Innovative Behaviors, Employee Creativity, and Sustainable Competitive Advantage: ModeratedMediation Evidence from Hotel Industry

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Ali, Öztüren (Supervisor)
dc.contributor.author Elidemir, Servet
dc.date.accessioned 2024-08-08T09:43:54Z
dc.date.available 2024-08-08T09:43:54Z
dc.date.issued 2020-08
dc.date.submitted 2020-08
dc.identifier.citation Elidemir, Servet. (2020). Innovative Behaviors, Employee Creativity, and Sustainable Competitive Advantage: Moderated-Mediation Evidence from Hotel Industry. Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Faculty of Tourism, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/6037
dc.description Doctor of Philosophy in Tourism Management. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism, 2020. Supervisor: Prof. Dr. Ali Öztüren en_US
dc.description.abstract It is challenging for enterprises that lack innovation and creativity to survive successfully in the market. Employees’ superior performance is not always sufficient to gain a competitive advantage, in which innovative behaviors and creativity can be counted as necessary ingredients to build competitive advantage in the market. This study proposed and tested impacts of employees’ innovative actions (IB) as mediator and creativity as a moderator in the effect of high-performance work practices (HPWPs) on sustainable competitive advantage (CA). The resource-based view and job demands-resources model provided the theoretical underpinnings for the developed hypotheses tested using a sample of 323 customer-contact employees of 4- and 5-star hotels. The results indicated that HPWPs indirectly predicted CA via IB. Besides, creativity moderated the impact of HPWPs on innovative behaviors positively and on competitive advantage negatively. Employees’ innovative behaviors can generate substantial returns to service organizations competing with quasi-homogeneous end-products. The relevant theoretical and practical implications are discussed further. This study fills the dearth of research in service innovation in the hotel industry by testing the mediating effect of IB on the HPWPs CA nexus. It also reveals the moderating role that employee creative traits have in these relationships. en_US
dc.description.abstract ÖZ: İnovasyon ve yaratıcılıktan yoksun olan işletmeler için piyasada başarılı bir şekilde ayakta kalmak zordur. Çalışanların üst düzey performansları rekabetçi bir avantaj elde etmek için her zaman yeterli değildir. Yenilikçi davranışlar ve yaratıcılık, rekabet avantajını inşa etmek için gereken bileşenler olarak sayılabilir. Bu çalışma, çalışanların yenilikçi davranışlarının (IB) aracı bir değişken olarak ve yaratıcılığın bir düzenleyici değişken olarak ele almış ve yüksek performanslı iş uygulamalarının (HPWP) sürdürülebilir rekabet avantajı (CA) üzerindeki etkilerini test etmiştir. Kaynak temelli yaklaşım ve iş talepleri-kaynakları modeli, tezin araştırma modelinde önerilen hipotezlere teorik temeller sağlamış olup, 4 ve 5 yıldızlı otellerde görev yapan 323 müşteri ile temas kuran çalışanlardan oluşan bir örneklem kullanılarak test edilmiştir. Sonuçlar, yüksek performanslı iş uygulamalarının dolaylı olarak yenilikçi davranışları yoluyla rekabet avantajını belirlediğini göstermiştir. Ayrıca, yaratıcılığın, yüksek performanslı iş uygulamalarının yenilikçi davranışlar üzerindeki etkisini olumlu olarak ve rekabet avantajı üzerindeki etkisini olumsuz yönde düzenlediği ortaya çıkmıştır. Çalışanların yenilikçi davranışları, yarı homojen nihai ürünlerle rekabet eden hizmet kuruluşlarına önemli getiriler sağlayabilir. İlgili teorik ve pratik çıkarımlar ayrıca tartışılmaktadır. Bu çalışma, yenilikçi davranışların (IB), yüksek performanslı iş uygulamaları (HPWP) ile rekabet avantajı (CA) arasındaki bağ üzerindeki aracılık etkisini test ederek ve çalışanların yaratıcı özelliklerinin bu ilişkilerdeki düzenleyici rolünü ortaya koyarak otel endüstrisindeki hizmet inovasyonu konusundaki araştırmaların eksikliğini doldurmaktadır. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Tourism Faculty en_US
dc.subject Tourism--Hotel Industry--Creative ability in business--Success in business en_US
dc.subject Employee Behaviors--Psychological aspects en_US
dc.subject Human resources management--Tourism en_US
dc.title Innovative Behaviors, Employee Creativity, and Sustainable Competitive Advantage: ModeratedMediation Evidence from Hotel Industry en_US
dc.type doctoralThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Tourism en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record