In the world today, international world tourism has become more competitive and
widespread. The number of travelers has significant growth of the touristic world's
places, especially the Mediterranean region, that for the development of technology
and transportation sector. That led to increased competition between the hotel
industries and made the hotels looking to find a special character with their
architectural style.
This research investigated how to deal with the effects of Mediterranean architectural
characters in hotel lobbies. In this sector, the competition is increasing day by day, for
that it is significant to add a special character and distinguish it from others.
Additionally, the chain hotels usually spread everywhere, but the problem of these
hotels it doesn't follow the cultural and geographical characters of the place, which led
to less in attracts and attention for travelers. This research investigate the relationship
between the characteristics of Mediterranean architecture and the interior atmosphere
components of the five-star hotel lobby to solve the problems mentioned above. The
main aim is to create innovative approaches to show the effects of Mediterranean
architecture's characters and types on design lobbies' interior atmospheres. The
qualitative research methodologies, based on the literature review, are considered the
base of research which the observation table was obtained. According to the research,
there are four different Mediterranean architectural types, consisting of Spanish,
Moroccan, Italian, and Greek, which were determined as a result of the research.
Then examine the observation table for four different hotels selected as it the best
according to the systematic filtration in highest rating by customers, which it from the
countries has four types of Mediterranean architectural then examine the findings.
Also, the data are taken from the literature review and selected cases for the different
types that decided the manner of using the Mediterranean architectural types in the
lobby. The next step is to study reality's lobbies for the three different five-star hotels
in Kyrenia TRNC. That revealed to selected lobbies did not include a characterized of
Mediterranean architectural character. As a result, was creating suggestions for convert
the selected lobbies that examine to Mediterranean architectural types in four different
suggestions according to Mediterranean architectural types for each lobby.
As a result of the research, it was emphasized that it is possible to use this approach
model, which was designed with the limits brought within the scope of the thesis, for
five-star hotel lobbies in different Mediterranean countries.
ÖZ:
Uluslararası turizmin daha rekabetçi ve yaygın hale geldiği günümüzde, teknolojinin
ve ulaşım araçlarının gelişmesi sonucu, Akdeniz bölgesi başta olmak üzere dünyanın
turistik yerlerine seyahat edenlerin sayısı gittikçe artmaktadır. Dolayısı ile otel
endüstrisinde rekabetin artması ile birlikte mimari tarzları ile karakter bulan otellerin
tasarlanmasına yol açmıştır.
Yapılan çalışmada, Akdeniz mimari etkilerinin, otel lobilerinde nasıl ele alındığı
araştırılmıştır. Her geçen gün rekabetin arttığı bu sektörde, otellere karakter verip
diğerlerinden ayrışımının sağlanması kaçınılmaz gerekliliktir. Özellikle kültürel ve
coğrafik karakterler yerine, her yerde bulunan zincir otellerde konaklamak,
kullanıcıların ilgisini daha az çekmektedir. Bu araştırma, yukarıda belirtilen sorunlara
cevap aramak için, Akdeniz mimarisinin karakterleri ile beş yıldızlı otel lobisi iç
mekân atmosferinin bileşenleri arasındaki ilişkiyi araştırmaktadır. Bu nedenle,
araştırmanın ana amacı, Akdeniz mimarisinin yaklaşım ve karakterlerinin, otel lobi
tasarımı ve atmosferleri üzerindeki etkisinin sağlanmasına yönelik bir yaklaşım modeli
oluşturmaktır.
Araştırma yapılırken nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Yapılan literatür
araştırması sonucunda gözlem tabloları elde edilmiştir. Araştırmalar neticesinde
saptanan İspanyol, Fas, İtalyan ve Yunan tarzından oluşan dört farklı Akdeniz Mimari
tarzı olduğu görülmüştür. Oluşturulan gözlem tabloları, dört farklı Akdeniz Mimari
tarzına sahip şehirlerden, müşteri memnuniyetine göre en iyi olarak seçilmiş, dört
farklı otel üzerinde irdelenmiş ve sonuçları incelenmiştir. Literatürden ve dört farklı
tarz için seçilip incelenmiş örneklerden elde edilen bilgilerle, Akdeniz Mimari
karakterinin otel lobilerinde nasıl kullanıldığı saptanmıştır. Araştırmanın bir sonrakini
adımında ise alan çalışması yapılmıştır. Kuzey Kıbrıs’ın Girne şehrinde bulunan üç
farklı beş yıldızlı otelin lobileri seçilerek incelenmiştir. Sonucunda, seçilen otel
lobilerinin, Akdeniz Mimari özellikleri taşımadığı veya ne denli az taşıdığı
saptanmıştır. Saptama sonucunda, incelenen otel lobileri için Akdeniz Mimari
tarzlarına nasıl dönüşebileceklerine yönelik önerilerde bulunulmuştur. Dört farklı
Akdeniz Mimari tarz, her otel lobisi için ayrı ayrı önerilmiştir.
Araştırmanın sonucunda, tez kapsamında getirilen limitler eşliğinde, kurgulanan bu
yaklaşım modelinin farklı Akdeniz ülkelerinde bulunan beş yıldızlı otel lobileri için
de kullanılmasının mümkün olduğu vurgulanmıştır.