dc.contributor.advisor |
Aliefendioğlu, Hanife (Supervisor) |
|
dc.contributor.author |
Oloyede, Felix Adedamola |
|
dc.date.accessioned |
2024-06-10T06:48:07Z |
|
dc.date.available |
2024-06-10T06:48:07Z |
|
dc.date.issued |
2019-07 |
|
dc.date.submitted |
2019-07 |
|
dc.identifier.citation |
Oloyede, Felix Adedamola. (2019). The Framing of 2019 Presidential Election: An Analysis of Three Nigerian Newspapers.Thesis (M.A).Eastern Mediterranean University,Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Arts, Communication and Media Studies. |
en_US |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11129/5916 |
|
dc.description |
Master of Arts in Communication and Media Studies. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies, 2019. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Hanife Aliefendioğlu. |
en_US |
dc.description.abstract |
Media and politics are two important components of any democratic society. Elections
are vital aspect of democracy through which citizen elect their representatives in
government for a period of time as specified in the country’s constitution. On the other
end, media plays an importance role in the society and remains one of the major pillars
that sustains democracy. Media therefore serves an important function as a source for
political information for its citizens. During election, different media outlets frame the
events in various ways. Previous studies indicated that framing of election depends on
political and economic situation as well as the type of media practiced in the country.
Therefore, it is common to see differences in the framing of election in different
countries.
With little studies conducted on framing of election in developing countries, this study
examines the newspaper coverage of the 2019 presidential election in Nigeria. By
focusing on the two major candidates, Muhammadu Buhari of All Progressive Congress
(APC) and Atiku Abubakar of People’s Democratic Party (PDP). The study uses a
quantitative content analysis to examine the dominant frame used to cover the election
as well as the various timeline of the election period. Three Nigerian newspapers,
Punch, Vanguard and Daily Trust were selected for the study based on their high
circulations within the country. The study analyzes n=159 news stories published from
February 1st through February 28th from three above mentioned newspapers.
The study found that issue frame is the most dominant frame used during the coverage
of election in Nigeria. The study also found that majority of the promises during the
campaign were framed as viable and achievable during the term of election. Also, the
study found that the election was framed as violent and marred by electoral
malpractices. |
en_US |
dc.description.abstract |
ÖZ:
Medya ve politika her demokratik toplumun iki önemli unsurudur. Seçimler her
ülkenin anayasasında belirtildiği gibi hükümet için adaylarını belli bir süre için
seçmesiyle işleyen demokrasinin yaşamsal parçasıdır. Diğer yandan medya
demokrasinin devamı için önemli bir unsur olmaya devam etmekte, toplumda önemli
bir rol oynamaktadır. Bu bakımdan medya vatandaşlar için politik bilgilenme kaynağı
olarak önemli bir işlev üstlenmiştir. Seçim dönemlerinde değişik medya içerikleri
birçok biçimde olayları çerçelemektedir. Birçok çalışma seçimlerin medyada
çerçevelenmesinin ülkedeki ekonomik ve politik durum kadar medyanın türüne de
bağlı olduğunu göstermektedir. Bu bakımdan seçimlerin çerçevelenmesi birçok ülkede
farklılık göstermesi yaygın bir durumdur.
Bu çalışma 2019 Nijerya genel seçimlerinin iki rakip adaya APC adayı Muhammadu
ve PDP’ye Buhari ve PDP adayı Atiku Abubakar’ın seçim mesajlarına odaklanarak
gazetelerdeki temsilini incelemektedir. Seçimler bir ülkenin anayasasında belirtildiği
üzere yurttaşların belli bir sure için hükümetteki temsilcilerini seçtikleri
demokrasilerin ana unsurlarıdır. Öte yandan medya demokrasinin bir unsur olarak her
toplumda önemli rol oynar. Böylece medya vatandaşların politik olarak
bilgilendirilmesinde önemli islevi yerine getirir. Bu çalışma çerçeveleme toerisi bakış
açısından medyanın başkan adayları nasıl temsil ettiğini incelemektedir.
Çalışma seçim sürecinin değişik dönemlerinde kullanılan baskın çerçeveleri
belirlemek üzere haber metinleri üzerinde niceliksel içerik analizi yöntemini
kullanmıştır. Okunma oranlarına bağlı üç ulusal gazete, Punch, Vanguard and Daily
vi
Trust ’ta yer alan haberleri incelenmiştir. Bu çalışmada bu üç gazeteden 1-28 Şubat
2019 tarihleri arasında bulunan 159 haber metni analiz edilmiştir.
Sorun çerçevesi bu çalışmada Nijerya baskanlik seçimlerinde kullanılan en güçlü
çerçeve olarak bulunmuştur. Bu çalışma ayrıca adayların kampanya vaatlerinin
çoğunlukla uygulanabilir ve erişilebilir olarak çerçevelendirildiğini göstermiştir. Son
olarak bu çalışma seçim sürecinin ihlaller, yanlışlar ve şiddet içerdiğini göstermiştir. |
en_US |
dc.language.iso |
eng |
en_US |
dc.publisher |
Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
en_US |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
en_US |
dc.subject |
Communication and Media Studies Department |
en_US |
dc.subject |
Press--Media--Newspapers--Nigeria Elections--Press coverage--Nigeria Press and politics--Nigeria Political campaigns--Press Coverage--Nigeria |
en_US |
dc.subject |
2019 Nigerian election |
en_US |
dc.subject |
media framing |
en_US |
dc.subject |
election coverage in Nigeria |
en_US |
dc.subject |
Political news in Nigeria |
en_US |
dc.title |
The Framing of 2019 Presidential Election: An Analysis of Three Nigerian Newspapers |
en_US |
dc.type |
masterThesis |
en_US |
dc.contributor.department |
Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies |
en_US |