlemeye yöneliktir. Çalışmaya 134'ü
erkek, 46’sı kadın olmak üzere 180 kişi katılmıştır. Verilerin toplanmasında nitel
araştırma yöntemi ve anket formu kullanılmıştır. Ayrıca analiz süreci için tanımlayıcı
analiz, ANOVA testi, t-testi, frekans ve yüzde seçilmiştir.
Araştırma, katılımcıların Facebook hakkındaki algılarında iki gruba ayrıldığını tespit
etti. Birçoğu Facebook'un bir eğitim platformu olduğu fikrini desteklerken, diğerleri
onu sadece bir sosyal platform olarak görüyormektedir. Ayrıca cinsiyetin
katılımcıların görüşlerini belirlemede rol oynadığı tespit edilmiştir. Kadınlar,
Facebook'u erkeklerden daha fazla kullanmasına ragmen, fark çok büyük değildi.
Son olarak, daha genç yaşların, günlük yaşamlarında Facebook'a daha fazla bağlı
olduğu ortaya çıktı. Bununla birlikte, daha büyük yaşlar daha çok eğitim için
kullanılıyor.