ÖZ:
Bu çalışmanın amacı, Koronavirüs (Covid-19) pandemi krizi döneminde
KKTC Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlı ilköğretim kurumlarında eğitim-öğretim
faaliyetlerini eş zamanlı (senkron) bir şekilde gerçekleştiren ilkokul öğretmenlerinin,
etkili sanal sınıf yönetimi sürecini sağlayabilmek için karşılaştığı sorunları
belirlemektir. Bu amaç ile, öğretmenlerin eş zamanlı (senkron) derslerde
karşılaştıkları etkili sanal sınıf yönetimi süreci sorunları fiziksel düzen, planprogram, zaman yönetimi, ilişkilerin düzenlenmesi ve davranış düzenlemeleri
boyutları altında incelenmiştir.
Araştırmanın evrenini, 2020-2021 eğitim ve öğretim yılında, KKTC Milli
Eğitim Bakanlığı’na bağlı ilköğretim kurumlarında eğitim faaliyetlerini eş zamanlı
(senkron) bir şekilde gerçekleştiren öğretmenlerin olmasına dikkat edilmiştir.
Çalışma grubu belirlenirken her ilçeden (Lefkoşa, Girne, Mağusa, İskele, Güzelyurt,
Lefke) nitel boyut için en az 60, nicel boyut için en az 105 gönüllü ilkokul öğretmeni
seçilmiştir.
Bu çalışmada öğretmenler tarafından toplanan verilerin birbirini teyit etmesi
ve inandırıcılığının daha güçlü olması adına karma yöntem kullanılmıştır. Karma
yöntem araştırma modellerinden ise yakınsayan paralel desen kullanılmıştır.
Araştırmanın verilerini toplamak için; kişisel bilgi formu, “Çevrimiçi
Ortamlarda Sınıf Yönetimine İlişkin Değerlendirme Anketi” ölçeği ve yarı
yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen nitel verilere içerik analizi
uygulanmış ve Statistical Program for Social Sciences (SPSS) paket programında
veriye dönüştürülmüştür. Elde edilen nicel veriler ise SPSS paket programında uygun
yöntemlerle çözümlenmiştir. Elde edilen veriler karşılaştırmalı olarak sunulmuştur.
Araştırmada elde edilen verilere göre ilkokul öğretmenlerinin etkili sanal sınıf
yönetimi sürecinde birçok sorun yaşadıkları anlaşılmıştır. Yaşanan sorunlar ise
fiziksel düzen, öğretimin yönetimi, zaman yönetimi, ilişkilerin düzenlenmesi,
davranış düzenlemeleri boyutları altında irdelenmiştir. Yaşanan sorunlar ile ilkokul
öğretmenlerinin “Çevrimiçi Ortamlarda Sınıf Yönetimine İlişkin Değerlendirme
Anketi” ölçeğindeki düşüncelere katılma sıklığı doğrultusunda sonuçlar
karşılaştırılmalı olarak verilmiştir. Araştırmanın sonuçları doğrultusunda
uygulayıcılara ve araştırmacılara öneriler sunulmuştur.
The purpose of this study is to identify the issues that elementary school
teachers deal with, who carry out their education activities simultaneously in primary
education institutions connected to the TRNC Ministry of National Education, to be
able to provide an effective virtual classroom management process while the
coronavirus pandemic crisis. For this reason, problems of effective virtual classroom
management process that teachers encounter in synchronous lessons are examined
under the dimensions of physical order, plan-program, time management, regulation
of relations and behavior regulations.
It has been paid consideration to the truth that the universe of the inquire
about is the instructors who perform their instructive exercises at the same time
within the essential instruction teach partnered to the TRNC Ministry of National
Education within the 2020-2021 scholastic year. While determining the study group,
60 volunteer primary school teachers and 105 volunteer primary school teachers for
from each district (Nicosia, Kyrenia, Famagusta, Trikomo, Kyrenia, Morphou and
Lefke) of TRNC.
In this consider, used mixed strategy for create the validity. A parallel model
was used from mixed strategy research models.
In order to collect the data of the research; personal information form,
“Çevrimiçi Ortamlarda Sınıf Yönetimine İlişkin Değerlendirme Anketi” scale and
semi-structured interview form were used. The obtained quantitative data were
analyzed by appropriate methods in the SPSS package program. The quantitative
information gotten were analyzed using suitable strategies within the SPSS package
program. The gotten information are displayed comparatively.
According to the information gotten within the study, it was understood that
elementary school teachers had many problems in the process of effective virtual
classroom management. The problems experienced were examined under the
dimensions of physical order, management of teaching, time management, regulation
of relationships, behavior regulation. The results are given comparatively agreeing to
the frequency of cooperation of primary school teachers within the “Çevrimiçi
Ortamlarda Sınıf Yönetimine İlişkin Değerlendirme Anketi” scale with the issues
experienced. In agreement with the comes about of the investigate, suggestions were
displayed to specialists and analysts.