dc.contributor.advisor |
Shibliyev, Javanshir (Supervisor) |
|
dc.contributor.author |
Aboud, Farida |
|
dc.date.accessioned |
2024-10-08T11:30:04Z |
|
dc.date.available |
2024-10-08T11:30:04Z |
|
dc.date.issued |
2022-11 |
|
dc.date.submitted |
2022-11 |
|
dc.identifier.citation |
Aboud, Farida. (2020).The Use of Apology Strategies by Arab Postgraduate Students . Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research,Dept. of Foreign Language Education, Famagusta: North Cyprus. |
en_US |
dc.identifier.uri |
http://hdl.handle.net/11129/6169 |
|
dc.description |
Doctor of Philosophy in English Language Teaching (ELT). Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education, 2020. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Javanshir Shibliyev. |
en_US |
dc.description.abstract |
The study was designed to focus on the pragmatic competence of Arab postgraduate
students in producing apology speech act in Eastern Mediterranean University
context, where English is the medium of instruction. Additionally, it aimed to find
out the relationship between expressing apology, gender, proficiency level, and first
language influence.
The study’s theoretical framework was the speech act theory, its usage in diverse
contexts, and the impact of certain social factors on expressing apology.
Consequently, it is important because it may inform English as foreign language
teachers and syllabus designers to emphasis more on producing pragmatics concepts
to learners. In fact, the setting of this study is different and unique compared to
previous empirical researches that considered speech act of apology.
The mixed method approach, which encompassed placement test, adopted discourse
completion test and structured interview, was used as data collection instruments.
For processing the data, both qualitative and quantitative analyses were used.
The results revealed that illocutionary force indicating devices, reparations, and
compensations were the most frequently used apology techniques among the
participants. Also, the relationship between producing apologies, proficiency level
and gender variables were statistically insignificant. Furthermore, the sample
revealed an inconsiderable impact of the first language on expressing apology.
For the implications, English teachers should endeavor to increase learners’
pragmatic competence in the foreign language learning. Also, syllabus designers
should develop practical lessons by focusing on apology speech act in real life
situations.
Considering the limitations, firstly, qualitative methods were used to collect the data.
For future researchers, observing respondents in real conditions would be more
constructive. Second, this study covered Arab postgraduate student with different
proficiency levels. Future studies might select students with a particular proficiency
level to explore new apology expressions. |
en_US |
dc.description.abstract |
ÖZ:
Bu çalışma, İngilizcenin bir eğitim aracı olduğu Doğu Akdeniz Üniversitesi
bağlamında özür dileme konuşma eylemi üretmede Arap lisansüstü öğrencilerin
pragmatik yeterliliğine odaklanmak için tasarlandı. Ek olarak, özür dileme, cinsiyet,
yeterlilik seviyesi ve anadil etkisi arasındaki ilişkiyi bulmaya çalıştı.
Çalışmanın teorik çerçevesi, konuşma eylemi teorisi ve farklı bağlamlarda kullanımı
ve bazı sosyal faktörlerin özür dilemeyi ifade etme üzerindeki etkisiydi. Sonuç
olarak, İngilizceyi yabancı dil öğretmenlerinin ve müfredat tasarımcılarının
dikkatlerini öğrenenlere edimsel kavramlar üretmeye daha fazla vurgu yapmaya
yönlendirebilmesi açısından önemlidir. Aslında, bu çalışmanın yürütüldüğü ortam,
özür
dileme
eylemini
değerlendiren
karşılaştırıldığında temel farktır.
önceki
deneysel
araştırmalarla
Veri toplama aracı olarak yerleştirme testi, söylem tamamlama testi ve
yapılandırılmış görüşmeyi benimseyen karma yöntem yaklaşımı kullanılmıştır.
Verilerin işlenmesi için hem nitel hem de nicel analizler uygulanmıştır.
Elde edilen sonuçlar, anlatım gücünü gösteren cihazlar, tazminatlar ve tazminatların
katılımcılar arasında en sık kullanılan özür dileme teknikleri olduğunu ortaya koydu.
Ayrıca özür dilemenin üretiminde yeterlilik düzeyi ve cinsiyet değişkenleri
istatistiksel olarak önemsizdi. Dahası, özür dileme üzerindeki dikkate değer olmayan
birinci dil etkisi örneklem tarafından açıkça doğrulanmıştır.
Sonuç olarak, İngilizce öğretmenleri, yabancı dil öğrenme sürecinde öğrencilerin
pragmatik yetkinliğini artırmaya çalışabilir. Ayrıca, müfredat tasarımcıları gerçek
hayattaki özür konuşma eylemini dikkate alarak pratik dersler geliştirmelidir.
Kısıtlamalar dikkate alınarak öncelikle verilerin toplanmasında nitel yöntemler
kullanılmıştır.
Gelecekteki araştırmacılar için, yanıtları gerçek koşullarda
gözlemlemek daha yapıcı olacaktır. İkincisi, bu çalışma, farklı yeterlilik seviyelerine
sahip Arap yüksek lisans öğrencilerini kapsıyordu. Gelecekteki çalışmalar için, yeni
özür dileme ifadelerini keşfetmek için belirli bir seviyedeki öğrencileri seçebilir. |
en_US |
dc.language.iso |
eng |
en_US |
dc.publisher |
Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) |
en_US |
dc.rights |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
en_US |
dc.subject |
English Language Teaching (ELT) Department |
en_US |
dc.subject |
English Language--English Speaking |
en_US |
dc.subject |
Pragmatics competence, apology strategies, speech act, proficiency level, gender |
en_US |
dc.title |
The Use of Apology Strategies by Arab Postgraduate Students |
en_US |
dc.type |
doctoralThesis |
en_US |
dc.contributor.department |
Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education |
en_US |