Visual merchandising is one of the essential strategic tools as an initial stimulant while
getting the brand into the customer's mind. It is a crucial retail strategy that maximizes
the aesthetics of a product and activates customers' shopping behaviour. Therefore,
retail is where the brand interacts and connects with the customer whilst well visual
merchandising creates awareness and draws customers into the shop. The engagement
process starts before a customer sets foot in the store and this process is dependent
upon the visual quality of a retail display. For this purpose, the principles of visual
expression and interior design must be taken into account in a detailed perspective;
including design of windows, interior layout, furniture and fixtures, fabric, texture,
colour and lighting design and so far due to their significant influence on the customer's
behaviour and satisfaction.
This thesis focuses on the stimulating effect of visual merchandising and store indoor
environments on various shopping behaviour. This perspective intends to quest the
impact of the above-stated principles of visual expression as a stimulating factor on
the shopping behaviour of customers by conducting a questionnaire survey. In
addition, it attempts to quest and explore whether consistency and inconsistency
between visual merchandising and retail indoor atmosphere features are effective on
the satisfaction of various customers in mixed fashion clothing stores or not.
In this thesis, a survey was conducted to determine the public spaces' evaluations and
opinions, especially clothing stores window displays. According to the collective of
the analysis's findings, certain design elements in fashion retail store interior and
exterior design, display units, colour and texture, lighting, and store layout, all
contribute to increased purchase behaviour. Furthermore, according to the results,
there is a strong relationship between the customer and the retail atmosphere.
Therefore, this research should be considered by many researchers and designers when
it comes to stimulating customers and creating visually attractive stores and interior
design, and how it triggers the shopping phenomenon on the user.
ÖZ:
Görsel mağazacılık, markayı müşterinin zihninde canlandıran ilk uyarıcı olarak temel
stratejik araçlardan biridir. Ayrıca, bir ürünün estetiğini en üst düzeye çıkaran ve
müşterilerin alışveriş davranışlarını harekete geçiren çok önemli bir perakende
stratejisidir. Bu nedenle perakende, markanın müşteriyle etkileşime girdiği ve bağlantı
kurduğu yerdir; iyi bir görsel mağazacılık farkındalık yaratır ve müşterileri mağazaya
çeker. Katılım süreci, bir müşteri mağazaya ayak basmadan önce başlar ve bu süreç,
bir perakende teşhirinin görsel kalitesiyle doğrudan bağlantılıdır. Bu amaçla vitrinin
tasarımı, iç mekan organizasyonu / düzeni, mobilya ve donatılar, kumaş/tekstil, doku,
renk ve aydınlatma tasarımı gibi görsel anlatım ve iç mekan tasarım ilkelerinin
kapsamlı bir şekilde ele alınması ve bu konuların müşteri davranışı ve memnuniyeti
üzerindeki önemli etkilerini gözeterek süreç ilerlemelidir.
Bu tez, görsel mağazacılık ve mağaza iç mekan ortamlarının çeşitli alışveriş
davranışları üzerindeki uyarıcı etkisine odaklanmaktadır. Bu bakış açısı ile, uyarıcı bir
faktör olarak yukarıda belirtilen görsel anlatım ilkelerinin müşterilerin alışveriş
davranışları üzerindeki etkisini araştırmayı amaçlamaktadır. Ayrıca, görsel
mağazacılık ve perakende iç mekan ortam/atmosfer özellikleri arasındaki
devamlılğının veya karşıt bir yaklaşımın karma moda giyim mağazalarında müşteri
memnuniyeti üzerinde etkili olup olmadığını da araştırmayı hedefler.
Bu tezde, özellikle giyim mağazaları, vitrin tasarımları gibi kamusal alanların
değerlendirme ve görüşlerini belirlemek amacıyla bir anket çalışması yapılmıştır.
teşhir birimleri, renk ve doku, aydınlatma ve mağaza düzeninin yanı sıra, tümü artan
satın alma davranışına katkıda bulunur. Sonuçlara göre, müşteri ile perakende
atmosferi arasında güçlü bir ilişki vardır. Bu araştırma, müşterileri uyarmak ve görsel
olarak çekici bir mağaza ve iç tasarım yaratmak ve kullanıcı üzerinde alışveriş
olgusunu nasıl tetiklediğini belirlemek söz konusu olduğunda birçok araştırmacı ve
tasarımcı tarafından dikkate alınmalıdır.