In the 21st century, the world is facing a phenomenon called COVID-19, which
can be called the most dangerous and challenging human phenomenon after the
Spanish flu of 1918-1920. This study aims to investigate the effect of Covid-19 on
Famagusta restaurants. Restaurant services and location play an important role in
terms of customer experience that can lead to customer satisfaction and loyalty in the
restaurant industry in a pandemic. Northern Cyprus government has imposed
Movement Control Order (MCO) for preventing the spread of this disease. The main
purpose of this thesis is to understand what effects Covid-19 has had on the Famagusta
restaurants. By examining how restaurant services work during this pandemic to
survive, we can examine the impacts of Covid-19 on restaurants. In between the 14
restaurants interviewed, all of them are in the same location. However, some of them
are fast food, some are family restaurants, and some have a brand, which we will see
the effects of the pandemic have almost the same effect on Famagusta restaurants.
However, the reactions of restaurant owners before these challenges are similar in
some cases. In this dissertation, we will explain more about their problems and their
acts, according to interviewed with Famagusta restaurant owners/managers. To better
understand the impact of covid-19 on restaurants in Famagusta/TRNC, we used a
qualitative method to conduct face-to-face interviews.
ÖZ:
21. yüzyılda dünya, 1918-1920 İspanyol gribinden sonra en tehlikeli ve zorlu
insan olgusu olarak adlandırılabilecek COVID-19 adlı bir fenomenle karşı karşıya. Bu
çalışma, Covid-19'un Gazimağusa restoranları üzerindeki etkisini incelemeyi
amaçlamaktadır. Restoran hizmetleri ve lokasyon, bir pandemide restoran
endüstrisinde müşteri memnuniyetine ve sadakatine yol açabilecek müşteri deneyimi
açısından önemli bir rol oynamaktadır. Kuzey Kıbrıs hükümeti, bu hastalığın
yayılmasını önlemek için Hareket Kontrol Emri (MCO) koydu. Bu tezin temel amacı
Covid-19'un Gazimağusa restoranları üzerindeki etkilerini anlamaktır. Bu salgın
sırasında restoran hizmetlerinin hayatta kalmak için nasıl çalıştığını inceleyerek,
restoranlar üzerindeki etkisini inceleyebiliriz. Görüşme yapılan 14 restoran arasında,
aynı lokasyonda ve bir markaya sahip olduğu söylenebilir, ancak farklı etkiler yaşadı.
COVID-19'un restoranlar üzerindeki etkisini daha iyi anlamak için, yüz yüze
görüşmeler yapmak için nitel bir yöntem kullanıldı.