Children experience childhood in urban conditions progressively and more than one
billion kids nowadays live in cities and towns. Cities and neighborhoods have to be
safe and livable for children, because children‘s surrounding environment can
significantly affect their entire lives. The planning and designing of projects related
to children in cities and neighborhoods should be done for children and with
children, because participation of children and using their ideas are the first step
toward successful projects for all. Children‘s requirements in cities are the same as
an adult‘s; all people want to have safe, secure, healthy life. So it is clear that a city
good for children, is a city good for all. Every child has the rights to be protective
and walk around their environment safely and experience new things. The
Convention on the Rights of the Child embodies the most comprehensive explanation
of the rights of children. The embodiment of the Convention of the rights of the
Child at local level is the definition of a Child Friendly Cities (CFC).
The aim of this study is to analyze and evaluate Hewareberize neighborhood in
Sulaymaniyah in Northern-Iraq with principles of Child Friendly Cities, in order to
determine existing situations and according to the findings, provide further
recommendations for its improvements. The study emphasized the view and opinions
of children as participants, and suggested that children must be central in the process
of research. For reaching the aim a mixed methodology has been used as qualitative
and quantitative method. Qualitative data has been collected through the cognitive
map, the interview and observation; and quantitative data has been gathered by
physical analysis and documentation and also observation. Twenty children aged
between 6 to 12 years inside the Hewareberize neighborhood, have been participated
in this study in doing the interview and the drawings which is the most effective way
to understand children‘s feelings and requirements.
This study recognizes the methods that can be used for analyzing and evaluating a
community or neighborhood to determine a child-friendliness of that area. It has been
mentioned that participation of children in these type of research is the most required
to get more effective finding and results. Bases on the findings, the evaluation of the
neighborhood have been done, with the principles of Child Friendly Cities. Then,
several recommendations have been mentioned to make the neighborhood more
children friendly.
ÖZ:
Çocuklar kentsel koşullarda çocukluğunu aşamalı olarak yaşıyor ve günümüzde bir
milyardan fazla çocuk şehirlerde ve kasabalarda yaşıyor. Şehirler ve mahalleler
çocuklar için güvenli ve yaşanabilir olmalıdır, çünkü çocukların çevresindeki çevre
tüm yaşamlarını önemli ölçüde etkileyebilir. Şehirlerde ve mahallelerde çocuklarla
ilgili projelerin planlanması ve tasarlanması çocuklar için ve çocuklarla birlikte
yapılmalıdır çünkü çocukların katılımı ve fikirlerini kullanmak herkes için başarılı
projelerin ilk adımıdır. Şehirlerde çocukların gereksinimleri bir yetişkininki ile
aynıdır; tüm insanlar güvenli, emniyetli ve sağlıklı bir yaşam sürmek ister.
Dolayısıyla, çocuklar için iyi bir şehrin, herkes için iyi bir şehir olduğu açıktır. Her
çocuğun koruyucu olma, çevrede güvenli bir şekilde dolaşma ve yeni şeyler
deneyimleme hakları vardır. Çocuk Hakları Sözleşmesi, çocuk haklarının en
kapsamlı açıklamasını içermektedir. Yerel düzeyde Çocuk Hakları Sözleşmesinin
somutlaşmış hali, Çocuk Dostu Şehirler (ÇDŞ) tanımıdır.
Bu çalışmanın amacı, Kuzey Irak'ta Süleymaniye'deki Hewareberize mahallesini
Çocuk Dostu Şehirler ilkeleri ile analiz etmek ve değerlendirmek, mevcut durumları
belirlemek ve bulgulara göre iyileştirmeleri için ilave öneriler sunmaktır. Çalışma,
katılımcılar olarak çocukların görüşlerini ve fikirlerini vurguladı ve çocukların
araştırma sürecinde merkezi olması gerektiğini öne sürdü. Amaca ulaşmak için nitel
ve nicel yöntem olarak karma bir metodoloji kullanılmıştır. Bilişsel harita, görüşme
ve gözlem yoluyla nitel veriler toplanmıştır; ve nicel veriler fiziksel analiz ve
dokümantasyon ve ayrıca gözlem yoluyla toplanmıştır. Hewareberize mahallesinde
yaşları 6-12 arasında değişen yirmi çocuk, çocukların duygu ve gereksinimlerini
anlamanın en etkili yolu olan röportaj ve çizimlerin yapılmasında bu çalışmaya
katılmıştır.
Bu çalışma, o bölgenin çocuk dostu olup olmadığını belirlemek için bir topluluk veya
mahalleyi analiz etmek ve değerlendirmek için kullanılabilecek yöntemleri
tanımaktadır. Çocukların bu tür araştırmalara katılımının daha etkili bulgu ve
sonuçlar elde etmek için en çok gerekli olduğu belirtilmiştir. Bulgulara dayanılarak
mahallenin değerlendirilmesi Çocuk Dostu Şehirler ilkeleri ile yapılmıştır. Daha
sonra mahalleyi daha çocuk dostu hale getirmek için birkaç tavsiyeden bahsedildi.