ÖZ:
Bu araştırma, Ters Yüz Edilmiş Öğretim (TYEÖ) modeli ile verilen testis
kanseri ve Kendi Kendine Testis Muayenesine (KKTM) ilişkin eğitimin hemşirelik
öğrencilerinin bilgi ve sağlık inançları üzerine etkisinin incelenmesi amacıyla,
Randomize Kontrollü Çalışma tasarımına uygun olarak yapıldı.
Araştırmanın örneklem grubunu ise 66 (Grup I=34, Grup II=32) öğrenci
oluşturdu. Araştırmada, Tanıtıcı ve KKTM İlişkin Özellikler Soru Formu, Testis
Kanseri ve KKTM Bilgi Testi ve Champion’un Sağlık İnanç Modeli Ölçeği kullanıldı.
Microsoft teams üzerinden randomizasyonla Grup I ve Grup II oluşturuldu.
Eğitimlerde, Grup I için TYEÖ modeli, Grup II için geleneksel eğitim yöntemi
kullanıldı. Eğitim sonrası Grup I’de yer alan öğrencilerin bilgi test puanları
(14.44±1.84), Grup II’de yer alanların puanlarından (12.65±3.89) yüksek saptandı
(p<0,05). Grup I’de yer alanların memnuniyet puan ortalamaları (9,62±0,73) daha
yüksek bulundu (p<0,05). Grup I’de yer alan öğrencilerin eğitim sonrasında CSİM
ölçeğinin ciddiyet ve engeller alt boyut puan ortalamaları Grup II’ye göre düşük
bulunmuştur (p<0,05). Eğitim sonrası KKTM yapma oranı, Grup I’de yer alan
öğrencilerde %82,4, Grup II’de yer alan öğrencilerde ise %59.4 olarak saptandı
(p<0,05).
Bu çalışma sonuçlarına göre, TYEÖ modeli, geleneksel öğretim yöntemine
göre öğrenci bilgi, sağlık inançları ölçeğinin engeller ve ciddiyet alt boyut ve
memnuniyet puan ortalamaları üzerine daha etkilidir.
This research was carried out in accordance with the Randomized Controlled
Study design in order to examine the effects of the training on testicular cancer and
testicular self examination (TSE) given with the Flipped Classroom (FC) model, on
the knowledge and health beliefs of nursing students.
The sample group of the study consisted of 66 (Group I=34, Group II=32)
students. In the study, Introductory and-TSE Related Characteristics Questionnaire,
Testicular Cancer and TSE Knowledge Test, and Champion's Health Belief Model
Scale (CHBM) were used. Group I and Group II were created by randomization over
Microsoft teams. In the trainings, FC model was used for the Group I and the
traditional method was used for the Group II. The knowledge test scores of the students
in the Group I after the training (14.44±1.84) were found to be higher than the scores
of those in the Group II (12.65±3.89) (p<0.05). The mean satisfaction scores of those
in the Group I (9.62±0.73) were found to be higher (p<0.05). The mean scores of the
severity and barrier sub-dimension of the CHBM scale after the education of the
students who participated in the Group I were lower than the Group II (p<0.05). It is
seen that there is a positive correlation between the post-education knowledge test and
the CHBM benefit and self-efficacy sub-dimension mean scores, and a negative
correlation with the barriers sub-dimension.
According to the results of thisstudy, the FC model is more effective on student
achievement and satisfaction than the traditional teaching method.