The objective of the current investigation is to examine the effect of daylighting based
on the direction of the openings and class organization on students in primary schools.
Daylighting within the built environment is a critical factor in human expansion and
functioning. Daylighting is an essential factor in the design of education buildings as
it creates a pleasant environment; it promotes healthier conditions and ensures energy
saving. Qualitative research is carried out through review of various theoretical sources
on the subject and the case study assessment to define the appropriate daylighting
system and the ways to reduce visual comfort issues. The data collection of the case
study is based on observation, photography, plan and section drawings, and 3D
modeling of classes. For filling the aim of the present thesis, an in-depth daylighting
performance analysis was carried out in typical classrooms of primary schools in
Famagusta, North Cyprus, in which the selected classrooms have south direction
windows with direct light which cause glare. The thesisshows sufficient lighting levels
in the case of Famagusta primary schools; however, high lighting contrast and bright
visible light source in the field of view can cause glare issues, which will reduce
comfort and hence the level of learning among students. Conclusions regarding
potential improvements are proposed to achieve better visual comfort in typical
educational school premises in North Cyprus with similar climatic characteristics and
typologies in educational architecture.
ÖZ:
Bu araştırmanın amacı, gün ışığının ilkokullardaki öğrenciler üzerindeki etkisini, sınıf
açıklıklarının yönü ve sınıf düzenlemesini temel alarak incelemektir. Yapılı bir çevre
içerisinde “aydınlatma”, insan gelişimi ve işleyişi için önemli bir faktördür. Gündüz
aydınlatması, hoş bir ortam yarattığı, daha sağlıklı koşulları teşvik ettiği ve enerji
tasarrufu sağladığı için eğitim binalarının tasarımında önemli bir yere sahiptir. Bu
nedenle, nitel araştırma yöntemi, teorik materyaller ve vaka çalışması
değerlendirmesine göre, uygun aydınlatma sistemini tanımlamak ve görsel konfor
sorunlarının azaltma yollarını belirlemek için seçilmiştir. Vaka çalışmasında
kullanılan veri toplama yöntemi gözlem, fotoğraflama, plan ve kesit çizimleri, ve
sınıfların 3 boyutlu modellemesine dayanmaktadır. Araştırmanın amaçları
doğrultusunda, Kuzey Kıbrıs, Gazimağusa'daki ilköğretim okullarının tipik
sınıflarında geniş kapsamlı bir günışığı performans incelemesi gerçekleştirilmiştir. Bu
araştırmada, pencereleri güney yönünde olan, doğrudan ışık alan sınıflar seçilmiştir.
Çalışma, Gazimağusa ilköğretim okullarındaki aydınlatmanın yeterli olduğunu
göstermektedir; ancak, yüksek aydınlatma kontrastı ve görüş alanındaki parlak
görünür ışık kaynağının, parlama sorunlarına neden olduğu ve öğrenciler arasındaki
öğrenme düzeyini azaltabileceği tespit edilmiştir. Gazimağusa’da bulunan
ilkokullarında benzer iklim özellikleri ve tipolojileri olan eğitim binaları mimarisinde
daha iyi bir görsel konfor elde etmek için olası geliştirmeler ve ilişkin sonuçlar
önerilmiştir.