One of the most effective ways of achieving the targeted results at the end of
the training, which is a complex and practical process, is to continuously improve in
science and technology. In this context, it is planned in a coherent and detailed manner
in the light of science and technology, and depends on the arrangement of appropriate
educational environments, the guidance of the teacher in the transfer of behavioral
changes to the student and the reliable control during the process. The aim of the study
is evaluating the self-efficacy beliefs (SEB) of teacher candidates in developing
practical content with Web 2.0 technologies. The data sample of this research is
provided from teacher candidates at Eastern Mediterranean University (EMU) Faculty
of Education in 2018-2019 academic year. The data collection tool of the research, the
web 2.0 practical content development self-efficacy beliefs (W2PCDSEB) to
determine the scale (W2SEBS) which is developed by Birişci et al., (2017).
Descriptive analysis from quantitative analysis methods was used. Analysis of the data
was performed using the SPSS program, t-test, one-way variance analysis (ANOVA).
As a result outcome of the research, there was significantly difference web 2.0 selfefficacy beliefs (W2SEB) of teacher candidate’s between gender and departments.
ÖZ:
Kompleks ve uygulamalı bir süreç olan eğitimin sonunda hedeflenen
sonuçların gerçekleştirilmesinde en etkili yollardan biri, bilim ve teknolojideki
gelişmeler doğrultusunda sürekli olarak geliştirilmesidir. Bu bağlamda, bilim ve
teknolojinin ışığında tutarlı ve detaylı bir şekilde planlanarak, uygun eğitim
ortamlarının düzenlenmesine, davranış değişikliğinin öğrenciye aktarılmasında
öğretmenin bu süreç içerisinde rehberliğine ve güvenilir şekilde kontrol etmesine
bağlıdır. Bu kapsamdan yola çıkılarak araştırmanın amacı; Web 2.0 teknolojileri ile
pratik içerik geliştirmede öğretmen adaylarının öz yeterlik inançlarının
değerlendirilmesidir. Araştırmanın örneklemini 2018-2019 öğretim yılında Doğu
Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) Eğitim Fakültesi’nde okuyan öğretmen adaylarına
oluşturmaktadır. Araştırmanın veri toplama aracı olarak, Birişçi ve diğerleri (2018)
tarafından geliştirilen web 2.0’ hızlı içerik’ geliştirme öz-yeterlik’ inancı belirlemeye’
yönelik ölçek’ (W2ÖYİÖ) kullanılmıştır. W2ÖYİÖ; hazırlık, sunum ve değerlendirme
faktörleri olmak üzere üç faktörlü 21 maddeden oluşmaktadır. Araştırmada elde edilen
verilerin analizi, nicel analiz yöntemlerinden tanımlayıcı analiz kullanılmıştır. Elde
edilen verilerin analizi, SPSS programı’ kullanılarak’, t-testi, tek yönlü’ varyans analizi’
(ANOVA) ile yapılmıştır. Araştırma sonucunda, araştırmanın örneklemini oluşturan
öğretmen adaylarının web 2.0’ hızlı içerik’ geliştirme öz-yeterlik’ inançlarının cinsiyet
ve okudukları bölüme değişkenlerine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu
saptanmıştır.