ÖZ:
Yaşama hakkı, devredilemeyen ve tüm hakların kullanılması açısından 
öncelikli varolması gereken haktır. Kişi, yaşam hakkına sahip değilse diğer tüm 
hakları da anlamsız olacaktır. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’ne taraf olan 
devletler, Sözleşme’ye konu tüm hakları, kendi ülkelerinde yaşayanlara sunmakla 
mükelleftir. Yaşam hakkı özelinde bakıldığında ise devletler yaşam hakkını yasal 
çerçevede sunmanın ötesinde, korumak ve doğrudan ihlal etmemekle de yükümlüdür.
Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin 2. maddesinde ve KKTC Anayasası’nın 
15. maddesinde düzenlenen yaşam hakkının incelendiği bu çalışmanın ilk 
bölümünde, özellikle hakkın tanımı ile ilgili AİHM’nin içtihatları ele alınarak 
kavramsal ayrımlar yapılmıştır. İkinci bölümde de aynı yöntemle, KKTC
Anayasası’na göre yaşama hakkı değerlendirilmiştir. Bu doğrultuda, 2014 yılında 
yapılan anayasa değişikliği girişiminin yaşam hakkına doğrudan etki edecek 
bölümleri ve bu girişimde KKTC Anayasa Mahkemesi’ne bireysel başvuru yolu
kabul edilseydi, bunun AİHS kapsamında yer alan yaşam hakkı uygulaması üzerinde 
oluşturabileceği etkiler de tartışılmıştır. İlk kuşak insan hakları içerisinde yer alan 
yaşama hakkı, hem AİHS’de düzenlendiği hâli ile hem de içtihat kararlarında ele 
alındığı şekli ile incelenmiş ve bütünsel bir yorumla KKTC’de hakkın varlık durumu 
ortaya konulmuştur. Kıbrıs’ın siyasal özel durumu ve AİHM’nin konuyla ilgili 
kararları da dikkate alınarak yaşama hakkı irdelenmiştir.
 
The right to life is an inalienable right that should be a priority required by all 
rights. All other rights of the person without the right to life will also be meaningless. 
States parties to the European Convention on Human Rights are obliged to offer all 
rights subject to the claim to those living in their own countries. Regarding the right 
to life, states are obliged to protect and not violate the right to life beyond presenting 
the legal limit.
In this first chapter, where the right to life specified in the 2nd clause of
European Convention on Human Rights and the 15th clause of the TRNC 
Constitution is examined, conceptual distinctions have been made with the case law 
of the ECHR especially on the definition of the right. The second chapter was
evaluated in the same way, according to the TRNC Constitution. In this direction, the 
parts of the constitutional amendment initiative made in 2014 that will directly affect 
the right to life and the effects that could have been made on the practice of the right 
to life within the scope of the ECHR were discussed if the individual application 
method was accepted to the TRNC Constitutional Court in this attempt. As being 
first generation of human rights, right to life have been examined in terms of the way
it is regulated in the ECHR as well as in the case law decisions, and the status of the 
right in the TRNC has been revealed with a holistic interpretation. Political special 
situation of Cyprus and the right to live in communication with the decisions of the 
ECHR on the subject were examined.