dc.contributor.advisor |
Araslı, Hüseyin (Supervisor) |
|
dc.contributor.author |
Ezel, Cahit |
|
dc.date.accessioned |
2024-06-12T08:23:07Z |
|
dc.date.available |
2024-06-12T08:23:07Z |
|
dc.date.issued |
2019-08 |
|
dc.date.submitted |
2019-08 |
|
dc.identifier.citation |
Ezel, Cahit. (2019). Exploring the Factors Affecting Destination and Institutional Choice of Educational Tourists of Emerging Economies: The Case of Nigerian Students in North Cyprus.Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Faculty of Tourism, Famagusta: North Cyprus. |
en_US |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11129/5970 |
|
dc.description |
Doctor of Philosophy in Tourism Management. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, 2019. Supervisor: Prof. Dr. Hüseyin Araslı |
en_US |
dc.description.abstract |
Substantial number of Nigerian educational tourists is travelling each year for tertiary
education, making Nigeria a leading student exporting country in the world
particularly in African continent. Although USA, Canada, UK, and Australia were
the most common destinations, in recent years substantial number of educational
tourists has also traveled to some other European and Asian countries. Recently
North Cyprus has become an important destination for many Nigerian educational
tourists despite its relatively young and developing tertiary sector. The research, aims
to explore the factors affecting decisions of Nigerian educational tourists regarding
study abroad from an educational tourism perspective. Knowledge about the reasons
behind why Nigerian students have been increasingly enrolling to universities in
North Cyprus is limited. Here it was aimed to make a contribution to the literature by
thoroughly investigating this issue. Using the pull-push model, the researcher
conducted a qualitative research to detect and examine factors influencing host
country and host institution choices of Nigerian educational tourists and also to
identify influences pushing them to seek for tertiary education opportunities
elsewhere. The research identified four main categories of push-factors (family and
peer influence, problems at local higher education system, problems at local higher
education institutions, and personal reasons) that encourage and sometimes force the
Nigerian educational tourists to seek for tertiary education alternatives outside their
home country. Besides, six main categories of pull-factors (access, cultural factors,
environmental factors, financial factors, plans for future, and influence of others) that
attract Nigerian educational tourists to North Cyprus were identified. Finally, the
research findings revealed that five main categories of factors (academic factors,
admission, financial factors, influence of others, and language) influence the decision
of Nigerian education tourists in selecting the host institution. |
en_US |
dc.description.abstract |
ÖZ:
Her yıl önemli sayıda Nijeryalı eğitim turisti yükseköğretim için seyahat ediyor ve
bu durum Nijerya'yı dünyada ve özellikle Afrika kıtasında öğrenci ihraç eden önemli
bir ülke haline getiriyor. İngiltere, ABD, Kanada ve Avustralya en popüler yerler
olsa da, son yıllarda önemli sayıda eğitim turisti diğer bazı Avrupa ve Asya
ülkelerine de seyahat etmektedir. Son zamanlarda Kuzey Kıbrıs, nispeten genç ve
gelişmekte olan yüksek öğrenim sektörüne rağmen, birçok Nijeryalı eğitim turisti
için önemli bir hedef haline gelmiştir. Bu çalışmanın amacı, Nijeryalı eğitim
turistlerinin yurtdışında eğitim konusunda karar vermelerini etkileyen faktörleri
eğitim turizmi perspektifinden incelemektir. Nijeryalı öğrencilerin neden giderek
daha fazla Kuzey Kıbrıs'taki üniversitelere kayıt yaptırdıklarının arkasındaki
nedenler hakkında çok az şey biliniyor ve bu nedenle bu çalışma, bu konuyu
derinlemesine araştırmak suretiyle mevcut literatüre katkıda bulunmayı hedefliyor.
Push-push modelini kullanarak, Nijeryalı eğitim turistlerinin ev sahibi ülkeyi ve ev
sahibi kurum seçimlerini etkileyen faktörleri ve ayrıca başka bir yerde
yükseköğretim fırsatından yararlanmak için onları ülkelerinden uzaklaştıran
faktörleri belirlemek ve incelemek için nitel bir araştırma yöntemi kullanılmıştır.
Araştırma, Nijeryalı eğitim turistlerini kendi memleketleri dışında yükseköğretim
alternatifleri aramaya teşvik eden ve bazen de zorlayan dört ana itici faktör
kategorisini (aile ve akranlar etkisi, yerel yükseköğretim sistemindeki sorunlar, yerel
yükseköğretim kurumlarındaki sorunlar ve kişisel nedenler) tanımladı. Öte yandan,
Nijeryalı eğitim turistlerini Kuzey Kıbrıs'a çeken altı ana faktör (erişim, kültürel
faktörler, çevresel faktörler, finansal faktörler, gelecek için planlar ve diğerlerinin
etkisi) kategorileri belirlenmiştir. Son olarak, araştırma bulguları beş ana faktör
kategorisinin (akademik faktörler, kabul, finansal faktörler, başkalarının etkisi ve dil)
Nijeryalı eğitim turistlerinin ev sahibi kurum seçimindeki kararını etkilediğini ortaya
koydu. |
en_US |
dc.language.iso |
eng |
en_US |
dc.publisher |
Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
en_US |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
en_US |
dc.subject |
Faculty of Tourism |
en_US |
dc.subject |
Tourism--Educational Tourism--Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983-) |
en_US |
dc.subject |
Foreign Study--International education--Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983-) |
en_US |
dc.subject |
Students--Travel--Foreign study--Tourism--Nigerian Students--Cyprus, North |
en_US |
dc.subject |
Tourism--Education (Higher)--Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983-) |
en_US |
dc.subject |
Educational tourism |
en_US |
dc.subject |
educational tourist |
en_US |
dc.subject |
push-pull model |
en_US |
dc.subject |
North Cyprus |
en_US |
dc.subject |
Nigeria |
en_US |
dc.subject |
small island states |
en_US |
dc.title |
Exploring the Factors Affecting Destination and Institutional Choice of Educational Tourists of Emerging Economies: The Case of Nigerian Students in North Cyprus |
en_US |
dc.type |
doctoralThesis |
en_US |
dc.contributor.department |
Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism |
en_US |