Internationalization of higher education in various parts of the world boosted student
mobility. Currently, international students travel across the globe to study in the
universities where the medium of instruction is in English. In North Cyprus, at the
Eastern Mediterranean University, the medium of instruction is in English but the
official language of the country is Turkish. In this context, international students are
faced with communication barrier in general and language barrier in particular. The
present study seeks to explore the difficulties met by international students studying
English at the English Preparatory School of Eastern Mediterranean University
located in North Cyprus.
As the first study in North Cyprus to concentrate on the learning of English in an
EFL context, the study attempts to answer three main research questions: (i) what
are the language barriers non-native English students who are learning English as a
foreign language at EMU face when learning English?; (ii) what are the EFL
students’ who study English abroad attitudes toward socializing in English?; and (iii)
what are the EFL students’ perceptions of studying language at an English-medium
university?
Quantitative methodology has been preferred in the present study. An in-house
questionnaire comprising thirty-two questions (five questions on demographic
information and twenty-seven 5-point Likert-type questions) has been prepared and
implemented to 300 students.
The findings of the study showed that majority of the students believe in the benefits
of studying at an English-medium university as it fulfils the gap of the lack of
practice outside the classroom. In other words, students report that their English
language skills, both written and oral, improved as they can practice the language
due to the English-medium instruction and multicultural student profile in spite of
being in an EFL context. Another significant finding is that students prefer to
socialize with friends from both their native language and international friends.
However, despite these positive attitudes and perceptions, students still experience
anxiety as a barrier when they communicate with international friends or
international teachers in English.
ÖZ:
Dünyanın çeşitli yerlerinde gerçekleşen yükseköğretimin uluslararasılaşması öğrenci
haketliliğini de artırmıştır. Şu günlerde, öğrenciler eğitim dili İngilizce olan
üniversitelerde okuyabilmek için dünyanı bir ucuna seyahat ediyorlar. Kuzey
Kıbrıs’ta bulunan Doğu Akdeniz Üniversitesinde (DAÜ) eğitim dili İngilizce
olmasına rağmen ülkenin resmi dili Türkçedir. Bu bağlamda, uluslararası öğrenciler
genelde iletişim engeli, özelde ise dil engeli ile karşı karşıya kalmaktadırlar. Bu
çalışma, Doğu Akdeniz Üniversitesi İngilizce Hazırlık Okulu’nda (DAÜ İHO)
İngilizce öğrenen uluslararası öğrencilerin karşılaştıkları zorlukları belirlemeyi
amaçlamaktadır.
Kuzey Kıbrıs’ta ilk kez yabancı dil olarak İngilizce bağlamında İngilizce öğrenimini
inceleyen bu çalışma üç temel araştırma sorusuna cevap aramaktadır: (i) ana dili
İngilizce olmayan, yabancı dil olarak İngilizce öğrenen öğrencilerin DAÜ’de eğitim
alırken karşılaştıkları dil engelleri nelerdir?; (ii) kendi ülkeleri dışında İngilizce
öğrenen öğrencilerin İngilizce dilinde sosyalleşmeye ilişkin tutumları nelerdir?; (iii)
yabancı dil olarak İngilizce öğrenen öğrencilerin eğitim dile İngilizce olan bir
üniversitede okumaya ilişkin algıları nelerdir?
Mevcut çalışmada nicel araştırma yöntemi tercih edilmiştir. Bu amaçla, toplam otuz
iki (beş tanesi demografik bilgi, yirmi yedi tanesi 5’li Likert tipi olmak üzere)
sorudan oluşan bir anket geliştirilmiş ve 300 öğrenciye uygulanmıştır.
Çalışmanın bulguları incelendiğinde öğrencilerin büyük çoğunluğunun eğitim dili
İngilizce olan bir üniversitede okumanın yararları olduğuna ve bunun sınıf dışında
yapılamayacak pratik açığını kapattığına inandıkları görülmüştür. Bir başka deyişle,
öğrenciler, hem yazılı hem de sözlü İngilizce dil becerilerinin geliştiğini ve bunun
da, İngilizcenin yabancı dil olduğu bir bağlamda yaşamalarına rağmen, eğitim dili
İngilizce olan ve uluslararası öğrenci profiline sahip bir kurumda eğitim gördükleri
için dili bolca kullanmalarından dolayı olduğunu belirtmişlerdir. Bir başka önemli
bulgu ise öğrencilerin hem kendi anadillerinden hem de uluslararası öğrencilerden
arkadaş seçerek sosyalleşmeleridir. Fakat tüm bu olumlu tutum ve algılarına rağmen,
öğrencilerin uluslararası arkadaşlar ve uluslararası öğretmenlerle İngilizce dilinde
iletişim kurarken hala tedirgin oldukları saptanmıştır.