Impact of Virtual Reality Technology’s Quality on the Selection of Tourism Destination: An Empirical Investigation in North Cyprus

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Araslı, Hüseyin (Supervisor)
dc.contributor.advisor Öztüren, Ali (Co-Supervisor)
dc.contributor.author Yüce, Ali
dc.date.accessioned 2024-08-07T09:52:08Z
dc.date.available 2024-08-07T09:52:08Z
dc.date.issued 2020-08
dc.date.submitted 2020-08
dc.identifier.citation Yüce, Ali. (2020). Impact of Virtual Reality Technology’s Quality on the Selection of Tourism Destination: An Empirical Investigation in North Cyprus.Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Faculty of Tourism, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/6030
dc.description Doctor of Philosophy in Tourism Management. Institute of Graduate Studies and research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, 2020. Co-Supervisor: Prof. Dr. Ali Öztüren and Supervisor: Prof. Dr. Hüseyin Araslı . en_US
dc.description.abstract The use of virtual reality in the tourism industry continues to rise remarkably due to the significant advantages for supply and demand sides. This dissertation examines the IS Success model's essential parameters in the context of virtual reality (VR) to assess how they influence the individual visit intention towards a touristic destination. Despite the extensive research about VR, however, only little has examined the impact of factors that alter customers' attitudes and trigger purchasing intention. This current research paper applied Information Systems Success Model and conducted a survey using the convenience sampling method with tourists who visited Northern Cyprus. The data were analyzed using the Partial Least Square –Structural Equation Modelling (PLS-SEM) technique. The findings demonstrated that VR has great potential to influence visitors' final destination by promoting tourism products and services. This dissertation revealed that VR, as a marketing medium, creates positive impacts and stimulates individuals' intentions to visit a destination. The study provides implications for tourism sector actors such as tourism planners, policymakers, travel agencies, and hotel managers as well as prosocial guest experience to improve their marketing strategies. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Sanal gerçekliğin turizm sektöründe kullanımı, arz ve talep tarafına sağladığı önemli avantajlar nedeniyle dikkat çekici bir şekilde artmaya devam etmektedir. Bu tez, turistik bir ürüne yönelik bireysel ziyaret niyetini etkileyen Sanal Gerçekliğin (VR) temel özelliklerini incelemektedir. Bununla birlikte, VR ile ilgili birçok araştırma yapılmış olmasına rağmen, müşterilerin tutumlarını değiştiren ve satın alma niyetini tetikleyen faktörlerin etkisini çok az incelemiştir. Bu çalışmada, Bilgi Sistemleri Başarı Modeli temel alınarak Kuzey Kıbrıs'ı ziyaret eden yabancı turistler ile kolayda örnekleme yöntemi kullanılarak bir anket yapılmıştır. Veriler, Kısmi En Küçük Kare Yapısal Eşitlik Modelleme (PLS-SEM) tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular, sanal gerçekliğin turizm ürünlerini ve hizmetlerini tanıtarak ziyaretçilerin nihai varış noktasını etkileme konusunda büyük potansiyele sahip olduğunu göstermiştir. Bu tez, bir pazarlama aracı olarak sanal gerçekliğin olumlu etkiler yarattığını ve bireylerin bir destinasyonu ziyaret etme niyetlerini uyandırdığını ortaya koymuştur. Çalışma, turizm planlamacıları, politika yapıcılar, seyahat acenteleri ve otel yöneticileri gibi turizm sektörü aktörlerinin yanı sıra toplum yanlısı misafir deneyiminin pazarlama stratejilerini iyileştirmeleri için çıkarımlar sağlamaktadır. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Tourism Faculty en_US
dc.subject Tourism--Cyprus (Turkish Republic of Northern Cyprus, 1983-) en_US
dc.subject Virtual Reality--Tourism en_US
dc.subject Virtual Reality (VR), IS Success Model, Emerging Technologies, Technology, Tourism, Immersion, Intention, Perception, PLS-SEM en_US
dc.title Impact of Virtual Reality Technology’s Quality on the Selection of Tourism Destination: An Empirical Investigation in North Cyprus en_US
dc.type doctoralThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record