dc.contributor.advisor |
İşcioğlu, Ersun (Supervisor) |
|
dc.contributor.author |
Niksiar, Nasim |
|
dc.date.accessioned |
2024-06-11T06:41:15Z |
|
dc.date.available |
2024-06-11T06:41:15Z |
|
dc.date.issued |
2019-07 |
|
dc.date.submitted |
2019-07 |
|
dc.identifier.citation |
Niksiar, Nasim. (2019). An Assessment of Nomophobia Situation of IT Students: An Example of Eastern Mediterranean University. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Computer Education and Instructional Technology, Famagusta: North Cyprus |
en_US |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11129/5929 |
|
dc.description |
Master of Science in Information and Communication Technologies in Education. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.S.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Computer Education and Instructional Technology, 2019. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Ersun İşcioğlu |
en_US |
dc.description.abstract |
The rapid improvement of technology among technical devices such as smart phone,
provide more learning opportunities beyond the classroom in educational
environment. However, beside these advantages and effects of smartphone use on
educational setting, there are disadvantages, which have negative effect on learners.
One of which is a phenomenon known as nomophobia. This is a psychological
condition regarded as fear of being without mobile phone or not being able to access
the Internet on mobile phone.
The aim of this study is to investigate an assessment of nomophobia situation among
IT students in Eastern Mediterranean University (EMU). The research method of the
study was quantitative survey approach using Nomohpobia Questionnaire (NMP-Q).
To reach this aim, 205 questionnaires were gathering among Information and
Technology (IT) students from four different age group and two diverse genders.
The gathered data of the study is analyzed with descriptive statistics, mean, frequency
standard deviation, percentage, t-Test and Anova. The Findings revealed that
participants have almost high-level nomophobic behavior and female participants have
more predisposed to nomophobic situations in comparison with male participants and
the students between ages 21-25 struggled more with the effects of nomophobia when
compared to the other age groups. Additionally, according to t-Test analysis,
nomophobia is significant on gender of IT students. Moreover, consistent with Anova
analysis, nomophobia has significance on age of participants. |
en_US |
dc.description.abstract |
ÖZ:
Akıllı telefon teknolojisinin, hızlı bir şekilde geliştirilmesinden dolayı eğitim
ortamında sınıfın ötesinde daha fazla öğrenme fırsatı sunmaktadır. Literatür göre, akıllı
telefon kullanımının eğitim ortamına getirdiği bu avantaj ve etkilerinin yanı sıra,
öğrenciler üzerinde olumsuz etkisi olan dezavantajlar da bulunmaktadır. En önemli
dezavantaj bir tanesi dir.
Bu çalışmanın amacı, Doğu Akdeniz Üniversitesi’nde (DAÜ) Bilgi ve Teknoloji (BT)
bölümüne kayıtlı öğrencilerin nomofobi durumunun incelenmesidir. Bu amaca
ulaşmak için Nomofobia anketi (NMP-Q) kullanılmış ve dört farklı yaş grubundaki
BT öğrencileri arasında 205 anket toplanmıştır.
Bu çalışmada toplanan veriler; tanımlayıcı istatistik, ortalama, frekans standart
sapması, yüzde, t-Testi ve Anova gibi testlerle analiz edilmiştir. Araştırmanın
bulgularında, katılımcıların neredeyse üst düzeyde nomofobik davranışa sahip
oldukları belirlenmiştir. Ayrıca, kadın katılımcılar erkek katılımcılarla
karşılaştırıldığında nomofobik durumlara daha yatkın olduklarını görülmüş ve 21-25
yaş arasındaki katılımcıların, diğer yaş gruplarına göre nomofobi etkilerinin daha fazla
olduğu araştırma neticesinde ortaya çıkmıştır. |
en_US |
dc.language.iso |
eng |
en_US |
dc.publisher |
Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
en_US |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
en_US |
dc.subject |
Computer Education and Instructional Technology Department |
en_US |
dc.subject |
Internet and mobile phone addiction--Nomophobia--Students--Eastern Mediterranean University--Cyprus. North |
en_US |
dc.subject |
Internet addiction--Psychological aspects |
en_US |
dc.subject |
Nomophobia |
en_US |
dc.subject |
Nomophobia behavior |
en_US |
dc.subject |
IT Students |
en_US |
dc.title |
An Assessment of Nomophobia Situation of IT Students: An Example of Eastern Mediterranean University |
en_US |
dc.type |
masterThesis |
en_US |
dc.contributor.department |
Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Computer Education and Instructional Technology |
en_US |