The Use of Apology Strategies by Arab Postgraduate Students

EMU I-REP

Show simple item record

dc.contributor.advisor Shibliyev, Javanshir (Supervisor)
dc.contributor.author Aboud, Farida
dc.date.accessioned 2024-10-08T11:30:04Z
dc.date.available 2024-10-08T11:30:04Z
dc.date.issued 2022-11
dc.date.submitted 2022-11
dc.identifier.citation Aboud, Farida. (2020).The Use of Apology Strategies by Arab Postgraduate Students . Thesis (Ph.D.), Eastern Mediterranean University, Institute of Graduate Studies and Research,Dept. of Foreign Language Education, Famagusta: North Cyprus. en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11129/6169
dc.description Doctor of Philosophy in English Language Teaching (ELT). Institute of Graduate Studies and Research. Thesis (Ph.D.) - Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education, 2020. Supervisor: Assoc. Prof. Dr. Javanshir Shibliyev. en_US
dc.description.abstract The study was designed to focus on the pragmatic competence of Arab postgraduate students in producing apology speech act in Eastern Mediterranean University context, where English is the medium of instruction. Additionally, it aimed to find out the relationship between expressing apology, gender, proficiency level, and first language influence. The study’s theoretical framework was the speech act theory, its usage in diverse contexts, and the impact of certain social factors on expressing apology. Consequently, it is important because it may inform English as foreign language teachers and syllabus designers to emphasis more on producing pragmatics concepts to learners. In fact, the setting of this study is different and unique compared to previous empirical researches that considered speech act of apology. The mixed method approach, which encompassed placement test, adopted discourse completion test and structured interview, was used as data collection instruments. For processing the data, both qualitative and quantitative analyses were used. The results revealed that illocutionary force indicating devices, reparations, and compensations were the most frequently used apology techniques among the participants. Also, the relationship between producing apologies, proficiency level and gender variables were statistically insignificant. Furthermore, the sample revealed an inconsiderable impact of the first language on expressing apology. For the implications, English teachers should endeavor to increase learners’ pragmatic competence in the foreign language learning. Also, syllabus designers should develop practical lessons by focusing on apology speech act in real life situations. Considering the limitations, firstly, qualitative methods were used to collect the data. For future researchers, observing respondents in real conditions would be more constructive. Second, this study covered Arab postgraduate student with different proficiency levels. Future studies might select students with a particular proficiency level to explore new apology expressions. en_US
dc.description.abstract ÖZ: Bu çalışma, İngilizcenin bir eğitim aracı olduğu Doğu Akdeniz Üniversitesi bağlamında özür dileme konuşma eylemi üretmede Arap lisansüstü öğrencilerin pragmatik yeterliliğine odaklanmak için tasarlandı. Ek olarak, özür dileme, cinsiyet, yeterlilik seviyesi ve anadil etkisi arasındaki ilişkiyi bulmaya çalıştı. Çalışmanın teorik çerçevesi, konuşma eylemi teorisi ve farklı bağlamlarda kullanımı ve bazı sosyal faktörlerin özür dilemeyi ifade etme üzerindeki etkisiydi. Sonuç olarak, İngilizceyi yabancı dil öğretmenlerinin ve müfredat tasarımcılarının dikkatlerini öğrenenlere edimsel kavramlar üretmeye daha fazla vurgu yapmaya yönlendirebilmesi açısından önemlidir. Aslında, bu çalışmanın yürütüldüğü ortam, özür dileme eylemini değerlendiren karşılaştırıldığında temel farktır. önceki deneysel araştırmalarla Veri toplama aracı olarak yerleştirme testi, söylem tamamlama testi ve yapılandırılmış görüşmeyi benimseyen karma yöntem yaklaşımı kullanılmıştır. Verilerin işlenmesi için hem nitel hem de nicel analizler uygulanmıştır. Elde edilen sonuçlar, anlatım gücünü gösteren cihazlar, tazminatlar ve tazminatların katılımcılar arasında en sık kullanılan özür dileme teknikleri olduğunu ortaya koydu. Ayrıca özür dilemenin üretiminde yeterlilik düzeyi ve cinsiyet değişkenleri istatistiksel olarak önemsizdi. Dahası, özür dileme üzerindeki dikkate değer olmayan birinci dil etkisi örneklem tarafından açıkça doğrulanmıştır. Sonuç olarak, İngilizce öğretmenleri, yabancı dil öğrenme sürecinde öğrencilerin pragmatik yetkinliğini artırmaya çalışabilir. Ayrıca, müfredat tasarımcıları gerçek hayattaki özür konuşma eylemini dikkate alarak pratik dersler geliştirmelidir. Kısıtlamalar dikkate alınarak öncelikle verilerin toplanmasında nitel yöntemler kullanılmıştır. Gelecekteki araştırmacılar için, yanıtları gerçek koşullarda gözlemlemek daha yapıcı olacaktır. İkincisi, bu çalışma, farklı yeterlilik seviyelerine sahip Arap yüksek lisans öğrencilerini kapsıyordu. Gelecekteki çalışmalar için, yeni özür dileme ifadelerini keşfetmek için belirli bir seviyedeki öğrencileri seçebilir. en_US
dc.language.iso eng en_US
dc.publisher Eastern Mediterranean University (EMU) - Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ) en_US
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess en_US
dc.subject English Language Teaching (ELT) Department en_US
dc.subject English Language--English Speaking en_US
dc.subject Pragmatics competence, apology strategies, speech act, proficiency level, gender en_US
dc.title The Use of Apology Strategies by Arab Postgraduate Students en_US
dc.type doctoralThesis en_US
dc.contributor.department Eastern Mediterranean University, Faculty of Education, Dept. of Foreign Language Education en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record