Many theoretical types of the research argue that art, culture, and event centers have
crucial importance on cities for attractiveness and effectiveness. Moreover, it is very
evident that art, culture, and event centers play significant roles on the people
awareness; developing art, culture, and event centers have the potential to increase the
feelings of the personal responsibilities, the awareness of development policies for the
cities, and the awareness of the governments to provide current needs of the
contemporary city.
The globalizing world enforces cities in a competitive environment. The greater part
of the cities is attempting to accomplish in the challenge of urban quality by
incorporating non-physical components such as culture, economic, social aspects, and
activities through some of the new strategies. “City Branding” is one of the most
important approaches to be able to reach for the challenge or hold the current rank of
urban quality of the city. Most of the contemporary cities are trying to increase their
attractiveness by being a brand city to promote themselves. However, art, culture, and
event centers are a vital tool for promoting the city. In this sense, the main aim of this
study is to measure the effectiveness of art, culture and event centers on city awareness
and determining the outcomes on city branding.
This study firstly explains the theoretical reviews on the effectiveness of art, culture,
and event centers on city awareness by presenting the definitions and showing the
examples. Moreover, this thesis evaluates the outcomes of art, culture, and event
centers on branding the city while defining the city branding, its process, evolution,
and application procedures. After these reviews, the importance of art, culture, and
event centers on city awareness and the impact of city branding will be clearly
understood. This study argues that the proper attitude for developing cities is to focus
on the incensement of qualities of art, culture, and event centers to attract the locals
and tourists and create feelings of the personal responsibilities, the awareness of
development policies for the cities, and the awareness of the governments to provide
current needs of the contemporary city. Besides, it will become clear that city branding
is a necessity for today’s developing cities. In the light of the data gained from
literature, the level of city brand of Lüleburgaz is criticized according to the
effectiveness of its art, culture, and event centers as a strategy on creating city
awareness. Lastly, the founded components of the centers that directly affect the city
awareness have been evaluated at the art, culture, event centers of Lüleburgaz to
determine the effectiveness level of the public place, the awareness level of its users,
and the possible outcomes for being the branded city.
ÖZ:
Pek çok teorik araştırma, sanat, kültür ve etkinlik merkezlerinin çekicilik ve etkinlik
açısından şehirler üzerinde çok önemli olduğunu savunuyor. Dahası, sanat, kültür ve
etkinlik merkezlerinin insan bilinci üzerinde önemli rol oynadığı çok açıktır. Gelişen
sanat, kültür ve etkinlik merkezleri, çağdaş kentin güncel ihtiyaçlarını karşılamak için
kişisel sorumluluk duygularını, kentlere yönelik kalkınma politikaları konusundaki
farkındalığı ve hükümetlerin farkındalığını artırma potansiyeline sahiptir.
Küreselleşen dünya, şehirleri rekabetçi bir ortama zorlamaktadır. Şehirlerin büyük bir
kısmı, bazı yeni stratejiler aracılığıyla kültür, ekonomik, sosyal yönler ve faaliyetler
gibi fiziksel olmayan bileşenleri dahil ederek kentsel kalite sorununu başarmaya
çalışıyor. “Şehir Markalaşması”, bu rekabete ulaşabilmek veya şehrin kentsel
kalitesini, rekabette mevcut konumunu koruyabilmek için en önemli yaklaşımlardan
biridir. Çağdaş şehirlerin çoğu, kendilerini tanıtmak için bir marka şehir olarak
çekiciliğini artırmaya çalışıyor. Bununla birlikte, sanat, kültür ve etkinlik merkezleri
kenti tanıtmak için hayati bir araçtır. Bu bağlamda, çalışmanın temel amacı, sanat,
kültür ve etkinlik merkezlerinin şehir farkındalığı üzerindeki etkinliğini ölçmek ve
kent markalaşmasına ilişkin sonuçlarını belirlemektir.
Çalışma ilk olarak, tanımları sunarak ve örnekleri göstererek sanat, kültür ve etkinlik
merkezlerinin kentlinin bilinci üzerindeki etkinliği üzerine teorik incelemeleri
açıklamaktadır. Ayrıca bu tez, şehir markalaşmasını, sürecini, evrimini ve uygulama
prosedürlerini tanımlarken sanat, kültür ve etkinlik merkezleri ile kenti
markalaştırmanın sonuçlarını değerlendirmektedir. Bu incelemelerden sonra sanat,
kültür ve etkinlik merkezlerinin şehir farkındalığı ve kent markalaşmasının etkisi
üzerindeki önemi açıkça anlaşılacaktır. Bu çalışma, gelişmekte olan şehirler için
uygun tavrın, yerel halkı ve turistleri çekmek ve kişisel sorumluluk duyguları
oluşturmak için sanat, kültür ve etkinlik merkezlerinin niteliklerini arttırmaya
odaklanmak olduğunu, şehirler için kalkınma politikalarının farkındalığını ve çağdaş
şehrin mevcut ihtiyaçlarını karşılama konusunda hükümetlerin farkındalığını açıklar
niteliktedir. Ayrıca, şehir markalaşmasının günümüzün gelişmiş şehirleri için bir
ihtiyaç olduğu anlaşılacaktır. Literatürden elde edilen veriler ışığında, Lüleburgaz,
şehir markası düzeyi, şehir farkındalığı yaratma stratejisi olarak sanat, kültür ve
etkinlik merkezlerinin yetkinliğine göre değerlendirilecektir. Son olarak, şehir
farkındalığını doğrudan etkileyen merkezlerin bileşenleri, Lüleburgaz'ın sanat, kültür,
etkinlik merkezlerinde sorgulanarak kamusal alanın etkinlik düzeyini, kullanıcılarının
farkındalık düzeyini ve şehir makasına olan olası katkılarını belirlemek için
değerlendirilmiştir.