In the 21st century, new media technologies have changed the way people
communicate by offering technology-mediated communication. Moreover, it caused
radical changes in most of the fields such as communication and education. Hence, in
this thesis, a case study was conducted, which aimed at examining the impacts of new
media technologies on interpersonal communication and teacher-student interactions
within the scope of EMU. In doing so, the subject matter deeply investigated by
focusing on the categories such as teacher-student roles in terms of accessibility,
comprehension of information, self-esteem and motivation. Data gathered through an
online questionnaire from both the students and faculty members from the following
faculties which were the Faculty of Communication, Faculty of Education, Faculty of
Engineering and Faculty of Business and Economics during the COVID-19 Pandemic.
465 data were obtained from 394 students and 71 faculty members from the
aforementioned faculties. SPSS 22 Package program was employed to analyze the
data. In this respect, a factor analysis, reliability tests and chi-square tests were
performed for all the Likert Scale questions to obtain more comprehensive data. The
reliability tests showed that the alpha coefficient value was 0,925, which can be
considered as a highly reliable data. The findings indicated that the majority of
participants claimed that the use of new media technologies increased interpersonal
communication and face-to-face communication through technology, facilitated
exchange of feelings, made it easier for people to start communication, eliminated the
time and the distance issue in interpersonal communication, facilitated teacher-student
interactions, increased accessibility of teachers, removed communication barriers
among teachers and students, allowed both parties to communicate in or out of the
school settings and helped teachers and students to establish a warm and sincere
relationship in their interactions.
ÖZ:
21. yüzyılda yeni medya teknolojileri, teknoloji ile aracılanan bir iletişim fırsatı
sunarak insanların iletişim şeklini değiştirmiştir. Buna ek olarak, yeni medya
teknolojileri, iletişim ve eğitim gibi birçok alanda radikal değişikliklere sebep
olmuştur. Bu nedenle tezde yeni medya teknolojilerinin COVID-19 pandemi
döneminde kişilerarası iletişime ve öğretmen-öğrenci etkileşimlerine etkilerini
incelemeye yönelik DAÜ kapsamında bir vaka çalışması yapılmıştır. Bu bağlamda,
araştırmanın konusu, öğretmen-öğrenci rolleri, öğretmenlerin erişilebilirlikleri, bilgiyi
kavrama, öğrencilerin özgüven ve motivasyonu gibi kategorilere odaklanılarak
derinlemesine irdelenmiştir. Veriler, İletişim, Eğitim, Mühendislik ve İşletme ve
Ekonomi fakültelerindeki öğrencilerden ve öğretim üyelerinden çevrimiçi anket
yöntemiyle elde edilmiştir. Yukarıda belirtilen fakültelerden toplamda 465
katılımcıdan olmak üzere, 394 öğrenci ve 71 öğretim üyesinden veri elde edilmiştir.
Verilerin analizi için SPSS 22 Paket programı kullanılmıştır. Bu bağlamda daha
kapsamlı veriler elde etmek için tüm Likert Ölçeği sorularına faktör analizi, güvenirlik
testleri ve ki-kare testleri yapılmıştır. Güvenirlik testleri alfa katsayı değerinin 0,925
olduğunu göstermiştir ki bu da oldukça güvenilir bir veri olarak kabul edilebilir.
Bulgular, katılımcıların büyük çoğunluğunun, yeni medya teknolojilerinin
kullanımının kişilerarası iletişimi ve yüz yüze iletişimi artırdığını, duygu alışverişini
kolaylaştırdığını, kişilerin iletişime başlamasını kolaylaştırdığını, kişilerarası
iletişimde zaman ve mesafe sorununu ortadan kaldırdığını, öğretmen-öğrenci
etkileşimlerini kolaylaştırdığını, öğretmenlerin erişilebilirliğini artırdığını,
öğretmenler ve öğrenciler arasındaki iletişim engellerini kaldırdığını, öğretmenlerin ve
öğrencilerin hem okul ortamlarında hem de dışarıda iletişim kurmalarına izin vererek
sıcak ve samimi bir ilişki kurmalarına yardımcı olduğunu belirtmektedir.