Teaching Speaking Skills in an English Language Teaching Department

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Erozan, Fatoş
dc.contributor.author Anaso, Ugochi Adaeze
dc.date.accessioned 2024-06-11T06:28:17Z
dc.date.available 2024-06-11T06:28:17Z
dc.date.issued 2016
dc.date.submitted 2016
dc.identifier.citation Anaso, Ugochi Adaeze. (2016). Teaching Speaking Skills in an English Language Teaching Department Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/5927
dc.description Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching, 2016. Supervisor: Assist. Prof. Dr. Fatoş Erozan. en_US
dc.description.abstract The present study evaluates the Oral Communication Skills II course (ELTE 108) offered in the undergraduate program of the Department of English Language Teaching (ELT) at Eastern Mediterranean University (EMU) in terms of teaching speaking skills. In this evaluation study, a mixed method approach was used; both qualitative and quantitative data collection methods were used. The participants of the study were twenty – six undergraduate students who were enrolled in ELTE 108 course and the two instructors who were teaching the course. The data were collected through a student questionnaire, teacher interviews and classroom observations. The results of the study show that the Oral Communication Skills II course is effective in improving the students’ speaking skills as perceived by the students and their instructors. In other words, the students and instructors have positive attitudes towards the course, but at the same time they suggest some changes to make the course more effective. More specifically, the results of the study revealed that the course has some strengths and weaknesses as perceived by the instructors and the students. From the students’ perspective, the results show that the main strength of the course is that it has helped them to learn how to give presentations, impromptu speeches and engage in a discussion, while one of the main weak points is that visual aids were not used sufficiently in the class. In relation to the teachers’ perspective, they stated that the strong points of the course are that it provided the students with the theoretical knowledge of delivering presentations, impromptu speeches and also it helped the students to develop inter-cultural and inter-personal skills. One of the major findings of this study is that listening activities were very limited. The findings of this study may provide feedback to the instructors as regards the effectiveness of the course so that they can make the necessary improvements. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Bu çalışmanın amacı Doğu Akdeniz Üniversitesi İngilizce Öğretmenliği Bölümü’nde verilen Sözlü İletişim Becerileri II dersini konuşma becerilerinin öğretilmesi açısından değerlendirmektir. Bu değerlendirme çalışmasında, öğrenci anketleri ve öğretim elemanı görüşmeleri yöntemleri ile veri toplanmıştır. Veri toplama araçları Erozan’ın (2005) çalışmasından uyarlanmıştır. Araştırmaya, söz konusu derse kayıtlı yirmi altı lisans öğrencisi ve bu dersi veren iki öğretim elemanı katılmıştır. Öğrenci anketi, öğretim elemanı görüşmeleri ve gözlemler yoluyla hem nitel hem de nicel veri toplanmıştır. Araştırmanın sonuçları, Sözlü İletişim Becerileri II dersinin konuşma becerilerinin öğretimi açısından etkili olduğunu göstermektedir. Hem öğrenciler hem de öğretim elemanlarının bu ders ile ilgili tutumlarının olumlu olduğu, ancak dersin iyileştirilmesi için bazı önerilerinin olduğu da ortaya çıkmıştır. Ayrıca, çalışmanın sonuçları, Sözlü İletişim Becerileri II dersinin bazı güçlü ve eksik yönlerini de ortaya çıkarmıştır. Öğrencilerin bakış açılarına göre, dersin en güçlü yanı öğrencilerin sunum yapma, doğal veya hazırlıksız konuşma yapma ve grup tartışmalarına katılma gibi becerilerini geliştirmesidir. Görsel-işitsel araçların yeteri kadar kullanılmaması ise dersin zayıf yönlerinden biri olarak görülmektedir. Öğretim elemanlarının bakış açılarına göre ise, bu ders öğrencileri sunum yapmak, konuşma yapmak veya tartışmaya katılmak için ihtiyaç duydukları gerekli kuramsal bilgi ile donatmış, iletişim ve kültürel becerilerini geliştirmelerine katkı sağlamıştır. Dinleme becerileri ile ilgili aktivitelerin nin çok sınırlı olması diğer bir önemli bulgudur. Bu çalışmanın bulguları, öğretim elemanlarına dersin etkinliği ile ilgili geribildirim sağlayıp, dersi iyileştirmelerini sağlayabilir. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject English Language Teaching (ELT) en_US
dc.subject English Language Teacher--Study and Teaching--Eastern Mediterranean University--Cyprus, North en_US
dc.subject Oral Communication Skill course en_US
dc.subject English language teaching en_US
dc.subject teaching speaking en_US
dc.subject course evaluation en_US
dc.title Teaching Speaking Skills in an English Language Teaching Department en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of English Language Teaching en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record