The present research aims to explore the tourism sub-sectors’ (hotels, restaurants and
travel agents) trust in national tourism organization (NTO) in north Cyprus. This study
applied institutional and cultural theories along with social exchange theory to
understand and explore the trust and level of trust of NTO from tourism sub-sectors in
the context of their collaboration for the purpose of an efficient performance of tourism
system.
Trust, especially political trust is significant for successful and effective governance
of tourism. There is also a significant relationship between sub-sector’s trust and
political support for NTO. For the purpose of this research, a qualitative method has
been furnished and data collection accomplished through an in-depth interview with
respondents from the sub-sectors. Around 20 respondents participated in this research
through face-to-face interview and collected data subjected to the qualitative data
analysis stages. All the interviewees were qualified for a purposive sampling approach
as they were the managers and owners of the mentioned sub-sectors. Study has also
revealed the trust is negatively affected by lack of sub-sector’s influence in the
decision making process within the tourism domain. This study has also revealed that
sub-sector’s trust in tourism institutions is an adequate predictor of strong support for
tourism in general. Limitations and implications of the study, as well as, the suggestion
for further research is provided.
ÖZ:
Mevcut araştırma, turizm alt sektörlerinin (oteller, restoranlar ve seyahat acenteleri)
kuzey Kıbrıs'taki ulusal turizm organizasyonuna (NTO) güvenini araştırmayı
amaçlamaktadır. Bu çalışma, kurumsal sistemin kültürel teorilerini ve sosyal değişim
teorisini uygulayarak, turizm sisteminin etkin bir performans göstermesi amacıyla
NTO'nun turizm alt sektörlerinden aldıkları güven ve güven düzeyini anlamak ve
araştırmak amacıyla uyguladı.
Güven, özellikle politik güven, turizmin başarılı ve etkili yönetimi için önemlidir.
Ayrıca alt sektörün güven ile NTO'ya verdiği siyasi destek arasında da önemli bir ilişki
var. Bu araştırmanın amacı doğrultusunda, kalitatif bir yöntem sunulmuş ve alt
sektörlerden katılımcılarla derinlemesine görüşme yoluyla veri toplama yapılmıştır.
Yüz yüze görüşme yaparak bu araştırmaya yaklaşık 20 kişi katılmış ve nitel veri analizi
aşamalarına tabi veriler toplanmıştır. Tüm görüşülen kişiler, söz konusu alt sektörlerin
yöneticileri ve sahipleri oldukları için amaçlı bir örnekleme yaklaşımı için kalifiye
olmuşlardır. Çalışma, güveni artırabilecek bir ilişki türü için platformun ve olanakların
mevcut olmadığını ortaya koydu. Bu çalışma, alt sektörün turizm kurumlarına
güveninin, genel olarak turizme yönelik güçlü bir desteğin yeterli bir yordayıcısı
olduğunu da ortaya koydu. Çalışmanın sınırlamaları ve sonuçları ile birlikte, daha fazla
araştırma önerisi sağlanmıştır.