Setting the agenda through Twitter: Assessing news framing of events in Nigeria's 2019 electioneering

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Ersoy, Metin (Supervisor)
dc.contributor.author Auwal, Ahmad Muhammad
dc.date.accessioned 2024-06-10T06:19:16Z
dc.date.available 2024-06-10T06:19:16Z
dc.date.issued 2019-07
dc.date.submitted 2019-07
dc.identifier.citation Auwal, Ahmad Muhammad. (2019). Setting the agenda through Twitter: Assessing news framing of events in Nigeria's 2019 electioneering. Thesis (M.A.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Communication and Media Studies, Famagusta: North Cyprus en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/5911
dc.description Master of Arts in Communication and Media Studies. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies, 2019. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Metin Ersoy. en_US
dc.description.abstract Whereas the evolution of interactive media facilitates the rise of user-generated content thus introducing changes into the practices of political communication and journalism at large, only a few studies were conducted to uncover how these developments increasingly influence the news practices of mainstream media. However, little or none of the studies were conducted in the Nigerian context. Accordingly, this study based its construct on the agenda-setting, agenda-building and framing hypotheses to examine how political messages with built-in frames from the Twitter handles of two presidential candidates: Muhamadu Buhari of the APC and Atiku Abubakar of PDP set the news agenda for mainstream media thereby influencing public perceptions about issues in the period of 2019 electioneering in Nigeria. Based on a mixed method of qualitative and quantitative content analysis of n300 tweets from these candidates and n300 news content published via the handles of Daily Trust, Punch and Vanguard newspapers, the study reveals that the mainstream media relied on the tweets as one of their major sources of information about the electioneering activities of the candidates, thus making similar issues become dominant in both the politicians’ agendas and the news agenda of the mainstream media during the period. Besides, the mainstream media contributed meaningfully in emphasizing the narrative frames in the candidates’ agenda through the style of presentation of candidates’ tweets in the news. The study concludes by recommending the need for improved professionalism on the part of journalists and the media, and increased media literacy skills on the part of Nigerian audiences. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Katılımcı platformların evrimi, kullanıcı katkılı içeriğin artmasını kolaylaştırmakta, böylece genel olarak siyasal iletişimin ve gazeteciliğin uygulamasında değişiklikler ortaya koymasına rağmen, söz konusu gelişmelerin ana akım medyadaki haber uygulamaları üzerindeki etkisinin nasıl artış gösterdiği konusuna ışık tutan sadece sayılı miktarda çalışma mevcuttur. Var olan çalışmaların ise çok azı veya hiçbiri, Nijerya bağlamında yer almaktadır. Dolayısıyla söz konusu çalışma, iki başkan adayının (APC’den Muhamadu Buhari ve PDP’den Atiku Abubakar) Twitter üzerindeki siyasi mesajlarının, yaygın medyadaki haber gündemini nasıl belirlediklerini, gündem belirleme, gündem yaratma ve hipotez çerçeveleri kullanarak incelendi. Buna ek olarak, toplumun Nijerya 2019 Seçim Kampanyası sürecindeki siyasi konular hakkındaki algısının söz konusu süreçte nasıl etkilendiği incelenmektedir. Adı geçen adayların Twitter’da paylaştığı n300 tweet ve Daily Trust, Punch ve Vanguard Gazeteleri’nin paylaştığı n300 haber içerikli Twitter paylaşımı hem nicel hem de nitel çözümleme metotları ile incelenmektedir. Söz konusu çalışma, adayların seçim kampanyaları kapsamında gerçekleştirdikleri etkinlikler içerisinde en başta yer alan kaynaklardan birinin Twitter paylaşımları olduğunu ortaya koymaktadır. Dolayısıyla, her iki politikacının gündemlerinde ve seçim süreci boyunca yaygın medyanın haber gündemlerinde benzer yöntemlerle paylaşımlar yapma eğiliminin baskın olduğu bulunmuştur. Ayrıca, adayların haberlerdeki Twitter paylaşımlarının sunulma şeklinin, adayların gündemlerinin anlaşılması konusunda olumlu yönde bir vurgu yarattığı gözlemlenmektedir. Söz konusu çalışma, gazeteciler ve medya açısından gelişmiş profesyonellik ihtiyacının var olduğunu ve Nijeryalı kitlenin medya okuryazarlığı becerilerinin geliştirilmesi gerektiği gerçeğini de ortaya koymaktadır. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Communication and Media Studies Department en_US
dc.subject Mass Media and Peace--Peace Journalism en_US
dc.subject Agenda-Building en_US
dc.subject Agenda-Setting en_US
dc.subject Framing en_US
dc.subject Mainstream Media en_US
dc.subject Nigeria en_US
dc.subject Participatory Media en_US
dc.subject Political News en_US
dc.subject Twitter en_US
dc.title Setting the agenda through Twitter: Assessing news framing of events in Nigeria's 2019 electioneering en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record