The Case of Native and Non-native English Language Teachers: Students’ and Instructors’ Perceptions and Attitudes in Kurdistan Region of Iraq

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Osam, Necdet (Supervisor)
dc.contributor.author Ahmed, Shay Kamal
dc.date.accessioned 2024-08-05T07:08:28Z
dc.date.available 2024-08-05T07:08:28Z
dc.date.issued 2021-09
dc.date.submitted 2021-09
dc.identifier.citation Ahmed, Shay Kamal. (2021). The Case of Native and Non-native English Language Teachers: Students’ and Instructors’ Perceptions and Attitudes in Kurdistan Region of Iraq. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/6027
dc.description Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education, 2021. Supervisor: Prof. Dr. Necdet Osam. en_US
dc.description.abstract English has evolved into an internationally-used language due to the increase in numbers of its learner. With the growing demand of English learning, over the last 30 years, the topic of Native English-Speaking Teachers (NESTs) and Non-Native English-Speaking Teachers (NNESTs) have become a topic of debate. Thus, the purpose of the current mixed method study was to find out students’ and teachers’ perceptions and attitudes towards NESTs and NNESTs in Kurdistan Region of Iraq (KRI). In the study, student questionnaires and teacher interviews were administered to answer the following research questions: What are students’ perceptions and attitudes towards NESTs? What are students’ perceptions and attitudes towards NNESTs? What are instructors’ perceptions and attitudes towards NESTs? What are instructors’ perceptions and attitudes towards NNESTs? What strengths and weaknesses do learners and teachers identify about NESTs and NNESTs? The participants were 345 university students, and 24 EFL teachers. The quantitative data obtained from the student questionnaire were analyzed through SPSS V. 25 and the qualitative data from the teacher interviews were analyzed through thematic analysis. The findings revealed that the student participants showed an overall preference for NESTs over NNESTs, however, they also showed positive attitudes towards NNESTs. The study concluded that the teachers believed that NESTs and NNESTs have their own positive and negative qualities and that one is not more successful, rather, they are different from each other. Students and teachers preferred NESTs for being fluent, natural speakers, having cultural knowledge about English, and being better at colloquial language whereas they preferred NNESTs for having a stronger connection with students due to sharing the same cultural and linguistic experience, being sympathetic, understanding students’ needs and difficulties, and being more hard-working. Keywords: Native English-speaking Teacher (NEST), Non-native English-speaking Teacher (NNEST), English Language Teachers’ Perceptions and Attitudes, English Language Learners’ Perceptions and Attitudes en_US
dc.description.tableofcontents ÖZ: İngilizce öğrenenlerin sayısındaki artış, bu dilin uluslararası bir dil olarak gelişmesne neden olmuştur. Son 30 yıl içinde İngilizce öğrenimine yönelik artış, dil öğretimi ile ilgili beraberinde Anadili Konuşuru İngilizce Öğretmeni ve Anadili Konuşuru Olmayan İngilizce Öğretmeni konusunu da bir tartışma noktası haline getirmiştir. Bu bağlamda, Kuzey Irak Kürdistan bölgesindeki öğrencilerle ve İngilizce öğretmenleriyle, Anadili Konuşuru Olan ve Anadili Konuşuru Olmayan İngilizce Öğretmenlerine yönelik algı ve tutumları karma yöntem kullanılarak bu çalışmada araştrılmıştır. Bu çalışmada öğrencilere sormaca/anket, İngilizce öğretmenleri ile söyleşi/ mülakat yapılarak (i) Öğrencilerin Anadili Konuşuru Olan İngilizce öğretmenlerine yönelik algı ve tutumları nedir?, (ii) İngilizce öğretmenlerinin Andli Konuşuru olan İngilizce öğretmenlerine yönelik algı ve tutumları nedir?, (iii) Öğrencilerin Anadili Konuşuru Olmayan İngilizce öğretmenlerine yönelik algı ve tutumları nedir?, (iv) İngilizce öğretmenlerinin Andli Konuşuru Olmayan İngilizce öğretmenlerine yönelik algı ve tutumları nedir? ve (v) Anadili Konuşuru Olan ve Anadili Konuşuru Olmayan İngilizce öğretmenlerinin güçlü ve zayıf yanlarının neler olduğunun öğrenciler ve öğretmenler tarafından saptanmasını içeren araştrma sorularına yanıt aranmıştır. Çalışmaya 354 üniversite öğrencisi ile 25 İngilizce öğretmeni katılmıştır. Öğrenci sormacalarından elde edilen sayısal veriler SPSS V 25. sürüm paket kullanılarak işlemlenirken, İngilizce öğretmenlerinden elde edilen niceliksel veriler ise içerik/konu çözümlemesi yöntemiyle yormlanmıştır. Yapılan değerlendirmeler sonucunda, öğrencilerin Anadili Konuşuru Olmayan İngilizce öğretmenlerini - Anadili Konuşuru olanlara tercih ettiklerini göstermesine karşın, Anadili Konuşuru Olan İngilizce öğretmenlerine yönelik kimi konularda olumlu tutum sergiledikleri de saptanmıştır. Çalışmaya katılan İngilizce öğretmenleri, Anadili Konuşuru Olan veya Anadili Konuşuru Olmayan İngilizce öğretmenlerinin tümünün de olumlu ve olumsuz yönlerinin olabileceğini, farklılıklardan öte sözkonusu dilin başarılı öğretilmesinin önemli olduğunu vurgulamışlardır. Araştırmaya katılan öğrenci ve öğretmenler Anadili Konuşuru Olan öğretmenleri akıcılık, doğallık ve İngiliz kültürüne sahip olmaları bağlamında tercih ederken, ayni katılımcılar öğrencilerle sıkı bağ kurmak, ayni kültürel ve dil öğrenim süreçlerini tecrübe etmiş olmak, öğrencilere sempti duymak, ihtiyaç ve karşılaştıkları zorlukların bilincinde olmak ve daha çok çalışma bağlamında Anadli Konuşuru Olmayan İngilizce öğretmenlerini tercih ettikleri saptanmıştır. Anahtar Kelimeler: Anadili Konuşuru Olan İngilizce Öğretmeni, Anadili Konuşuru Olmayan İngilizce Öğretmeni, İngilizce Öğretmenşlerinin Algı ve Tutumları, İngilizce Öğrenen Öğrencilerin Algı ve Tutumları. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Foreign Language Education Department en_US
dc.subject English Language Teaching (ELT) en_US
dc.subject English Language--Study and Teaching en_US
dc.subject Native English-speaking Teacher (NEST), Non-native English-speaking Teacher (NNEST), English Language Teachers’ Perceptions and Attitudes, English Language Learners’ Perceptions and Attitudes en_US
dc.title The Case of Native and Non-native English Language Teachers: Students’ and Instructors’ Perceptions and Attitudes in Kurdistan Region of Iraq en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Department of Foreign Language Education en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record