Studying The Stimulating Role of Visual Merchandising and Store Indoor Atmosphere on Customers Shopping Behavior: Case Of Clothing Stores

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Şahin, Nil Paşaoğluları(Supervisor)
dc.contributor.author Köseoğlu, Nüvit
dc.date.accessioned 2024-06-12T08:17:58Z
dc.date.available 2024-06-12T08:17:58Z
dc.date.issued 2022-02
dc.date.submitted 2022
dc.identifier.citation Köseoğlu, Nüvit. (2022). Studying The Stimulating Role of Visual Merchandising and Store Indoor Atmosphere on Customers Shopping Behavior: Case Of Clothing Stores . Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Interior Architecture, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/5968
dc.description Master of Science in Interior Architecture. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.S.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Interior Architecture, 2022. Supervisor: Prof. Dr. Nil Paşaoğluları Şahin en_US
dc.description.abstract Visual merchandising is one of the essential strategic tools as an initial stimulant while getting the brand into the customer's mind. It is a crucial retail strategy that maximizes the aesthetics of a product and activates customers' shopping behaviour. Therefore, retail is where the brand interacts and connects with the customer whilst well visual merchandising creates awareness and draws customers into the shop. The engagement process starts before a customer sets foot in the store and this process is dependent upon the visual quality of a retail display. For this purpose, the principles of visual expression and interior design must be taken into account in a detailed perspective; including design of windows, interior layout, furniture and fixtures, fabric, texture, colour and lighting design and so far due to their significant influence on the customer's behaviour and satisfaction. This thesis focuses on the stimulating effect of visual merchandising and store indoor environments on various shopping behaviour. This perspective intends to quest the impact of the above-stated principles of visual expression as a stimulating factor on the shopping behaviour of customers by conducting a questionnaire survey. In addition, it attempts to quest and explore whether consistency and inconsistency between visual merchandising and retail indoor atmosphere features are effective on the satisfaction of various customers in mixed fashion clothing stores or not. In this thesis, a survey was conducted to determine the public spaces' evaluations and opinions, especially clothing stores window displays. According to the collective of the analysis's findings, certain design elements in fashion retail store interior and exterior design, display units, colour and texture, lighting, and store layout, all contribute to increased purchase behaviour. Furthermore, according to the results, there is a strong relationship between the customer and the retail atmosphere. Therefore, this research should be considered by many researchers and designers when it comes to stimulating customers and creating visually attractive stores and interior design, and how it triggers the shopping phenomenon on the user. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Görsel mağazacılık, markayı müşterinin zihninde canlandıran ilk uyarıcı olarak temel stratejik araçlardan biridir. Ayrıca, bir ürünün estetiğini en üst düzeye çıkaran ve müşterilerin alışveriş davranışlarını harekete geçiren çok önemli bir perakende stratejisidir. Bu nedenle perakende, markanın müşteriyle etkileşime girdiği ve bağlantı kurduğu yerdir; iyi bir görsel mağazacılık farkındalık yaratır ve müşterileri mağazaya çeker. Katılım süreci, bir müşteri mağazaya ayak basmadan önce başlar ve bu süreç, bir perakende teşhirinin görsel kalitesiyle doğrudan bağlantılıdır. Bu amaçla vitrinin tasarımı, iç mekan organizasyonu / düzeni, mobilya ve donatılar, kumaş/tekstil, doku, renk ve aydınlatma tasarımı gibi görsel anlatım ve iç mekan tasarım ilkelerinin kapsamlı bir şekilde ele alınması ve bu konuların müşteri davranışı ve memnuniyeti üzerindeki önemli etkilerini gözeterek süreç ilerlemelidir. Bu tez, görsel mağazacılık ve mağaza iç mekan ortamlarının çeşitli alışveriş davranışları üzerindeki uyarıcı etkisine odaklanmaktadır. Bu bakış açısı ile, uyarıcı bir faktör olarak yukarıda belirtilen görsel anlatım ilkelerinin müşterilerin alışveriş davranışları üzerindeki etkisini araştırmayı amaçlamaktadır. Ayrıca, görsel mağazacılık ve perakende iç mekan ortam/atmosfer özellikleri arasındaki devamlılğının veya karşıt bir yaklaşımın karma moda giyim mağazalarında müşteri memnuniyeti üzerinde etkili olup olmadığını da araştırmayı hedefler. Bu tezde, özellikle giyim mağazaları, vitrin tasarımları gibi kamusal alanların değerlendirme ve görüşlerini belirlemek amacıyla bir anket çalışması yapılmıştır. teşhir birimleri, renk ve doku, aydınlatma ve mağaza düzeninin yanı sıra, tümü artan satın alma davranışına katkıda bulunur. Sonuçlara göre, müşteri ile perakende atmosferi arasında güçlü bir ilişki vardır. Bu araştırma, müşterileri uyarmak ve görsel olarak çekici bir mağaza ve iç tasarım yaratmak ve kullanıcı üzerinde alışveriş olgusunu nasıl tetiklediğini belirlemek söz konusu olduğunda birçok araştırmacı ve tasarımcı tarafından dikkate alınmalıdır. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Thesis Tez en_US
dc.subject Display of merchandise en_US
dc.subject Marketing--Merchandising--Stores--Interior Design en_US
dc.subject Stores, Retail--Shops--Design and construction en_US
dc.subject Shops (Retail trade)--Interior Architecture en_US
dc.subject Marketing--Design--Consumers--Psychology en_US
dc.subject Visual Merchandising en_US
dc.subject Retail Design en_US
dc.subject Interior Design en_US
dc.subject Shop-Window Design en_US
dc.subject Retail Store en_US
dc.subject Stimulation en_US
dc.title Studying The Stimulating Role of Visual Merchandising and Store Indoor Atmosphere on Customers Shopping Behavior: Case Of Clothing Stores en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Interior Architecture en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record