The Framing of 2019 Presidential Election: An Analysis of Three Nigerian Newspapers

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Aliefendioğlu, Hanife (Supervisor)
dc.contributor.author Oloyede, Felix Adedamola
dc.date.accessioned 2024-06-10T06:48:07Z
dc.date.available 2024-06-10T06:48:07Z
dc.date.issued 2019-07
dc.date.submitted 2019-07
dc.identifier.citation Oloyede, Felix Adedamola. (2019). The Framing of 2019 Presidential Election: An Analysis of Three Nigerian Newspapers.Thesis (M.A).Eastern Mediterranean University,Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Arts, Communication and Media Studies. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/5916
dc.description Master of Arts in Communication and Media Studies. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies, 2019. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Hanife Aliefendioğlu. en_US
dc.description.abstract Media and politics are two important components of any democratic society. Elections are vital aspect of democracy through which citizen elect their representatives in government for a period of time as specified in the country’s constitution. On the other end, media plays an importance role in the society and remains one of the major pillars that sustains democracy. Media therefore serves an important function as a source for political information for its citizens. During election, different media outlets frame the events in various ways. Previous studies indicated that framing of election depends on political and economic situation as well as the type of media practiced in the country. Therefore, it is common to see differences in the framing of election in different countries. With little studies conducted on framing of election in developing countries, this study examines the newspaper coverage of the 2019 presidential election in Nigeria. By focusing on the two major candidates, Muhammadu Buhari of All Progressive Congress (APC) and Atiku Abubakar of People’s Democratic Party (PDP). The study uses a quantitative content analysis to examine the dominant frame used to cover the election as well as the various timeline of the election period. Three Nigerian newspapers, Punch, Vanguard and Daily Trust were selected for the study based on their high circulations within the country. The study analyzes n=159 news stories published from February 1st through February 28th from three above mentioned newspapers. The study found that issue frame is the most dominant frame used during the coverage of election in Nigeria. The study also found that majority of the promises during the campaign were framed as viable and achievable during the term of election. Also, the study found that the election was framed as violent and marred by electoral malpractices. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Medya ve politika her demokratik toplumun iki önemli unsurudur. Seçimler her ülkenin anayasasında belirtildiği gibi hükümet için adaylarını belli bir süre için seçmesiyle işleyen demokrasinin yaşamsal parçasıdır. Diğer yandan medya demokrasinin devamı için önemli bir unsur olmaya devam etmekte, toplumda önemli bir rol oynamaktadır. Bu bakımdan medya vatandaşlar için politik bilgilenme kaynağı olarak önemli bir işlev üstlenmiştir. Seçim dönemlerinde değişik medya içerikleri birçok biçimde olayları çerçelemektedir. Birçok çalışma seçimlerin medyada çerçevelenmesinin ülkedeki ekonomik ve politik durum kadar medyanın türüne de bağlı olduğunu göstermektedir. Bu bakımdan seçimlerin çerçevelenmesi birçok ülkede farklılık göstermesi yaygın bir durumdur. Bu çalışma 2019 Nijerya genel seçimlerinin iki rakip adaya APC adayı Muhammadu ve PDP’ye Buhari ve PDP adayı Atiku Abubakar’ın seçim mesajlarına odaklanarak gazetelerdeki temsilini incelemektedir. Seçimler bir ülkenin anayasasında belirtildiği üzere yurttaşların belli bir sure için hükümetteki temsilcilerini seçtikleri demokrasilerin ana unsurlarıdır. Öte yandan medya demokrasinin bir unsur olarak her toplumda önemli rol oynar. Böylece medya vatandaşların politik olarak bilgilendirilmesinde önemli islevi yerine getirir. Bu çalışma çerçeveleme toerisi bakış açısından medyanın başkan adayları nasıl temsil ettiğini incelemektedir. Çalışma seçim sürecinin değişik dönemlerinde kullanılan baskın çerçeveleri belirlemek üzere haber metinleri üzerinde niceliksel içerik analizi yöntemini kullanmıştır. Okunma oranlarına bağlı üç ulusal gazete, Punch, Vanguard and Daily vi Trust ’ta yer alan haberleri incelenmiştir. Bu çalışmada bu üç gazeteden 1-28 Şubat 2019 tarihleri arasında bulunan 159 haber metni analiz edilmiştir. Sorun çerçevesi bu çalışmada Nijerya baskanlik seçimlerinde kullanılan en güçlü çerçeve olarak bulunmuştur. Bu çalışma ayrıca adayların kampanya vaatlerinin çoğunlukla uygulanabilir ve erişilebilir olarak çerçevelendirildiğini göstermiştir. Son olarak bu çalışma seçim sürecinin ihlaller, yanlışlar ve şiddet içerdiğini göstermiştir. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Communication and Media Studies Department en_US
dc.subject Press--Media--Newspapers--Nigeria Elections--Press coverage--Nigeria Press and politics--Nigeria Political campaigns--Press Coverage--Nigeria en_US
dc.subject 2019 Nigerian election en_US
dc.subject media framing en_US
dc.subject election coverage in Nigeria en_US
dc.subject Political news in Nigeria en_US
dc.title The Framing of 2019 Presidential Election: An Analysis of Three Nigerian Newspapers en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record