The use of virtual reality in the tourism industry continues to rise remarkably due to
the significant advantages for supply and demand sides. This dissertation examines the
IS Success model's essential parameters in the context of virtual reality (VR) to assess
how they influence the individual visit intention towards a touristic destination.
Despite the extensive research about VR, however, only little has examined the impact
of factors that alter customers' attitudes and trigger purchasing intention. This current
research paper applied Information Systems Success Model and conducted a survey
using the convenience sampling method with tourists who visited Northern Cyprus.
The data were analyzed using the Partial Least Square –Structural Equation Modelling
(PLS-SEM) technique. The findings demonstrated that VR has great potential to
influence visitors' final destination by promoting tourism products and services. This
dissertation revealed that VR, as a marketing medium, creates positive impacts and
stimulates individuals' intentions to visit a destination. The study provides implications
for tourism sector actors such as tourism planners, policymakers, travel agencies, and
hotel managers as well as prosocial guest experience to improve their marketing
strategies.
ÖZ:
Sanal gerçekliğin turizm sektöründe kullanımı, arz ve talep tarafına sağladığı önemli
avantajlar nedeniyle dikkat çekici bir şekilde artmaya devam etmektedir. Bu tez,
turistik bir ürüne yönelik bireysel ziyaret niyetini etkileyen Sanal Gerçekliğin (VR)
temel özelliklerini incelemektedir. Bununla birlikte, VR ile ilgili birçok araştırma
yapılmış olmasına rağmen, müşterilerin tutumlarını değiştiren ve satın alma niyetini
tetikleyen faktörlerin etkisini çok az incelemiştir. Bu çalışmada, Bilgi Sistemleri
Başarı Modeli temel alınarak Kuzey Kıbrıs'ı ziyaret eden yabancı turistler ile kolayda
örnekleme yöntemi kullanılarak bir anket yapılmıştır. Veriler, Kısmi En Küçük Kare
Yapısal Eşitlik Modelleme (PLS-SEM) tekniği kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular, sanal gerçekliğin turizm ürünlerini ve hizmetlerini tanıtarak ziyaretçilerin
nihai varış noktasını etkileme konusunda büyük potansiyele sahip olduğunu
göstermiştir. Bu tez, bir pazarlama aracı olarak sanal gerçekliğin olumlu etkiler
yarattığını ve bireylerin bir destinasyonu ziyaret etme niyetlerini uyandırdığını ortaya
koymuştur. Çalışma, turizm planlamacıları, politika yapıcılar, seyahat acenteleri ve
otel yöneticileri gibi turizm sektörü aktörlerinin yanı sıra toplum yanlısı misafir
deneyiminin pazarlama stratejilerini iyileştirmeleri için çıkarımlar sağlamaktadır.