The Instructors’ Perception toward Implementing ICTs in Teaching and Learning Process: A Case Study at Alrefak University in Libya

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor İşçioğlu, Ersun (Supervisor)
dc.contributor.author Enfes, Amani Ismail
dc.date.accessioned 2024-08-09T05:52:21Z
dc.date.available 2024-08-09T05:52:21Z
dc.date.issued 2021-02
dc.date.submitted 2021-02
dc.identifier.citation Enfes, Amani Ismail. (2021).The Instructors’ Perception toward Implementing ICTs in Teaching and Learning Process: A Case Study at Alrefak University in Libya. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Computer Education and Instructional Technology, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/6057
dc.description Master of Science in Information and Communication Technologies in Education. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.S.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Computer Education and Instructional Technology, 2021. Supervisor: Prof. Dr. Ersun İşçioğlu. en_US
dc.description.abstract This research study was conducted to measure the instructors’ perception toward implementing Information and Communication Technologies (ICT) in teaching and learning process: A case study at Alrefak University in Libya based on their gender, age, and field of study in terms of three sub-dimensions; instructors’ perception in ICT use, ICT usage in classroom, and ICT selection criteria. This study employed quantitative research method with the use of survey approach that had a Perception of Teachers on the Usage of ICT scale that was used for data collection tool. 84 participants were reached who agreed to participate voluntarily at Alrefak University in Fall 2020-2021semester. The data was analyzed by using descriptive analysis techniques. Mean (x), Frequency (f), Percentage (%), One-Way ANOVA, and an independent sample T-test were used for analyzing the data. As a result, the study revealed that Alrefak University instructors are positive on ICT integration toward teaching and learning process with no clear difference among males and females. Nevertheless, instructors from educational fields showed high level of perception towards ICT implementations whereas the instructors from business fields showed the lowest level of perception towardsICT implementations. Furthermore, 20- 29 age group of instructors showed the highest level of perception towards ICT implementation when it compared to other age groups. Therefore, both instructors’ ages and Fields of study are considered as major determinant of their perception toward ICT usage in teaching and learning process at Alrefak University in Libya. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Bu araştırmanın temel amacı, öğretim elemanlarının öğretme ve öğrenme sürecinde Bilgi ve İletişim Teknolojilerini (BİT) uygulamaya yönelik algılarını ölçmektir. Çalışma, Libya Alrefak Üniversitesi'nde görev almakta olan öğretim elemanlarının cinsiyet, yaş ve çalışma alanlarına göre üç alt boyutta incelenmesi ile gerçekleştirilen bir durum çalışmasıdır. Ayrıca, bu çalışmada, eğitmenlerin BİT kullanımındaki algısı, sınıfta BİT kullanımı ve BİT seçim kriterlerini de ele alınmıştır. Araştırmada, veri toplama aracı olarak ‘BİT Kullanımına İlişkin Öğretmen Algısı’ ölçeği kullanılmıştır. Araştırma nicel bir araştırma olarak tasarlanmış ve tarama yönteminde gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu, Alrefak Üniversitesi’nin 2020-2021 sonbahar döneminde görev almakta olan öğretim elemanlarından oluşmuştur. Veriler, tanımlayıcı analiz teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde Ortalama (x), Sıklık (f), Yüzdelik (%), Tek Yönlü ANOVA ve bağımsız örneklem T testi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda Alrefak Üniversitesi öğretim elemanlarının, kadın ve erkekler arasında net bir fark olmaksızın, öğretme ve öğrenme sürecinde BİT uygulamasına yönelik olumlu bir algıya sahip olduğu ortaya çıkmıştır. Bununla birlikte, eğitim alanlarından öğretim elemanlarının BİT uygulamalarına yönelik yüksek düzeyde algı gösterdiği, işletme alanlarında görev yapan öğretim elemanlarının ise BİT uygulamalarına yönelik en düşük algı düzeyinde olduğu belirlenmiştir. Ek olarak, 20- 29 yaş grubu öğretim elemanlarının, diğer yaş gruplarında olan öğretim elemanlarına göre, BİT uygulamasına yönelik en yüksek algı seviyesine sahip oldukları belirlenmiştir. Bu nedenle hem eğitmenlerin yaşları hem de çalışma alanları, Libya'daki Alrefak Üniversitesi'nde öğretim ve öğrenim sürecinde BİT kullanımına yönelik algılarının ana belirleyicisi olduğu düşünülmektedir. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Computer Education and Instructional Technologies Department en_US
dc.subject Education, Higher--Information Technology (IT) en_US
dc.subject Computer-Assisted Instruction en_US
dc.subject E-Learning--Instructor's Perception--Alrefak University--Libya en_US
dc.subject Education - Computer network resources--Educational Technology--Teacher Attitudes en_US
dc.subject Educational Technology--Educational Media--E-Learning--E-Library en_US
dc.subject Information Literacy--Computer Literacy--Digital Literacy--University Instructors en_US
dc.subject Teaching - Computer network resources en_US
dc.subject Internet in education en_US
dc.subject Distance Education en_US
dc.subject Information Technology--Management en_US
dc.subject ICT, ICT in Teaching and Learning, Perception, Instructor’s Perceptions, Libya en_US
dc.title The Instructors’ Perception toward Implementing ICTs in Teaching and Learning Process: A Case Study at Alrefak University in Libya en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Computer Education and Instructional Technology en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record