Professional Identity Construction of Turkish EFL Teachers from the Pre-Service to the In-Service Stage: A Case Study

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Kunt, Naciye (Supervisor)
dc.contributor.author Göktepe, Fatma Toköz
dc.date.accessioned 2024-08-09T10:48:09Z
dc.date.available 2024-08-09T10:48:09Z
dc.date.issued 2020-11
dc.date.submitted 2020-11
dc.identifier.citation Göktepe, Fatma Toköz. (2020). Professional Identity Construction of Turkish EFL Teachers from the Pre-Service to the In-Service Stage: A Case Study. Thesis (Ph.D.) --Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/6076
dc.description Doctor of Philosophy in English Language Teaching (ELT). Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education, 2020. Supervisor: Prof. Dr. Naciye Kunt en_US
dc.description.abstract Identity construction has long been of interest to researchers investigating teacher education and applied linguistics in terms of its large contribution to the professional development of teachers as they move from observation into supervised teaching and beyond. A great deal of research has shown that identity construction is a dynamic and multifaceted phenomenon that allows teachers to take ownership of their professional work and instils confidence and a desire for improvement. Furthermore, the development of teachers' identities is important because a maladjusted professional identity can create negative repercussions for the teacher, students and institution. However, few studies have explored the professional identity development of novice English teachers who are non-native speakers of the language longitudinally. Thus, using a longitudinal case inquiry, this study reports on the professional identity construction trajectory of five novice teachers as informed by sociocultural perspectives in language teacher education in Turkey. Specifically, the study investigated the experience of five teachers during their pre-practicum, practicum and in-service phases and how these experiences affected their emerging professional identity-in-practice by highlighting the contextual constraints, personal challenges and community relationships they encountered. Data collection methods included participants’ reflective teaching narratives about the three phases, the teaching diaries they kept during their practice teaching and semi-structured interviews as well as supervisor field notes. The findings indicated a gentle and gradual transition occurred from an imagined context to the reality of teaching by realising the gap between theory and practice. This transition suggests an interwoven relationship between changes in the student teachers’ identities and modifications in their classroom practices. Accordingly, teachers may adapt and find ways of mitigating external difficulties through identity development. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Kimlik inşası, öğretmenlerin profesyonel gelişimlerini gözlemden ve öğretimlerinin denetimlenmesinin ötesinde öğretmenlerin mesleki gelişimine büyük ölçüde katkı sağlayarak, öğretmen eğitimi ile ilgili çalışmalarda ve uygulamalı dilbilim çalışmalarının uzun süreden beri odak noktası haline gelmiştir. Çok sayıda araştırmalar, kimlik inşasının öğretmenlerin mesleklerine sahip çıkmalarına, kendilerini geliştirme arzusu ve güven duygusu kazanmalarına olanak sağlayan dinamik ve çok yönlü bir olgu olduğunu göstermektedir. Dahası, öğretmenlerin mesleki kimliklerinin gelişimi önemlidir, çünkü uyumsuz bir mesleki kimlik; öğrenci, öğretmen ve kurum için olumsuz etkiler yaratabilir. Bununla birlikte, az sayıda çalışma, ana dili İngilizce olmayan mesleğe yeni başlayan İngilizce öğretmenlerinin mesleki kimlik gelişimlerini uzun süreli ve boylamsal bir açıdan araştırmıştır. Bu sebeple, bu çalışma boylamsal bir vaka araştırması olup, Türkiye’de dil öğretmeni yetiştirme eğitimindeki sosyokültürel ve post-yapısal bakış açılarından yararlanarak mesleğe yeni başlayan beş öğretmenin mesleki kimlik inşasının yörüngesini rapor etmektedir. Özellikle, bu çalışma katılımcı beş öğretmenin uygulama öncesi, uygulama esnası ve hizmet-içi aşamalarındaki deneyimlerini ve bu deneyimlerin, karşılaştıkları bağlamsal kısıtlamaları, kişisel zorlukları ve çalışma ortamında ilişkilerini vurgulayarak ortaya çıkaran mesleki kimliklerini nasıl gerçekleştirdiklerini incelemektedir. Veri toplama yöntemleri, katılımcıların üç aşamayla ilgili yansıtıcı anlatıları, uygulama sırasında tuttukları günlükleri ve yarı yapılandırılmış görüşmelerin yanı sıra danışman olan araştırmacının alan notlarını içermektedir. Bulgular, bu çalışmada ki katılımcı öğretmenlerin sınıf içi uygulamalardaki mesleki kimlik değişimleri ve kimlik uyarlamaları arasındaki iç içe geçmiş ilişkiyi tanımlayan teori ve pratik arasındaki farkı kavrayarak, öğretimin hayali olarak oluşturulmuş bir yapıdan gerçek yapıya doğru yumuşak ve kademeli bir şekilde geçiş olduğunu göstermektedir. Buna göre, öğretmenler uyum sağlayabilir ve mesleki kimlik geliştirme yoluyla dış zorlukları azaltmanın yollarını bulabilirler. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject English Language Teaching (ELT) Department en_US
dc.subject English Language Teaching--English Teachers en_US
dc.subject Identity construction, novice teacher, sociocultural perspectives, longitudinal inquiry, pre-practicum, practicum, in-service phase en_US
dc.title Professional Identity Construction of Turkish EFL Teachers from the Pre-Service to the In-Service Stage: A Case Study en_US
dc.type doctoralThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record