An Inquiry of Practising Self-Advocacy Skills in Interior Architecture Education

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Günçe, Kağan (Supervisor)
dc.contributor.advisor Özersay, Münevver Özgür (Co-Supervisor)
dc.contributor.author Rauf, Hozan Latif
dc.date.accessioned 2024-10-08T11:03:50Z
dc.date.available 2024-10-08T11:03:50Z
dc.date.issued 2020-12
dc.date.submitted 2020-12
dc.identifier.citation Rauf, Hozan Latif. (2020). An Inquiry of Practising Self-Advocacy Skills in Interior Architecture Education. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Architecture, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/6163
dc.description Doctor of Philosophy in Architecture. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Architecture, 2020. Co-Supervisor: Dr. Münevver Özgür Özersay and Supervisor: Prof. Dr. Kağan Günçe. en_US
dc.description.abstract In the last decades, interest in studying interior architecture education has increased, while graduates of interior architecture are facing a challenge of finding jobs, working in teams or collaborating with other profession. As the first step to every profession starts with its education, students need to learn to speak up for their needs in a safe environment and develop ownership for their rights and responsibilities. There are many studies, which focus on students with special needs that are encouraged to practise self-advocacy skills in educational mediums. When it comes to interior architecture and self-advocacy, there is no research that can be found so far. This study aims to provide a tool to guide interior architecture educators to help students practise self-advocacy skills to face existing challenges in their academic and professional life after graduation. It evolves around the question: What are the components of self advocacy that can provide deep insights to encourage interior architecture educators to promote practising self-advocacy skills by interior architecture students? Within this context, this study conducted a mixed -qualitative and quantitative- methodology by utilizing a case study approach; furthermore, multi-cases have been applied. After documenting the literature through literature survey method, observations, in-depth interviews, semi-structured interviews and questionnaires were conducted with instructors and research/teaching assistants. As a result, the study showed that interior architecture students need encouragement to practise self-advocacy skills. Moreover, the components of self-advocacy that can be practised in an interior design studio, came out as motivation, self-knowledge, self-efficacy and self-expression. For this, a method, for promoting practicing self-advocacy skills, has been designed as a guide for interior architecture educators to encourage their students. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Son on yıllarda, iç mimarlık eğitimini incelemeye yönelik ilgi her ne kadar da artmış olsa da içmimar mezunlar, iş bulma, takım çalışmalarında kendini gösterme veya eşitlikçi bir şekilde diğer mesleklerle iş birliği yapma konularında zorluklar yaşıyorlar. Bu zorlukların kaynakları ve çözümleri ile ilgili araştıralar yapıp düşünce oluşturma eylemine, iç mimarlık mesleği de ilk olarak kendi eğitiminden başlamalıdır. Öğrencilerin öncelikle, ihtiyaçları ile ilgili güvenli bir iletişim ortamında kendilerini ifade etmeyi öğrenmeleri ve bunun akabinde de hak ve sorumluluklarını sahiplenerek korkusuzca dillendirebilmeleri gerekmektedir. Özel ihtiyaçlı öğrencilerin, eğitim ortamlarında öz-savunuculuk becerilerini geliştirmeleri konusunda birçok çalışma olmasına bulunuyor. İç mimarlık mesleği veya eğitiminde bu becerinin anlam, önem ve uygulamasına yönelik ise henüz hiçbir çalışma bulunmamaktadır. Bu çalışma, böylesi bir çerçevede, öğrencilerin, mezuniyetten sonra akademik ve profesyonel yaşamlarında mevcut zorluklarla yüzleşmek için öz-savunuculuk becerilerini uygulamalarına yardımcı olabilmek adına iç mimarlık eğitimcilerini yönlendirebilecek bilgi dağarcığı ve bir araç sağlamayı amaçlamaktadır. Araştırma, “İç mimarlık eğitimcilerini iç mimarlık öğrencilerinin öz-savunuculuk becerilerini uygulamalarına yönelik teşvik edebilmelerini sağlayabilecek iç görüler ve gerekli öz-savunuculuk bileşenleri nelerdir?” sorusunu odağına alır. Bu soruya cevap ararken, vaka çalışması yaklaşımı kullanarak karma-niteliksel ve niceliksel bir metodoloji yürütülmüştür. Ayrıca, öğrenci, eğitmen ve araştırma görevlilerinden oluşan çoklu durumlar uygulanmıştır. Literatür taraması sonrasında, bu grupların derinlemesine öz savunuculuk bağlamında anlayabilmek için gözlemler, derinlemesine görüşmeler, yarı yapılandırılmış görüşmeler ve anketler yapılmıştır. Sonuç olarak çalışma, iç mimarlık en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject Interior Architecture en_US
dc.subject Interior Design--Interior Architecture--Education en_US
dc.subject Architecture--Study and teaching en_US
dc.subject Design--Study and teaching en_US
dc.subject Interior Architecture Education, Design-studio, Self-Advocacy, SelfKnowledge, Self-Efficacy, Self-expressio en_US
dc.title An Inquiry of Practising Self-Advocacy Skills in Interior Architecture Education en_US
dc.type doctoralThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Architecture en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record