ÖZ:
Spor yapı ve nitelikleri nedeniyle kitle iletişim araçları ile güçlü bir ilişki
içerisindedir. Bilgi ve iletişim teknolojisinde yaşanan gelişmeyle birlikte birçok alanda
olduğu gibi spor haberciliğinin reklam ve habercilik pratiklerinde de dönüşüm
yaşanmıştır. Tıklanmanın sayılabilmesi ve habercilik gelirlerinin büyük bir kısmını
reklam gelirlerinin oluşturmasından dolayı tık tuzağı yaygınlaşmıştır. Bu durumda
internet ortamında yapılan spor haberciliği açısından çevrimiçi içerik oluşturucuları,
daha fazla sayfa görüntülemesi elde etmek ve böylece destek içeriğini sağlamadan
daha fazla reklam geliri elde etmek için okuyucuların bir bağlantıyı tıklamalarını
teşvik eden içerikler üretmeye başlamışlardır.
Bu çalışmada da kitle iletişim araçları ile güçlü bir ilişki içerisinde olan güçlü
etkileri bulunan spor basınında yer alan tık tuzağı içerikli haberleri incelenmektedir.
Türkiye genelinde en fazla ziyaretçiye sahip olan Fanatik ve Fotomaç’ın internet
siteleri ele alınmıştır. Bu bağlamda fanatik.com.tr ve fotomac.com.tr haber
sitelerinden alınan 40 haber, tık tuzağı içerikli futbol haberinde başlık kullanımları
içerik analizi yöntemi ile incelenmektedir.
Araştırmanın sonunda fanatik.com.tr ve fotomac.com.tr spor haber sitelerinin
haber içerik üreticileri tarafından tık tuzağı içerikli haber sunumu yapıldığı tespit
edilmiştir. Değerlendirmeler neticesinde beş farklı tık tuzağı haber kategorsi tespit
edilmiştir. Bu kategoriler; Araştırmada Başlığın Açıklayıcı Olmaması, Şekilin
Anlaşılabilir Olmaması, Şekilin İçerikle Uyumsuz Olması, Başlığın İçerikle Uyumsuz
Olması ve Tamamlanmayan Başlık Kullanılması başlığı altında incelenmiştir.
Kategorilerin altında incelenen haberlerde tık tuzağı yönelik bir tematik yapının
çalıştığı tespit edilmiştir. Her kategoriden sekiz haber olmak üzere toplamda 40 haber,
her kategoriden 16 haber olmak üzere toplamda 83 Şekil incelenmiştir.
There is a strong relationship with mass media and sports due to its nature and
qualities. With the development in information and communication technology, there
has been a transformation in the reporting and advertising practices of sports
journalism, as in many other fields. Clickbait has became widespread because clicks
can be counted and advertising revenues make up a large part of journalism. In this
case, in terms of online sports reporting, online contents creators have started to
produce content that encourages readers to click on a link in order to gain more page
views and thus generate more advertising revenue without providing support content.
In this study, the news about the click trap in the sports press, which has a strong
relationship with the mass media, is examined.
In this context, fanatik.com.tr and fotomac.com.tr news sites, the most visited
sport news platform were chosen and 40 news containing clickbait news articles were
examined by content analysis method.
At the end of the research, it was determined that fanatik.com.tr and
fotomac.com.tr sports news sites made news presentations with clickbait content by
news content producers. As a result of the evaluations five different clickbait news
categories were determined.These categories are in the research; the title is not
descriptive , the image is not understandable, the image is incompitable with the
content , the title is in compatible with the content and the use of an incomplete title.
It was determined that in the examined news under the defined categories the thematic
structure of clickbait is in charge. A total of 40 news 8 news in each research and a
total of 80 visuals 16 news in each research were examined.