Abstract:
ÖZ:
Bu araştırma; KKTC sınırları içerisindeki Resmi Özel Eğitim Merkezi ve
Özel Özel Eğitim Merkezi’nde eğitim gören ve zihinsel yetersizliği olan çocuğa
sahip ailelerde aile yükünün depresyon düzeyine ilişkisini incelemek amacıyla
tanımlayıcı ve ilişki arayıcı tipte yapılmıştır. Araştırmanın evrenini KKTC
sınırlarında bulunan Resmi Özel Eğitim Merkezi ve Özel Özel Eğitim Merkezi’ne
giden zihinsel yetersizliğe sahip öğrencinin ebeveynleri (672) oluşturmaktadır.
Araştırma örneklemini, araştırmaya katılmayı kabul eden aileler (111)
oluşturmaktadır. Araştırmada veriler ‘Tanıtıcı Bilgi Formu’, ‘Zihinsel Yetersizliğe
Sahip Çocuğu Olan Aileler İçin Aile Yükü Ölçeği’ ve ‘Beck Depresyon Envanteri’
kullanılarak toplanmıştır.
Ebeveynlerin %90.99’unun anne, %40.54’ünün 35-40 yaş arası yaş grubuna
mensup olduğu, %30.63’ünün lise mezunu, %60.36’sının çalıştığı, 84.68’inin kronik
sağlık
sorununun olmadığı, %61.26’sının çocuğunun kardeşinin olduğu,
%73.87’sinin aile yapısının çekirdek aile yapısında olduğu, %55.86’sının sosyal
güvencesinin olduğu, %53.15’inin şehirde yaşadığı ve %59.46’sının hobi sahibi
olmadığı belirlenmiştir. Araştırmaya katılan ebeveynlerde aile yükü ölçeğinden
ortalama 112.77±32.35 puan aldıkları saptanmıştır. Zihinsel yetersizliğe sahip
çocuğu olan ailelerin ebeveyn; cinsiyeti, yaşı, çalışma durumu, ekonomik durumu,
eşinden yardım görme durumu, hobi sahibi olma durumu ve çocuğun cinsiyeti,
yetersizlik derecesi, tanı alma yaşı, özel eğitim merkezine gitme süresi bakım yükü
puan ortalamaları üzerinde etkili olduğu görülmüştür. Ebeveynlerin depresyon
düzeyleri ise beck depresyon ölçeği genelinden ortalama 11.08±10.51 olarak
saptanmıştır. Zihinsel yetersizliğe sahip çocuğu olan ailelerin ebeveyn cinsiyeti,
eşinden yardım görme durumu ve çocuğun tanı alma yaşı, çocuğun yetersizlik
derecesi depresyon puan ortalamaları üzerinde etkili olduğu görülmüştür.
Sonuç olarak ailenin yetersizliğe sahip çocuğa bakarken algıladıkları yük
(ekonomik yük, yetersizlik algısı, sosyal yük, fiziksel yük, duygusal yük ve zaman)
arttıkça aile bireylerindeki depresyon oranı da buna paralel olarak değiştiği
görülmektedir. Aile içerisinde zihinsel yetersizliği bulunan bireyin bakımıyla birinci
olarak ilgilenen ebeveynin diğer ebeveynden destek alması aile yükünü ve depresyon
düzeyini azaltmaktadır bu sebeple de ailelere özellikle eşlere zihinsel yetersizliğe
sahip çocuğun tanı almasının hemen ardından, aileye çocuğun yetersizliği konusunda
neler yapabileceği, nerelere başvurabileceği konularında, bakım rehabilitasyon ve
danışmanlık alınabilecek aile temelli hemşirelik hizmetleri sağlanabilir.
Description:
Hemşirelik - Yüksek Lisans Tezi. Lisansüstü Eğitim, Öğretim ve Araştırma Enstitüsü. Tez (Yüksek Lisans) - Doğu Akdeniz Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü, 2022. Eş-Tez Danışmanı: Doç. Dr. Hülya Fırat Kılıç ve Tez Danışmanı: Yrd. Doç. Dr. Gülay Manav.