The foremost aim of this study is to measure the direct relationship between leadership
styles, namely: Servant and Authentic leadership and Work Engagement among Gen
Z' employees in Russia. In addition, this study also examines the mediating role of
Psychological Capital between the above mentioned variables. Data was collected
among tourism faculty students with experience no less than 6 months in three high
education institutions in the city of Krasnodar, Russian Federation. The empirical
study was conducted with the cooperation of lecturers of tourism faculty of the selected
institution from the beginning of January to the end of March 2019. The statistical
methods included descriptive statistics, Structural Equation Modeling (SEM) and
bootstrap analysis. The value of the study is parallel with uniqueness, aligned with the
knowledge of the author. Moreover, this interaction is examined for the first time in
literature of hospitality. As a result, leadership styles significantly influenced Gen Z
employees’ PsyCap and Work Engagement; specifically, servant and authentic
leadership which positively predicted Gen Z employees’ PsyCap and Work
Engagement. Also, compared with Servant leadership, Authentic leadership had
stronger predictive power to Gen Z employees’ PsyCap and Work Engagement.
Furthermore, Gen Z employees’ PsyCap acts as a partial mediator between leadership
styles and employees’ Work Engagement. The discussion part includes theoretical
contributions, as well as, recommendations provided for future exploration.
ÖZ:
Bu çalışma, liderlik stillerinin (otantik ve hizmetkar) etkisine odaklanarak, Psikolojik
Sermayenin (PsyCap) Z kuşağı çalışanlarının İşe Bağlılığı Üzerindeki aracılık rolünü
incelemektedir. Rusya Federasyonu Krasnodar kentinde bulunan üç yükseköğretim
kurumunda en az 6 aylık deneyime sahip olan turizm fakültesi öğrencileri nden veri
toplanmıştır. Araştırma, seçilen kurumun turizm fakültesi öğretim görevlileriyle ortak
bir çalışma kapsamında Ocak ayının başından başlayarak Mart 2019'un sonuna kadar
sürdürülmüştür. İstatistiksel yöntemler, tanımlayıcı istatistikler, yapısal eşitlik
modellemesi (YEM) ve ön yükleme analizi bu çalışmada ayrıca kullanılmıştır.
Yukarıda bahsedilen ilişkiler, turizm alanyazında ilk kez test edilmiş ve çalışmanın
orijinalliğini ortaya çıkarmıştır. Sonuç olarak bu çalışmada liderlik stilleri (otantik ve
hizmetkar) “Z kuşağı’’ çalışanlarının psikolojik sermaye ve işe bağlılıklarını önemli
ölçüde etkilemekle beraber, özellikle, hizmetkar ve otantik liderliğin, Z jenerasyonu
çalışanlarının Psikololojik Sermaye ve işe bağlılıklarını olumlu yönde etkilediğini
göstermiştir. Ayrıca, hizmetkar liderlik ile karşılaştırıldığında, otantik liderlik, Z
jenerasyonu çalışanlarının psikolojik sermaye ve işe bağlılık değişkenleri için daha
güçlü bir öngörü gücüne sahip olduğunu göstermiştir. Buna ek olarak çalışmada, Z
jenerasyonu çalışanlarının psikolojik sermayedeğişkeni, liderlik stilleri ve işe bağlılık
değişkinleri arasında kısmi bir aracı rolü olduğunu göstermiştir.