Medical Students’ Perceived Needs Considering the English Language Skills from the Perspective of Students and Instructors in Eastern Mediterranean University

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Shibliyev, Javanshir (Supervisor)
dc.contributor.author Kasraeifard, Khadijeh
dc.date.accessioned 2024-06-14T10:08:22Z
dc.date.available 2024-06-14T10:08:22Z
dc.date.issued 2019-09
dc.date.submitted 2019-09
dc.identifier.citation Kasraeifard, Khadijeh. (2019).Medical Students’ Perceived Needs Considering the English Language Skills from the Perspective of Students and Instructors in Eastern Mediterranean University. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/6001
dc.description Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education, 2019. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Javanshir Shibliyev. en_US
dc.description.abstract The present study aimed at investigating the medical students’ perceived needs for the four language skills, the instructors’ perceptions of the students’ needs of four skills, the similarities and differences between students’ and instructors’ opinions in terms of students’ needs of those four skills as well as the instructors’ views on English language needs of the medical students at the Eastern Mediterranean University. To conduct the study, a mixed methodology was employed. The participants included ninety-nine medical students at the medical department and seven instructors who taught the English courses and medical courses at the same department in the academic year of 2019. The quantitative phase included data collection adapting Taşçi’s (2007) questionnaire. To collect qualitative data structured interviews with the instructors were conducted. The quantitative data were analyzed descriptively using SPSS and the qualitative data were analyzed using thematic emergent coding. Based on the findings, it was revealed that both the students and the instructors believed that English language is vital in their education. However, the students believed that failing in the courses must not hinder them from continuing their studies at the Medical Department; whereas, the instructors’ perception was not same. Also, it was found that the most prioritized skill for the students was speaking while the instructors believed that it was reading. Based on the sub-constructs analysis, it was observed that they needed the skills for reading exam questions, textbooks, and resource books, following spoken instructions from lecturers and for understanding discussions on medical issues, succeeding in presentations in conferences or seminars and making reports, and using the medical sites on the internet. Most of the sub-constructs were in line with what the instructors believed other than the reading skill. The instructors reported that the students need to improve their English reading skill. Some practical recommendations were also listed for the EMU curriculum designers and materials and course developers to be considered while reviewing or evaluating the English courses. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Bu çalışma Doğu Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin dört dil becerisine yönelik ihtiyaçlarını, öğretmenlerin öğrencilerin bu ihtiyaç algılarına yönelik görüşlerini, dört dil becerisi ihtiyacına yönelik öğrnci ve öğretmen görüşleri arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları incelemenin yanısıra Tıp öğrencilerinin İngiliz dili ihtiyaçlarına ilişkin öğretmen görüşlerini de belirlemeyi amaçlamıştır. Çalışmanın gerçekleştirilebilmesi için karma araştırma deseni kullanışmıştır. Çalışmaya, 2018-2019 akademik yılında Doğu Akdenik Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde eğitim alan doksan dokuz öğrenci ve hem İngilizce hem de tıp derslerini veren yedi öğretmen katılmıştır. Çalışmanın nicel veri toplama boyutu için Taşçı (2007)’nın anketinin uyarlanmış versiyonu uygulanmıştır. Nitel veri toplama için ise, öğretmenlerle yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Elde edilen nicel veriler betimsel olarak SPSS yazılımı kullanılarak, nitel veriler ise tematik kodlama uygulanarak analiz edilmiştir. Analiz sonucunda elde edilen bulgulara göre hem öğrencilerin hem öğretmenlerin İngilizce dilinin eğitimlerinde hayati derecede önemli bir rol oynadığına inandıkları bulunmuştur. Fakat, öğrenciler derslerde başarısız olmanın Tıp Fakültesi’ndeki eğitimlerine devam etmelerini engellememesi gerektiğine inanırken, öğretmenler bu konuda aynı görüşü paylaşmamıştır. Ayrıca, öğrenciler en önemli becerinin konuşma becerisi olduğuna inanırken, öğretmenler ise okuma becerisinin öncelikli olması gerektiğini savunmuşlardır. Alt boyut analizlerine göre, sınav sorularını, ders kitaplarını ve diğer kaynak kitapları okumak, öğretmenlerin sözlü talimatlarını uygulayabilmek, tıbbi konulardaki tartışmaları anlamak, konferans ve sminerlerdeki sunumlarda başarılı olmak, raporlama yapabilmek ve İnternetteki tıp sitelerini kullanabilmek için becerilere ihtiyaç duyduklatı ortaya çıkmıştır. Okuma dışında çoğu alt boyut bulgusu öğretmen görüşleriyle uyum göstermektedir. Öğretmenlere göre öğrencilerin İngilizce okuma becerilerinin geliştirilmesi gerekmektedir. Bu bulgular ışığında, İngilizce derslerinin değerlendirilmesi için dikkate almak üzere DAÜ müfredat tasarımcıları, materyal ve ders geliştiricileri için pratik önerilerde bulunulmuştur. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Thesis Tez en_US
dc.subject English Language Teaching (ELT) Department en_US
dc.subject Medical Students--English Language--English Speaking en_US
dc.subject Perception en_US
dc.subject students’ needs en_US
dc.subject medicine students en_US
dc.title Medical Students’ Perceived Needs Considering the English Language Skills from the Perspective of Students and Instructors in Eastern Mediterranean University en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record