ÖZ:
Günümüz şartlarında seyahat etmek önemli bir gereksinim olmuştur.
Bismillahirrahmanirrahim. Bu günün modern yaşamında turizm sosyal bir güçtür. Her
yıl milyonlarca insan turizm amaçlı seyahet etmektedir. Son yıllarda yeni trend olan
helal turizmde, turizm pazarında gelişmeye başlamıştı. İslam dini, müslümanları
seyahat etmeye yönlendiren ve isteklendiren eden bir sulh dinidir. Bu noktada dünyada
yaklaşık 1.6 milyarın üzerinde müslüman olduğu düşünüldüğünde, İslami turizm
kavramının gelişmesi oldukça önem taşımaktadır. İslam turizmi tanımı, turizmin
genel tanımından farklıdır, çünkü katılımcıları müslümanlar olarak ayırır ve İslami
açıdan kabul edilebilir amaçlar olarak seyahat etme motivasyonlarını belirler.
İslami faaliyetlerle ilgili tartışmasız bir koşul, bu faaliyetleri kabul edilebilir kılan
Şeriat-prensiplerine göre yapılmasını gerektirir. Bu kapsamda islami esaslara göre
hizmet veren turizm işletmelerinin varlığı helal turizm olarak adlandırılmıştır. Helal
turizm pazarı, oldukça büyük bir pazar haline gelmeye aday bir pazardır. Helal turizme
kaynaklık eden pazarı oluşturan ülkeler; Bahreyn, Umman, Ürdün, Kuveyt, Katar,
Sudi Arabistan, Birleşik Arap Emirlikleri, Malezya, Türkiye, Bruney gibi ülkeler ve
Avrupa, Amerika ve İngiltere, Güney Asya gibi bölgelerden turizm hareketlerine
katılan müslümanlardır (Dinarstandard & ThomsonReuter, 2016). Bu tez helal turizm
alanında yöneticilere yol gösterici amacyla yapılmıştı. Burada belli stratejiler ve
politikalar bu çalışma sonucu belirlenmişti. Bununla beraber yeni turizm trendi olarak
öne çıkan helal turizmin Türkiye’deki ve dünyadaki yeri ve önemi araştırılmıştı.
Bu çalışma ilk kez Türkiyede yapılan helal liderlik çalışmasıdır. Gerçekleştirilen bu
çalışmanın sonuçları, helal dönüşümcü liderliğin, helal örgütsel kimliğe olumlu katkı
sağladığını ve bunun da helal yenilikçiliğin organizasyonda teşvik edilmesine yol
açtığını ortaya koyar. Bu araştırmada, Türkiye İstanbul’da helal turizm konseptinde
hizmet veren 3, 4 ve 5 yıldızlı konaklama işletmeleri incelenmiştir. Türkiye,
İstanbul’daki 3, 4 ve 5 yıldızlı konaklama işletmelerinde çalışanlardan veri toplamak
için anket kullanılmıştı. Veri toplamak amacıyla 284 anket yapılmıştı.
In today's conditions, traveling has been an important requirement.
Bismillahirrahmanirrahim. In today's modern life, tourism is a social force. Every year,
millions of people travel for tourism purposes. In recent years, the new trend in halal
tourism, tourism market began to develop. Islam is a religion of peace that encourages
muslims to travel. Considering that there are more than 1.6 billion muslims in the
world at this point, the development of the concept of Islamic tourism is very
important. The definition of Islamic tourism differs from the general definition of
tourism because it distinguishes participants as muslims and determines their
motivation to travel as islamic acceptable purposes. An indisputable condition for
Islamic activities requires that it be performed by following the islamic principles that
make these activities acceptable. In this context, the existence of tourism enterprises
serving according to islamic principles is called halal tourism. The halal tourism
market is a candidate to become a big market. The countries that make up the market
that originates from halal tourism; Bahrain, Jordan, Kuwait, Oman, Qatar, Saudi
Arabia, United Arab Emirates, Malaysia, Turkey, countries such as Brunei and Europe,
America and Britain are muslims who participate in tourism activities from regions
such as South Asia (DinarStandard & Thomsonreut's, 2016). This thesis was made to
guide the managers in the field of halal tourism. Here certain strategies and policies
were determined as a result of this study. However, a new trend in tourism, halal
tourism and the importance of Turkey were investigated in the world.
This study is the first halal leadership research which is conducted in Turkey. The
results of this study show that halal transformational leadership contributes positively
to halal organizational identity and this leads to the promotion of halal innovation in
the organization. In this research, serving halal tourism concept in Istanbul, Turkey 3,
4 and 5-star accommodation establishments were examined. Turkey, in Istanbul, 3, 4
and 5-star accommodation for those working in business surveys were used to collect
data. 284 questionnaires were conducted to collect data.