Consumer behaviour has always been a critical component of marketing activities.
Consumers’ behaviour varies based on various aspects of their life. One of the oldest
methods used by marketers to understand their consumers’ better, is to divide them
into different segments. Technology and the Internet are changing all the traditional
ways of doing business and we need to update our knowledge regarding consumer
behaviour in this new business environment. Managers also must try to adapt to these
changes to stay profitable. Therefore, this study aims to prioritize market segmentation
categories when assessing consumers’ online buying behaviour using Analytical
Hierarchy Process (AHP).
The data were collected through a standard AHP questionnaire from 71 individuals
who lived in North Cyprus. Findings demonstrated that age, gender, and marital status
are the most critical factors in determining online consumer behaviour. On the other
hand, group influence, adaptability, and brand loyalty were found to be the least
important factors that can stimulate consumers to shop online. TRNC managers are
encouraged to target their consumers based on the categories essential in assessing
consumers’ online behaviour since running marketing campaigns and advertising costs
money and time for companies. They can also benefit from the results of this study
and apply more target-oriented and productive segmentation strategies to enhance their
company’s performance.
ÖZ:
Tüketici davranışı her zaman pazarlama faaliyetlerinin kritik bir bileşeni olmuştur.
Tüketicilerin davranışları hayatlarının çeşitli yönlerine göre değişir. Pazarlamacıların
tüketicilerini daha iyi anlamak için kullandıkları en eski yöntemlerden biri, onları
farklı segmentlere ayırmaktır. Teknoloji ve İnternet, iş yapmanın tüm geleneksel
yollarını değiştiriyor ve bu yeni iş ortamında tüketici davranışlarına ilişkin
bilgilerimizi güncellememiz gerekiyor. Yöneticiler ayrıca kârlı kalmak için bu
değişikliklere uyum sağlamaya çalışmalıdır. Bu nedenle, bu çalışma, Analitik
Hiyerarşi analizi (AHP) kullanarak tüketicilerin çevrimiçi satın alma davranışlarını
değerlendirirken pazar bölümlendirme kategorilerine öncelik vermeyi
amaçlamaktadır.
Veriler, Kuzey Kıbrıs'ta yaşayan 71 kişiden standart bir AHP anketi aracılığıyla
toplanmıştır. Bulgular, çevrimiçi tüketici davranışını belirlemede yaş, cinsiyet ve
medeni durumun en kritik faktörler olduğunu göstermiştir. Öte yandan, grup etkisi,
uyarlanabilirlik ve marka sadakati, tüketicileri çevrimiçi alışveriş yapmaya teşvik
edebilecek en az önemli faktörler olarak bulundu. Kuzey Kıbrıs'taki yöneticiler,
pazarlama kampanyaları ve reklamlar yürütmek şirketler için para ve zaman
gerektirdiğinden, tüketicilerin çevrimiçi davranışlarını değerlendirmede temel olan
kategorilere dayalı olarak tüketicilerini hedeflemeye teşvik edilir.