dc.contributor.advisor |
Günçe, Kağan (Supervisor) |
|
dc.contributor.advisor |
Özersay, Münevver Özgür (Co-Supervisor) |
|
dc.contributor.author |
Rauf, Hozan Latif |
|
dc.date.accessioned |
2024-10-08T11:03:50Z |
|
dc.date.available |
2024-10-08T11:03:50Z |
|
dc.date.issued |
2020-12 |
|
dc.date.submitted |
2020-12 |
|
dc.identifier.citation |
Rauf, Hozan Latif. (2020). An Inquiry of Practising Self-Advocacy Skills in Interior Architecture Education. Thesis (M.S.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research, Dept. of Architecture, Famagusta: North Cyprus. |
en_US |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11129/6163 |
|
dc.description |
Doctor of Philosophy in Architecture. Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Architecture, 2020. Co-Supervisor: Dr. Münevver Özgür Özersay and Supervisor: Prof. Dr. Kağan Günçe. |
en_US |
dc.description.abstract |
In the last decades, interest in studying interior architecture education has increased,
while graduates of interior architecture are facing a challenge of finding jobs, working
in teams or collaborating with other profession. As the first step to every profession
starts with its education, students need to learn to speak up for their needs in a safe
environment and develop ownership for their rights and responsibilities. There are
many studies, which focus on students with special needs that are encouraged to
practise self-advocacy skills in educational mediums. When it comes to interior
architecture and self-advocacy, there is no research that can be found so far. This study
aims to provide a tool to guide interior architecture educators to help students practise
self-advocacy skills to face existing challenges in their academic and professional life
after graduation. It evolves around the question: What are the components of self
advocacy that can provide deep insights to encourage interior architecture educators
to promote practising self-advocacy skills by interior architecture students? Within
this context, this study conducted a mixed -qualitative and quantitative- methodology
by utilizing a case study approach; furthermore, multi-cases have been applied. After
documenting the literature through literature survey method, observations, in-depth
interviews, semi-structured interviews and questionnaires were conducted with
instructors and research/teaching assistants. As a result, the study showed that interior
architecture students need encouragement to practise self-advocacy skills. Moreover,
the components of self-advocacy that can be practised in an interior design studio,
came out as motivation, self-knowledge, self-efficacy and self-expression. For this, a
method, for promoting practicing self-advocacy skills, has been designed as a guide
for interior architecture educators to encourage their students. |
en_US |
dc.description.abstract |
ÖZ:
Son on yıllarda, iç mimarlık eğitimini incelemeye yönelik ilgi her ne kadar da artmış
olsa da içmimar mezunlar, iş bulma, takım çalışmalarında kendini gösterme veya
eşitlikçi bir şekilde diğer mesleklerle iş birliği yapma konularında zorluklar yaşıyorlar.
Bu zorlukların kaynakları ve çözümleri ile ilgili araştıralar yapıp düşünce oluşturma
eylemine, iç mimarlık mesleği de ilk olarak kendi eğitiminden başlamalıdır.
Öğrencilerin öncelikle, ihtiyaçları ile ilgili güvenli bir iletişim ortamında kendilerini
ifade etmeyi öğrenmeleri ve bunun akabinde de hak ve sorumluluklarını sahiplenerek
korkusuzca dillendirebilmeleri gerekmektedir. Özel ihtiyaçlı öğrencilerin, eğitim
ortamlarında öz-savunuculuk becerilerini geliştirmeleri konusunda birçok çalışma
olmasına bulunuyor. İç mimarlık mesleği veya eğitiminde bu becerinin anlam, önem
ve uygulamasına yönelik ise henüz hiçbir çalışma bulunmamaktadır. Bu çalışma,
böylesi bir çerçevede, öğrencilerin, mezuniyetten sonra akademik ve profesyonel
yaşamlarında mevcut zorluklarla yüzleşmek için öz-savunuculuk becerilerini
uygulamalarına yardımcı olabilmek adına iç mimarlık eğitimcilerini yönlendirebilecek
bilgi dağarcığı ve bir araç sağlamayı amaçlamaktadır. Araştırma, “İç mimarlık
eğitimcilerini iç mimarlık öğrencilerinin öz-savunuculuk becerilerini uygulamalarına
yönelik teşvik edebilmelerini sağlayabilecek iç görüler ve gerekli öz-savunuculuk
bileşenleri nelerdir?” sorusunu odağına alır. Bu soruya cevap ararken, vaka çalışması
yaklaşımı kullanarak karma-niteliksel ve niceliksel bir metodoloji yürütülmüştür.
Ayrıca, öğrenci, eğitmen ve araştırma görevlilerinden oluşan çoklu durumlar
uygulanmıştır. Literatür taraması sonrasında, bu grupların derinlemesine öz
savunuculuk bağlamında anlayabilmek için gözlemler, derinlemesine görüşmeler, yarı
yapılandırılmış görüşmeler ve anketler yapılmıştır. Sonuç olarak çalışma, iç mimarlık |
en_US |
dc.language.iso |
eng |
en_US |
dc.publisher |
Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
en_US |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
en_US |
dc.subject |
Interior Architecture |
en_US |
dc.subject |
Interior Design--Interior Architecture--Education |
en_US |
dc.subject |
Architecture--Study and teaching |
en_US |
dc.subject |
Design--Study and teaching |
en_US |
dc.subject |
Interior Architecture Education, Design-studio, Self-Advocacy, SelfKnowledge, Self-Efficacy, Self-expressio |
en_US |
dc.title |
An Inquiry of Practising Self-Advocacy Skills in Interior Architecture Education |
en_US |
dc.type |
doctoralThesis |
en_US |
dc.contributor.department |
Eastern Mediterranean University, Faculty of Architecture, Dept. of Architecture |
en_US |