A Study of Turkish Teacher Candidates’ Language Anxiety

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Kunt, Naciye (Supervisor)
dc.contributor.author Şener, İrem
dc.date.accessioned 2024-06-14T10:27:44Z
dc.date.available 2024-06-14T10:27:44Z
dc.date.issued 2019-06
dc.date.submitted 2019-06
dc.identifier.citation Şener, İrem. (2019). A Study of Turkish Teacher Candidates’ Language Anxiety. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research,Dept. of Foreign Language Education, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/6008
dc.description Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education, 2019. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Naciye Kunt. en_US
dc.description.abstract The main aim of the current study is to explore the foreign language anxiety and teaching foreign language anxiety of the prospective teachers at Atatürk Teacher Training Academy in Nicosia. The sample of the present study was constituted from 45 prospective teachers. Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS) and Teacher Foreign Language Anxiety (TFLAS) and semi-structured interview as a mixed research method to transcribe findings. Frequency, Cronbach Alpha, Mann Whitney U test, Kruskal Wallis-H test, Tamhane and Spearman Correlation Analysis had been executed to draw findings. Findings reported that no statistical significance was existed in gender and formal years to study English Language in contexts of foreign language learning anxiety and teacher foreign language learning anxiety. However, form and department studied was found statistically significant with teacher foreign language anxiety. In addition to these, Spearman Correlation test results revealed that a significant, positive and moderate relationship was existed among teaching foreign language anxiety and learning foreign language anxiety. Besides of these, mixed minds while studying English exam, feeling to left behind as English classes moving quickly, experiencing difficulties to understand the words which mentioned by native speakers, lack of confidence while speaking were found the factors which are triggering the foreign language and teaching foreign language anxiety respectively. Qualitative findings exerted that giving oral presentation in front of crowded classes, incorrect pronunciation, failing to provide answers to students were the major ingredients of anxiety at learning and teaching contexts. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Bu çalışmanın temel amacı, Lefkoşa’da bulunan Atatürk Öğretmen Akademisi’nde eğitimini sürdüren öğretmen adaylarının yabancı dil öğrenirken ve öğretirken oluşan kaygı düzeylerini araştırmaktır. Çalışmanın örneklemini Atatürk Öğretmen Akademisi’nde eğitimini sürdüren 45 öğretmen adayını kapsamaktadır. Araştırmada, karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Daha geniş bir ifadeyle, Yabancı Dil öğrenen sınıflarda Anksiyete Ölçeği (FLCAS) ve Öğretmenler için Yabancı Dil Anksiyetesi (TFLAS) ve yarı yapılandırılmış mülakat teknikleri kullanarak araştırmada elde edilen bulgular yorumlanmıştır. Bulguların yorumlanmasında frekans, Cronbach Alpha güvenirlilik testi, Mann Whitney U testi, Kruskal Wallis-H testi, Tamhane ve Spearman Korelasyon Analizi kullanılmıştır. Ortaya çıkan bulgular, cinsiyet ve İngilizceyi öğrenme yılı değişkenlerinde yabancı dil öğrenme kaygısı ve öğretmenler için yabancı dil öğretme kaygısı bağlamında, istatistiksel olarak anlamlı bulunmadığını göstermiştir. Ancak, yıl ve bölüm değişkeni ile öğretmenler için yabancı dil kaygısı anlamlı olarak birbirlerinde farklılaşmaktadır. Bu bulgulara ek olarak, Spearman Korelasyon testi sonuçları; yabancı dil öğrenme kaygısı ile öğretmenler için yabancı dil kaygısı kavramları arasında anlamlı, pozitif ve orta düzeyde bir ilişki olduğunu ortaya koymuştur. Bunların yanı sıra, İngilizce sınavını yaparken ortaya karışık düşünceler, İngilizce derslerinin hızlı bir şekilde aktığı ve geride kalma düşüncesi, anadili İngilizce olan konuşmacıların söylediği kelimeleri anlamada güçlükler yaşamak, konuşmada konuşmacının kendisine olan güven eksikliği, yabancı dil öğrenme kaygısını ve öğretmenler için yabancı dil kaygısını tetikleyen önemli faktörler arasında yer almıştır. Niteliksel bulgular kalabalık sınıfların içerisinde sözlü sunum yapmanın, yanlış telaffuzun, öğrencilere cevap verememenin, öğrenme ve öğretme bağlamındaki kaygının en önemli unsurları olduğunu göstermiştir. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject English Language--Study and Teaching--Psychological Aspects--Atatürk Teacher Training Academy--Lefkoşa--Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983-) en_US
dc.subject Foreign Language Learning Anxiety--Teacher Foreign Language Anxiety en_US
dc.subject FLCAS en_US
dc.subject TFLAS en_US
dc.subject Atatürk Teacher Training Academy en_US
dc.subject Mixed Research Method en_US
dc.title A Study of Turkish Teacher Candidates’ Language Anxiety en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record