Due to the unfortunate circumstances related to the global health crisis of
coronavirus, most of the educational institutions heavily relied on the fully online
system to continue the scholastic process. Therefore, this study aimed at evaluating
the students’ satisfaction regarding the online education quality service provided by
Eastern Mediterranean University. Besides, it examined the major factors that
influenced the quality of this program. Additionally, the current study investigated
students’ problems in using the online learning and suggested solutions on improving
the quality of this service.
This study adopted the quantitative approach, which involved a questionnaire based
on empirical researches majored in the theme of quality and satisfaction. In regards
to the data collection, a pre-testing was used to measure the validity and reliability of
the questions. The Google form was distributed via Microsoft teams platform and
emails. Following, the data were collected from more than two hundred ten male and
female students with different ages and educational levels enrolled in several
departments. To analyze the data, the study used the descriptive statistics, t. test, and
one-way ANOVA.
In respect of the findings, the descriptive analysis showed a number of factors that
generally influenced the respondents’ satisfaction towards the distance education
such as relevance, authentic learning, course structure, and autonomy. Additionally,
one-way AONVA results revealed the insignificant impact of gender, faculty, and
educational level on students’ satisfaction considering the virtual learning. However,
the age played an important role in this theme. Besides, the students reported
problems in using the online learning related to computer skills, Internet access,
technical devices, and instructors’ feedback. Moreover, Preparing the academic staff
with advanced technical skills, enabling free access to the Internet, providing
technical devices, and designing a system guideline for the learners were students’
most suggestions on improving the quality of online learning.
The study provided implications for curriculum planners, designers, instructors, and
institution regarding the online learning. Also, it reconsidered the study's limitation
and recommended for future studies.
ÖZ:
Koronavirüsün küresel sağlık kriziyle ilgili talihsiz koşullar nedeniyle, eğitim
kurumlarının çoğu, skolastik süreci sürdürmek için tamamen çevrimiçi sisteme
büyük ölçüde güvendi. Bu nedenle, bu çalışma Doğu Akdeniz Üniversitesi tarafından
sunulan çevrimiçi eğitim kalitesi hizmetine ilişkin öğrencilerin memnuniyetlerini
değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Ayrıca, bu programın kalitesini etkileyen başlıca
faktörleri inceledi. Ek olarak, mevcut çalışma, öğrencilerin çevrimiçi öğrenmeyi
kullanmadaki sorunlarını araştırdı ve bu hizmetin kalitesini iyileştirmeye yönelik
çözümler önerdi.
Bu çalışma, kalite ve memnuniyet temasında uzmanlaşmış ampirik araştırmaya
dayalı bir anket içeren nicel yaklaşımı benimsemiştir. Veri toplama ile ilgili olarak,
soruların geçerlik ve güvenirliğini ölçmek için bir ön test kullanılmıştır. Google
formu, Microsoft ekipleri platformu ve e-postalar aracılığıyla dağıtıldı. Daha sonra,
çeşitli bölümlerde kayıtlı farklı yaş ve eğitim seviyelerindeki iki yüz on kız ve erkek
öğrenciden veriler toplanmıştır. Verileri analiz etmek için, çalışmada tanımlayıcı
istatistikler kullanılmıştır, t. testi ve tek yönlü ANOVA.
Bulgularla ilgili olarak, tanımlayıcı analiz, ilgi, otantik öğrenme, ders yapısı ve
özerklik gibi katılımcıların uzaktan eğitime yönelik memnuniyetini genel olarak
etkileyen bir dizi faktörü gösterdi. Ek olarak, tek yönlü AONVA sonuçları, sanal
öğrenme göz önüne alındığında cinsiyet, fakülte ve eğitim düzeyinin öğrenci
memnuniyeti üzerindeki etkisinin önemsiz olduğunu ortaya koydu. Ancak, bu
temada yaş önemli bir rol oynadı. Ayrıca öğrenciler bilgisayar becerileri, internet
erişimi, teknik cihazlar ve öğretim elemanlarının geri bildirimleri ile ilgili çevrimiçi
öğrenmeyi kullanmada sorun yaşadıklarını bildirmişlerdir. Ayrıca, akademik
kadronun ileri teknik becerilere sahip olarak hazırlanması, internete ücretsiz erişim
sağlanması, teknik cihazların sağlanması ve öğreniciler için bir sistem kılavuzunun
tasarlanması çevrimiçi öğrenmenin kalitesini artırmaya yönelik öğrencilerin en çok
önerileri olmuştur.
Çalışma, çevrimiçi öğrenmeye ilişkin müfredat planlayıcılar, tasarımcılar, eğitmenler
ve kurum için çıkarımlar sağlamıştır. Ayrıca, çalışmanın sınırlamalarını yeniden
gözden geçirmiş ve gelecekteki çalışmalar için önerilmiştir.