ÖZ:
Bankacılık sektörü tarih boyunca ekonomilerde kilit sektörlerden birisi
olmuştur. Teknolojik gelişmelere paralel olarak günümüzde bankacılık işlemlerinde
online hizmetler (internet bankacılığı) giderek daha fazla önem kazanmıştır.
Gelişmekte olan toplumlarda ise internet bankacılığı gelişmiş toplumlara nazaran daha
yeni olup tüketici davranışları bakımından daha fazla şüphecilik içermektedir. Öte
yandan internet bankacılığının kolaylaştırıcı ve maliyet düşürücü etkisi göz ardı
edilmemelidir. Bu çalışmada amaçlanan Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde yer alan
banka müşterilerinin dijital bankacılığa olan bakış açısını etraflıca irdelemektir. Bu
hedefi gerçekleştirmek için, ülkede yaşayan 150 katılımcı basit tesadüfi yöntem
(rastgele seçim) yöntemiyle seçilip kendilerine iki temel kategoride sorular sorulmuş,
çalışma için elzem olan veriler toplanmıştır. Çalışma anketinin birinci kısmında
demografik değişkenler (cinsiyet, eğitim durumu, çalışma durumu, gelir durumu,
internet kullanım sıklığı, internet bankacılığı kullanım durumu, internet bankacılığı
kullanım süresi, banka müşterisi olma süresi) üzerinden katılımcılara sorular
yöneltilmiştir. Anketin ikinci kısmında ise araştırma modelinin bağımlı ve bağımsız
değişkenleri üzerinden katılımcılara sorular sorulmuştur. Çalışmada yer alan araştırma
modelinin bağımlı değişkeni tüketicilerin internet bankacılığına yönelik tutumları,
bağımsız değişkenleri ise internet bankacılığının pratikliği ile internet bankacılığının
güvenirliği şeklinde tanımlanmaktadır. Anket bulguları Microsoft Excel ve SPSS
programlarına aktarılmış, betimsel istatistiki yöntem kullanılarak bulgular analiz
edilmiştir. Çalışma bulgularına göre, katılımcıların internet bankacılığına yönelik
tutumları bir miktar çekimserlik içermekle birlikte genel anlamda olumlu olarak
değerlendirilebilmektedir. Etki eden değişkenlerden pratiklik değişkeni de bir miktar
iv
çekimserlik (nötr yaklaşım) içermekle birlikte, genel hatlarıyla olumlu sonuçlar
üretmiştir. Buna göre internet bankacılığı katılımcılar tarafından pratik olarak
değerlendirilmiştir. Etki eden diğer değişken güvenilirlik değişkeni ise daha yüksek
oranda bir çekimserlik içermektedir ve yine tüketici tutumuna etki etmektedir. Sonuç
olarak gerekli tedbirler alınıp düzgün politikalar üretilirse KKTC’de internet
bankacılığının daha genişi bir kitlelere ulaşıp, daha verimli ve kârlı bir hale getirilmesi
mümkündür, denilebilir.
Anahtar kelimeler: Tüketici tutumu, internet bankacılığı, pazarlama, uygulama
pratikliği, uygulama güvenirliği, dijital pazarlama.
The banking sector has been one of the key sectors in the economies throughout
history. In parallel with the technological developments, online services such as online
banking (internet banking) have become increasingly important. In developing
societies, internet banking is more recent than in developed societies and it involves
more skepticism in terms of consumer behavior. On the other hand, the facilitating and
cost-cutting effects of internet banking should not be ignored. The aim of this study is
to elaborate the perspective of the bank customers in the Turkish Republic of Northern
Cyprus on digital banking. In order to achieve this goal, 150 participants living in the
country were selected by simple random method and asked questions in two basic
categories. In the first part of the study questionnaire, questions were asked to the
participants via demographic variables (gender, educational status, working status,
income status, internet usage frequency, internet banking usage status, internet
banking usage period, bank customer duration). In the second part of the questionnaire,
questions were asked to the participants on the dependent and independent variables
of the research model. The dependent variable of the research model included in the
study is the attitudes of consumers towards internet banking, while the independent
variables are defined as the practicality of internet banking and the reliability of
internet banking. The questionnaire findings were transferred to Microsoft Excel and
SPSS, and then the findings were analyzed using descriptive statistical method.
According to the findings of the study, the attitudes of the participants towards internet
banking contain some abstention, but they can be considered as positive in general.
While the variable of practicality, which includes the effect variables, contains some
abstention (neutral answers), it has produced positive results in general terms.
Accordingly, internet banking was evaluated as practical by the participants.
The other variable variable reliability has a higher rate of abstention and still affects
the consumer attitude. As a result, if the necessary measures are taken and proper
policies are produced, it can be said that internet banking in the TRNC can reach a
larger audience and become more efficient and profitable.