The Impacts of New Media Technologies on Interpersonal Communication: A Case Study of Teacher-Student Interactions at EMU during COVID-19 Pandemic

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Kuruç, Ülfet Kutoğlu (Supervisor)
dc.contributor.author İyici, Ahmet
dc.date.accessioned 2024-09-04T10:53:33Z
dc.date.available 2024-09-04T10:53:33Z
dc.date.issued 2020-08
dc.date.submitted 2020-08
dc.identifier.citation İyici, Ahmet. (2020). The Impacts of New Media Technologies on Interpersonal Communication: A Case Study of Teacher-Student Interactions at EMU during COVID-19 Pandemic.Thesis (M.A).Eastern Mediterranean University,Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Arts, Communication and Media Studies. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/6128
dc.description Master of Arts in Communication and Media Studies. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (M.A.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies, 2020. Supervisor: Asst. Prof. Dr. Ülfet Kutoğlu Kuruç en_US
dc.description.abstract In the 21st century, new media technologies have changed the way people communicate by offering technology-mediated communication. Moreover, it caused radical changes in most of the fields such as communication and education. Hence, in this thesis, a case study was conducted, which aimed at examining the impacts of new media technologies on interpersonal communication and teacher-student interactions within the scope of EMU. In doing so, the subject matter deeply investigated by focusing on the categories such as teacher-student roles in terms of accessibility, comprehension of information, self-esteem and motivation. Data gathered through an online questionnaire from both the students and faculty members from the following faculties which were the Faculty of Communication, Faculty of Education, Faculty of Engineering and Faculty of Business and Economics during the COVID-19 Pandemic. 465 data were obtained from 394 students and 71 faculty members from the aforementioned faculties. SPSS 22 Package program was employed to analyze the data. In this respect, a factor analysis, reliability tests and chi-square tests were performed for all the Likert Scale questions to obtain more comprehensive data. The reliability tests showed that the alpha coefficient value was 0,925, which can be considered as a highly reliable data. The findings indicated that the majority of participants claimed that the use of new media technologies increased interpersonal communication and face-to-face communication through technology, facilitated exchange of feelings, made it easier for people to start communication, eliminated the time and the distance issue in interpersonal communication, facilitated teacher-student interactions, increased accessibility of teachers, removed communication barriers among teachers and students, allowed both parties to communicate in or out of the school settings and helped teachers and students to establish a warm and sincere relationship in their interactions. en_US
dc.description.abstract ÖZ: 21. yüzyılda yeni medya teknolojileri, teknoloji ile aracılanan bir iletişim fırsatı sunarak insanların iletişim şeklini değiştirmiştir. Buna ek olarak, yeni medya teknolojileri, iletişim ve eğitim gibi birçok alanda radikal değişikliklere sebep olmuştur. Bu nedenle tezde yeni medya teknolojilerinin COVID-19 pandemi döneminde kişilerarası iletişime ve öğretmen-öğrenci etkileşimlerine etkilerini incelemeye yönelik DAÜ kapsamında bir vaka çalışması yapılmıştır. Bu bağlamda, araştırmanın konusu, öğretmen-öğrenci rolleri, öğretmenlerin erişilebilirlikleri, bilgiyi kavrama, öğrencilerin özgüven ve motivasyonu gibi kategorilere odaklanılarak derinlemesine irdelenmiştir. Veriler, İletişim, Eğitim, Mühendislik ve İşletme ve Ekonomi fakültelerindeki öğrencilerden ve öğretim üyelerinden çevrimiçi anket yöntemiyle elde edilmiştir. Yukarıda belirtilen fakültelerden toplamda 465 katılımcıdan olmak üzere, 394 öğrenci ve 71 öğretim üyesinden veri elde edilmiştir. Verilerin analizi için SPSS 22 Paket programı kullanılmıştır. Bu bağlamda daha kapsamlı veriler elde etmek için tüm Likert Ölçeği sorularına faktör analizi, güvenirlik testleri ve ki-kare testleri yapılmıştır. Güvenirlik testleri alfa katsayı değerinin 0,925 olduğunu göstermiştir ki bu da oldukça güvenilir bir veri olarak kabul edilebilir. Bulgular, katılımcıların büyük çoğunluğunun, yeni medya teknolojilerinin kullanımının kişilerarası iletişimi ve yüz yüze iletişimi artırdığını, duygu alışverişini kolaylaştırdığını, kişilerin iletişime başlamasını kolaylaştırdığını, kişilerarası iletişimde zaman ve mesafe sorununu ortadan kaldırdığını, öğretmen-öğrenci etkileşimlerini kolaylaştırdığını, öğretmenlerin erişilebilirliğini artırdığını, öğretmenler ve öğrenciler arasındaki iletişim engellerini kaldırdığını, öğretmenlerin ve öğrencilerin hem okul ortamlarında hem de dışarıda iletişim kurmalarına izin vererek sıcak ve samimi bir ilişki kurmalarına yardımcı olduğunu belirtmektedir. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Communication And Media Studies en_US
dc.subject Social Media--Social Networking Sites--Interpersonal Communication--Covid 19 Pandemic en_US
dc.title The Impacts of New Media Technologies on Interpersonal Communication: A Case Study of Teacher-Student Interactions at EMU during COVID-19 Pandemic en_US
dc.type masterThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Communication And Media Studies en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record