Okul Müdürlerinin Okulu Etkili Kılmak İçin Adanmışlık ve Yönetsel Etkililik Düzeyleri

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Karslı, Mehmet Durdu (Tez Danışmanı)
dc.contributor.author Beşe, İlayda
dc.date.accessioned 2024-06-11T06:33:41Z
dc.date.available 2024-06-11T06:33:41Z
dc.date.issued 2021-09
dc.date.submitted 2021-09
dc.identifier.citation Beşe, İlayda. (2021). Okul Müdürlerinin Okulu Etkili Kılmak İçin Adanmışlık ve Yönetsel Etkililik Düzeyleri. Tez (Yüksek Lisans). Doğu Akdeniz Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Araştırma Enstitüsü Eğitim Bilimleri, Mağusa: Kıbrıs en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/5928
dc.description Eğitim Yönetimi ve Denetimi - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, 2021. Tez Danışmanı: Prof. Dr. Mehmet Durdu Karslı. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Bu araştırmanın amacı, okul müdürlerinin okulu etkili kılabilmek adına adanmışlık düzeylerini ve yönetsel etkililik açısından seviyelerini ele almaktır. Bu araştırma, ilköğretim okullarındaki müdürlerin okulu etkili kılabilmek için adanmışlık düzeyleri ve yönetsel etkililik arasındaki ilişkiyi ortaya koyma yönelik olduğu için ilişkisel tarama modelinde yürütülmüş bir çalışmadır. Aynı zamanda nicel araştırma yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. İlişkisel tarama modeli, değişkenler arasındaki duruma karar vermek ve tahminde bulunmak için kullanılmıştır. İstatistiksel testlerden birden çok değişken arasındaki bağlantıyı ölçmek için yararlanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2020-2021 Eğitim-Öğretim döneminde Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde ilköğretim okullarında görev alan müdür ve müdür yardımcıları oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemi Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde Gazimağusa’da bulunan ilköğretim okullarındaki toplamda 87 müdür ve müdür yardımcısı dahil olmuştur. Çalışmaya katılan 87 kişinin 65’i erkek, 22’si ise kadın bireyden oluşmaktadır. Araştırmanın istatistiksel analizlerinin değerlendirilmesi için SPSS 20 (Statistical Package for Social Sciences) programı kullanılmıştır. Ölçümle elde edilen sürekli değişkenler (nicel değişkenler), ortalama ± standart sapma, en küçük ve en büyük değer ile sunulmuştur. Kategorik değişkenlerin (nitel değişkenlerin) sunumu için ise frekans ve yüzde değerleri kullanılmıştır. Niceliksel ikili grup karşılaştırmalarında parametrik varsayımların sağlanmadığı durumlarda “Mann Whitney U Test” istatistiksel yöntem olarak kullanılmıştır. İkiden fazla grubun ortalamaları karşılaştırılırken parametrik varsayımların sağlanmadığı durumlarda “Kruskal Wallis Testi” istatistiksel yöntem olarak kullanılmıştır. İki nicel değişken arasındaki korelasyona bakmak için “Spearman Katsayısı” kullanılmıştır. Bütün istatistiksel analizlerde anlamlılık düzeyi “p≤0,05” olarak kabul edilmiştir. Cinsiyet değişkeni bakımından ölçek puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark saptanmamıştır. Yaş değişkeni bakımından ölçek puanları arasında istatistiksel anlamlı bir fark olmadığı sonucuna varılmıştır. Adanmışlık ve Yönetsel Etkililik ölçekleri arasında istatistiksel yönden anlamlı aynı yönlü yüksek derecede bir ilişki bulunmuştur. Adanmışlık ölçek puanları arttığında, yönetsel etkililik ölçek puanları da yüksek derecede artacaktır. Araştırma sonucu elde edilen verilerin analizlerinden yola çıkılarak, katılımcıların ortalamanın üzerinde adanmışlık ve yönetsel etkililik düzeyine sahip oldukları saptanmıştır. en_US
dc.description.tableofcontents The purpose of this research is to examine the level of dedication of school principals in order to make the school effective and their levels in terms of managerial effectiveness. This research was conducted in relational screening model, as it aimed to reveal the relationship between the level of dedication and administrative effectiveness of principals in primary schools in order to make the school effective. At the same time, it was carried out with the quantitative research method. The relational screening model was used to decide and predict the situation between the variables. Statistical tests were used to measure the correlation between multiple variables. The universe of the research consisted of principals and assistant principals working in primary schools in the Turkish Republic of Northern Cyprus in the 2020- 2021 academic year. The sample of the study included 87 principals and vice principals in primary schools in Famagusta in the Turkish Republic of Northern Cyprus. Of the 87 people participating in the study, 65 were male and 22 were female. SPSS 20 (Statistical Package for Social Sciences) program was used to evaluate the statistical analyzes of the research. Continuous variables (quantitative variables) obtained by measurement are presented with mean ± standard deviation, minimum and maximum value. Frequency and percentage values were used for the presentation of categorical variables (qualitative variables). “Mann Whitney U Test” was used as a statistical method in cases where parametric assumptions were not met in quantitative paired group comparisons. When comparing the means of more than two groups, the "Kruskal Wallis Test" was used as a statistical method in cases where parametric assumptions were not met. "Spearman's Coefficient" was used to look at the correlation between two quantitative variables. In all statistical analyses, the level of significance was accepted as “p≤0.05”. There was no statistically significant difference between scale scores in terms of gender variable. It was concluded that there was no statistically significant difference between scale scores in terms of age variable. A statistically significant and high degree of correlation was found between the Commitment and Managerial Effectiveness scales. When devotion scale scores increase, managerial effectiveness scale scores will also increase to a high degree. Based on the analysis of the data obtained as a result of the research, it was determined that the participants had above-average levels of dedication and managerial effectiveness. en_US
dc.language.iso tur en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Eğitim Yönetimi--Okul Yönetimi--Kıbrıs (Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, 1983-) en_US
dc.subject Okul YöneticiliğixAdanmışlık--Yönetsel Etkililik--(Kıbrıs, Kuzey) en_US
dc.subject Okul Yönetimi en_US
dc.subject Adanmışlık en_US
dc.subject Yönetsel Etkililik en_US
dc.subject Eğitim Bilimleri Bölümü en_US
dc.title Okul Müdürlerinin Okulu Etkili Kılmak İçin Adanmışlık ve Yönetsel Etkililik Düzeyleri en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record