Students’ and English Language Teachers’ Perceptions of Language Needs and the Curriculum in the First Year at University of Duhok

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Gilanlıoğlu, İlkay (Supervisor)
dc.contributor.author Suleiman, Jwan Hussein
dc.date.accessioned 2024-08-09T10:55:11Z
dc.date.available 2024-08-09T10:55:11Z
dc.date.issued 2019-07
dc.date.submitted 2019-07
dc.identifier.citation Suleiman , Jwan Hussein. (2019). Students’ and English Language Teachers’ Perceptions of Language Needs and the Curriculum in the First Year at University of Duhok. Thesis (M.A.)--Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of English Language Teaching (ELT), Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/6079
dc.description Master of Arts in English Language Teaching (ELT). Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education, 2019. Supervisor: Asst. Prof. Dr. İlkay Gilanlıoğlu en_US
dc.description.abstract This study explores how freshmen and English language teachers perceive the English language needs of first year students who are currently studying a general foundation course that is based on an adopted textbook at University of Duhok in Kurdistan region of Iraq. Following a target-situation and present situation approaches to needs analysis, this study uses a mixed method research design in which both qualitative and quantitative data are collected from three different sources: freshmen, English language teachers and decision makers. The quantitative part of the study is statistically analyzed using SPSS, while the qualitative part is thematically analyzed in order to come out with major ideas that were configured during interviews. The results of the questionnaire indicated to the positive views of both students and teachers towards freshmen’s language needs. In general, both students and teachers believe that freshmen need to have a general foundation course that covers both general knowledge of English and subjects that will feed their instrumental needs in present and future situations. Relatively, the results of interviews reassured these ideas when the stakeholders stated clearly that freshmen at Duhok University need a general foundation course at tertiary level to be proceeded by an English for Academic Purposes (EAP) course. Moreover, the results signified that the currently in-use course book does not fulfil students’ academic, social and vocational needs and the reason was mainly attributed to the time allotted for this course which is believed to be insufficient. These findings indicate that the currently in-use textbook, though general, does indeed fulfil students’ needs to certain extent in comparison with students assumed proficiency level and the learning context. Consequently, we suggest this textbook be supplied by another material that will address students’ academic needs, and the university provide a training for the teaching staff on how to teach this textbook and most importantly, the course be extended to at least two consecutive academic years. A future evaluation of the curriculum at this stage is highly recommended. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Bu çalışma, birinci sınıf öğrencilerinin ve İngilizce öğretmenlerinin şu anda Irak'ın Kürdistan bölgesinde bulunan Duhok Üniversitesi'nde kabul edilmiş bir ders kitabına dayanan genel bir hazırlık kursu okuyan birinci sınıf öğrencilerinin ihtiyaçlarını nasıl algıladıklarını keşfetme çabasıdır. İhtiyaç analizine bir hedef durumu ve mevcut durum yaklaşımını takiben, bu çalışmada, hem nitel hem de nicel verilerin üç farklı kaynaktan – birinci sınıf öğrenciler, İngilizce öğretmenleri ve karar vericiler – toplandığı karma bir yöntem araştırma tasarımı olarak kullanılmıştır. Çalışmanın nicel kısmı SPSS kullanılarak istatistiksel olarak analiz edilirken, nitel kısmı görüşmeler sırasında yapılandırılmış olan ana fikirlerle ortaya çıkması için tematik olarak analiz edilmiştir. Anketin sonuçları, hem öğrencilerin hem de öğretmenlerin birinci sınıfın dil ihtiyaçlarına yönelik olumlu görüşlerini ortaya çıkarmıştır. Genel olarak, hem öğrenciler hem de öğretmenler birinci sınıf öğrencilere hem genel İngilizce bilgilerini hem de araçsal ihtiyaçlarını besleyecek konuları kapsayan genel bir hazırlık kursuna sahip olmaları gerektiğine inanmaktadır. Göreceli olarak, görüşmelerin sonuçları, paydaşların Duhok Üniversitesi'ndeki birinci sınıf öğrencilerinin yükseköğretim seviyesinde bir genel hazırlık kursuna ihtiyaç duyduklarını ve sonra bir Akademik Amaçlı İngilizce (AAİ) kursuna devam etmeleri gerektiğini açıkça teyit etmiştir. Dahası, sonuçlar, kullanımdaki ders kitabının öğrencilerin akademik, sosyal ve mesleki ihtiyaçlarını karşılamadığını ve bunun temel olarak yetersiz olduğuna inanılan bu ders için ayrılan süreye bağlı olduğunu göstermektedir. Bu bulgular, halihazırda kullanımda olan ders kitabının, genel olmasına rağmen, yeterlilik düzeyine sahip öğrencilerle karşılaştırıldığında, öğrencilerin ihtiyaçlarını belirli ölçüde karşıladığını göstermektedir. Sonuç olarak, bu metin kitaplarının öğrencilerin akademik ihtiyaçlarını karşılayacak başka bir materyal tarafından temin edilmesini ve öğretim elemanlarının bu ders kitabının nasıl öğretileceği konusunda eğitilmelerini ve en önemlisi, kurs süresinin en az iki ardışık akademik yılla en üst düzeye çıkarılmasını tavsiye ediyoruz. Bu aşamada müfredatın gelecekteki bir değerlendirmesi önemle tavsiye edilir. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject English Language Teaching (ELT) Department en_US
dc.subject English Language--Study and Teaching--University of Duhok en_US
dc.subject Needs analysis, textbook adoption, material evaluation, stakeholders, ESP, EAP en_US
dc.title Students’ and English Language Teachers’ Perceptions of Language Needs and the Curriculum in the First Year at University of Duhok en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record