dc.contributor.advisor |
Karslı, Mehmet Durdu (Tez Danışmanı) |
|
dc.contributor.author |
Beşe, İlayda |
|
dc.date.accessioned |
2024-06-11T06:33:41Z |
|
dc.date.available |
2024-06-11T06:33:41Z |
|
dc.date.issued |
2021-09 |
|
dc.date.submitted |
2021-09 |
|
dc.identifier.citation |
Beşe, İlayda. (2021). Okul Müdürlerinin Okulu Etkili Kılmak İçin Adanmışlık ve Yönetsel Etkililik Düzeyleri. Tez (Yüksek Lisans). Doğu Akdeniz Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Öğretim ve Araştırma Enstitüsü Eğitim Bilimleri, Mağusa: Kıbrıs |
en_US |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11129/5928 |
|
dc.description |
Eğitim Yönetimi ve Denetimi - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, 2021. Tez Danışmanı: Prof. Dr. Mehmet Durdu Karslı. |
en_US |
dc.description.abstract |
ÖZ:
Bu araştırmanın amacı, okul müdürlerinin okulu etkili kılabilmek adına adanmışlık
düzeylerini ve yönetsel etkililik açısından seviyelerini ele almaktır. Bu araştırma,
ilköğretim okullarındaki müdürlerin okulu etkili kılabilmek için adanmışlık düzeyleri
ve yönetsel etkililik arasındaki ilişkiyi ortaya koyma yönelik olduğu için ilişkisel
tarama modelinde yürütülmüş bir çalışmadır. Aynı zamanda nicel araştırma yöntemi
ile gerçekleştirilmiştir. İlişkisel tarama modeli, değişkenler arasındaki duruma karar
vermek ve tahminde bulunmak için kullanılmıştır. İstatistiksel testlerden birden çok
değişken arasındaki bağlantıyı ölçmek için yararlanılmıştır. Araştırmanın evrenini
2020-2021 Eğitim-Öğretim döneminde Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde
ilköğretim okullarında görev alan müdür ve müdür yardımcıları oluşturmuştur.
Araştırmanın örneklemi Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde Gazimağusa’da
bulunan ilköğretim okullarındaki toplamda 87 müdür ve müdür yardımcısı dahil
olmuştur. Çalışmaya katılan 87 kişinin 65’i erkek, 22’si ise kadın bireyden
oluşmaktadır. Araştırmanın istatistiksel analizlerinin değerlendirilmesi için SPSS 20
(Statistical Package for Social Sciences) programı kullanılmıştır. Ölçümle elde edilen
sürekli değişkenler (nicel değişkenler), ortalama ± standart sapma, en küçük ve en
büyük değer ile sunulmuştur. Kategorik değişkenlerin (nitel değişkenlerin) sunumu
için ise frekans ve yüzde değerleri kullanılmıştır. Niceliksel ikili grup
karşılaştırmalarında parametrik varsayımların sağlanmadığı durumlarda “Mann
Whitney U Test” istatistiksel yöntem olarak kullanılmıştır. İkiden fazla grubun
ortalamaları karşılaştırılırken parametrik varsayımların sağlanmadığı durumlarda
“Kruskal Wallis Testi” istatistiksel yöntem olarak kullanılmıştır. İki nicel değişken
arasındaki korelasyona bakmak için “Spearman Katsayısı” kullanılmıştır. Bütün
istatistiksel analizlerde anlamlılık düzeyi “p≤0,05” olarak kabul edilmiştir. Cinsiyet
değişkeni bakımından ölçek puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark
saptanmamıştır. Yaş değişkeni bakımından ölçek puanları arasında istatistiksel
anlamlı bir fark olmadığı sonucuna varılmıştır. Adanmışlık ve Yönetsel Etkililik
ölçekleri arasında istatistiksel yönden anlamlı aynı yönlü yüksek derecede bir ilişki
bulunmuştur. Adanmışlık ölçek puanları arttığında, yönetsel etkililik ölçek puanları
da yüksek derecede artacaktır. Araştırma sonucu elde edilen verilerin analizlerinden
yola çıkılarak, katılımcıların ortalamanın üzerinde adanmışlık ve yönetsel etkililik
düzeyine sahip oldukları saptanmıştır. |
en_US |
dc.description.tableofcontents |
The purpose of this research is to examine the level of dedication of school principals
in order to make the school effective and their levels in terms of managerial
effectiveness. This research was conducted in relational screening model, as it aimed
to reveal the relationship between the level of dedication and administrative
effectiveness of principals in primary schools in order to make the school effective.
At the same time, it was carried out with the quantitative research method. The
relational screening model was used to decide and predict the situation between the
variables. Statistical tests were used to measure the correlation between multiple
variables. The universe of the research consisted of principals and assistant principals
working in primary schools in the Turkish Republic of Northern Cyprus in the 2020-
2021 academic year. The sample of the study included 87 principals and vice
principals in primary schools in Famagusta in the Turkish Republic of Northern
Cyprus. Of the 87 people participating in the study, 65 were male and 22 were
female. SPSS 20 (Statistical Package for Social Sciences) program was used to
evaluate the statistical analyzes of the research. Continuous variables (quantitative
variables) obtained by measurement are presented with mean ± standard deviation,
minimum and maximum value. Frequency and percentage values were used for the
presentation of categorical variables (qualitative variables). “Mann Whitney U Test”
was used as a statistical method in cases where parametric assumptions were not met
in quantitative paired group comparisons. When comparing the means of more than
two groups, the "Kruskal Wallis Test" was used as a statistical method in cases
where parametric assumptions were not met. "Spearman's Coefficient" was used to
look at the correlation between two quantitative variables. In all statistical analyses,
the level of significance was accepted as “p≤0.05”. There was no statistically
significant difference between scale scores in terms of gender variable. It was
concluded that there was no statistically significant difference between scale scores
in terms of age variable. A statistically significant and high degree of correlation was
found between the Commitment and Managerial Effectiveness scales. When
devotion scale scores increase, managerial effectiveness scale scores will also
increase to a high degree. Based on the analysis of the data obtained as a result of the
research, it was determined that the participants had above-average levels of
dedication and managerial effectiveness. |
en_US |
dc.language.iso |
tur |
en_US |
dc.publisher |
Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
en_US |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
en_US |
dc.subject |
Eğitim Yönetimi--Okul Yönetimi--Kıbrıs (Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, 1983-) |
en_US |
dc.subject |
Okul YöneticiliğixAdanmışlık--Yönetsel Etkililik--(Kıbrıs, Kuzey) |
en_US |
dc.subject |
Okul Yönetimi |
en_US |
dc.subject |
Adanmışlık |
en_US |
dc.subject |
Yönetsel Etkililik |
en_US |
dc.subject |
Eğitim Bilimleri Bölümü |
en_US |
dc.title |
Okul Müdürlerinin Okulu Etkili Kılmak İçin Adanmışlık ve Yönetsel Etkililik Düzeyleri |
en_US |
dc.type |
masterThesis |
en_US |
dc.contributor.department |
Doğu Akdeniz Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü |
en_US |