The current study was designed to test whether error awareness can be dissociated
from error correction in typing behavior. According to the “Hierarchical Control
Theory”, skilled typing is controlled by two hierarchically organized loops (Logan &
Crump, 2011): The outer-loop (higher level), which generates words and receives
feedback from the screen, commands the inner-loop (lower level), which produces
finger movements i.e., executing keystrokes. The main aims of the current study were
to demonstrate how error correction can be implemented in these two hierarchically
organized loops and, in particular to investigate the error correction at the lower level.
Data from twenty Turkish speaking participants were analysed in the current study.
Typing performance of participants were measured under two visual feedback
conditions (responses either were or were not appeared on the screen). The findings
showed that participants can detect and correct their typing errors when their responses
did not appear on the screen. In addition, there was no significant difference between
the rates of error detection and error correction under no visual feedback condition.
Theoretical and applied implications of these findings were discussed.
ÖZ:
Bu çalışma klavyede yazım davranışını kullanarak hata farkındalığının hata
düzeltmeden ayrılabilir olup olmadığını sınamak için tasarlanmıştır. Hiyerarşik
Kontrol Teorisi’ne göre, klavyede yazım, hiyerarşik olarak organize edilmiş iki döngü
tarafından kontrol edilir (Logan ve Crump, 2011): Kelimeleri üreten ve ekrandan geri
bildirim alan dış döngü (üst düzey), parmak hareketlerini üreten, yani tuş vuruşlarını
gerçekleştiren iç döngüye (alt düzey) komut verir. Bu koşullar altında, mevcut
araştırmanın asıl amaçları, hata düzeltmenin Hiyerarşik Kontrol Teorisi’ne nasıl
uygulanabileceğini incelemek (Logan ve Crump, 2011) ve özellikle alt düzeyde hata
düzeltmeyi araştırmaktır. Araştırma, yirmi Türkçe konuşan katılımcı ile
gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların yazma performansı, yazılanların ekranda görünüp
görünmemesi ile iki görsel geri bildirim koşulu altında ölçülmüştür. Araştırma
bulguları, katılımcıların yazdıkları ekranda gözükmediğinde de hatalarını
algılayabildiğini ve düzeltebildiğini göstermiştir. Ek olarak, görsel geri bildirim
olmadığında hata tespiti ve hata düzeltmesi arasında belirgin bir fark bulunmamıştır.
Bu bulguların teorik ve uygulamalı sonuçları tartışılmıştır.